Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
PSI346 | BİOPSYCHOLOGY | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT TANSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı alandaki düşüncelere yön vermiş ve normal/anormal davranışlara ve psikoterapiye ışık tutmuş olan başlıca kişilik kuramlarının tanıtılması; bu kuramların yaşam boyu, sosyal ve kültürel bağlamda kişilik gelişimi sürecinin çalışılmasındaki yararlılığına olan katkısının değerlendirilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; "kişilik ve kişilik kuramları , kişilik ve psikanalitik yaklaşım, kişilik ve neoanalitik yaklaşımlar, kişilik ve nesne ilişkileri kuramı, kişilik ve treyt yaklaşımlar, kişilik ve bilişsel yaklaşımlar, kişilik ve hümanistik yaklaşımlar, kişilik ve varoluşçu yaklaşımlar, kişilik ve sosyal yaklaşımlar, kişilik ve davranışçı yaklaşımlar, kişilik ve biyolojik yaklaşımlar, kişilik ve evrimsel yaklaşımlar, kişilik ve bütünsel yaklaşımlar, kişilik ve insancıl yaklaşımlar" konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
İnsan davranışını yönlendiren temel biyolojik süreçleri açıklar. |
Sinir siteminin temel yapıları ve işleyişini değerlendirir. |
Nöral ileti ve sinaptik transmisyon arasındaki ilişkiyi kurar. |
Fizyolojik psikolojide kullanılan araştırma yöntemlerini özetler. |
Beyin davranış ilişkisinde biyolojik etkenlerin rolünü yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Biyopsikolojiye giriş | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
2 | Literatür okuma | Sinir hücreleri ve sinir iletimi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
3 | Literatür okuma | Sinapslar | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
4 | Literatür okuma | Sinir sisteminin yapısı | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
5 | Literatür okuma | Beynin gelişimi | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
6 | Literatür okuma | Duyusal sistemler 1 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
7 | Literatür okuma | Duyusal sistemler 2 | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Motor hareket | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
10 | Literatür okuma | Uyku, uyanıklık | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
11 | Literatür okuma | Emosyonel davranış | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
12 | Literatür okuma | Duygudurum bozuklukları ve şizofreni | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
13 | Literatür okuma | Öğrenme ve bellek | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
14 | Literatür okuma | Yürütücü işlevler | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
15 | Literatür okuma | Lisan ve hemisferik asimetri | Anlatım, soru cevap, örnekleme, demonstrasyon |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
KALAT, J.W.(2007) Biological Psychology, Thomson Wadsworth. |
BOUCSEİN, W. (2012). Electrodermal Activity (2nd ed.). New York: Springer. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use knowledge sources consisting of the most effective methods and up-to-date information, implementation of tools and materials about psychology and supporting disciplinaries.
(Blooms 3)
|
4 | |||||
2 |
Determine problems in the field of psychology and solve them. (Blooms 3)
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Discriminate between normal and abnormal behaviours. (Blooms 2)
|
3 | |||||
2 |
Interpret psychology researches and report on them. (Blooms 3)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate between psychology and other social sciences on relations. (Blooms 4)
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply psychological tests. (Blooms 3)
|
1 | |||||
2 |
Integrate knowledge and skills gained on the theories of contemporary psychology in the phases of helping individuals. (Blooms 6)
|
4 | |||||
3 |
Conduct several experiments in the field of psychology. (Blooms 6)
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Collaborate with relevant organizations and individuals on the field studies. (Blooms 6)
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate developments in the field of psychology to the existing knowledge.
(Blooms 6)
|
4 | |||||
2 |
Scientifically analyse human behaviours. (Blooms 4)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain knowledge and ideas gained in the field fluently and apprehensibly in a written way and verbally. (Blooms 2)
|
4 | |||||
2 |
Recognize individual, national and universal effects of problems in the field of psychology. (Blooms 2)
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Integrate computer software and hardware and statistics in the field of psychology to their studies. (Blooms 6)
|
2 | |||||
2 |
Survey developments in informatics and communication technologies. (Blooms 4)
|
2 | |||||
3 |
Support social projects in the field of psychology. (Blooms 5)
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 35 | 35 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 205 |
Total Workload of the Course Unit | 205 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |