Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BUS209 | FINANCIAL MATHEMATICS | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. HÜSEYİN ÖCAL |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, Para piyasalarındaki finansal yapıların matematiksel temelini tanımlamak, bankacılık ve sigortacılık alanlarında yapılan matematiksel işlemleri uygulamak ve finans ile ilgili matematiksel problemleri çözmektir. |
Contents of the Course Unit: | Finansal yönetim ve finans kesimi, finans matematiği, paranın zaman değeri, proforma finansal tablolar, finansal planlama, nakit ve benzeri varlıklar yönetimi, başabaş ve kaldıraç analizleri, faiz kavramları, basit faiz, bileşik faiz ve uygulamaları, basit iskonto, bileşik iskonto, anüiteler, tahvil değerleme, risk getiri hesaplamaları, türev piyasalar ve ürünler, dikey, yatay ve trend analizler, stok ve alacak yönetimi, çalışma sermayesi konuları işlenecektir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Finans alanıyla ilgili temel kavramları tanımlar. (Define) (1) |
Finans ile ilgili temel matematiksel problemleri çözer. (Solve) (3) |
Paranın zaman değeri ile ilgili problemleri çözer. (Solve) (3) |
Tahvil değerleme ile ilgili problemleri çözer. (Solve) (3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama | Finansal matematiğin temel kavramları | Konu anlatımı |
2 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Finansal matematiğin temel kavramları | Konu anlatımı |
3 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Faiz ve paranın zaman değeri | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
4 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Faiz ve paranın zaman değeri | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
5 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Basit Faiz ve Basit iskonto | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
6 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Basit Faiz ve Basit iskonto | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
7 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Bileşik Faiz ve Bileşik iskonto | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Bileşik Faiz ve Bileşik iskonto | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
10 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Anüiteler | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
11 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Anüiteler | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
12 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Hisse senedi ve tahvil değerlemesi | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
13 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Hisse senedi ve tahvil değerlemesi | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
14 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Yatırım Kararları ve Sermaye Bütçesi | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
15 | Kaynağın ilgili bölümünden yararlanarak sunum hazırlama ve örnek olay hazırlama | Yatırım Kararları ve Sermaye Bütçesi | Konu anlatımı ve örnek olay inceleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aydın, N. (2009). Finans matematiği. Detay Yayıncılık. |
Sucu, M. (2015). Finans Matematiği, Nobel Yayın Dağıtım, 2. Baskı |
Roberts, A. J. (2009). Elementary calculus of financial mathematics (Vol. 15). SIAM. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
5 | |||||
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
4 | |||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
4 | |||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
2 | |||||
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
3 | |||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
2 | |||||
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
2 | |||||
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |