Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BUS215 | FINANCIAL STATEMENTS ANALYSIS | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit | Doç.Dr. METİN UYAR |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin sonunda öğrencilerin mali tabloları finansal verilere dayanarak kredi, güvenlik, borçlanma ve yatırım kararları açısından analiz etmeleri ve uygulamaları amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin kapsamında bilanço, gelir tablosu, nakit akış tablosu ve özkaynak değişim tablosu gibi temel finansal tablolar, karlılık oranları, likidite oranları, borç ödeme oranları, yatay, dikey ve trend analizleri yer almaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilanço, gelir tablosu, nakit akış tablosu, fon akış tabloları ve özkaynak değişim tablolarını düzenler. (Regulate) (3) |
Finansal tablo analiz türlerini karşılaştırır Compare) (5) |
Karşılaştırmalı teknikleri kullanarak finansal tablo analizini uygular. (Apply) (3) |
Borsada işlem gören firmaların finansal tablolarını analiz eder. (Analyze) (4) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Finansal Tablolara ve Analizlere Giriş | Anlatım |
2 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Muhasebe Süreci, Muhasebe Sistemleri, Tahakkuk ve Değerleme İşlemleri | Anlatım |
3 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Finansal Raporlama Standartları | Anlatım, pratik örnekler |
4 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Bilanço | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
5 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Gelir Tablosu | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
6 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Finansal Analiz ve Kararlar | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
7 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Oran Analizi | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | oran Analizi | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
10 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri | Dikey Analiz | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
11 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri ve ödev hazırlama | Yatay Analiz | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
12 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri ve ödev hazırlama | Trend Analizi | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
13 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri ve ödev hazırlama | Özkaynak Değişim Tablosu | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
14 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri ve ödev hazırlama | Fon Akım Tablosu | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
15 | Ders kitaplarının İlgili üniteleri ve ödev hazırlama | Nakit Akış Tablosu | Anlatım, pratik örnekler ve alıştırmalar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Elmas, Bekir (2017). Finansal Tablolar Analizi, Nobel Publications, Ankara. |
Akguc, Oztin (2017). Mali Tablolar Analizi. Avcıol Publications. |
Robinson, T.R., Henry, E., Pirie, W.L., Broihahn, M.A. & Cope, A.T.(2015). International Financial Statement Analysis. CFA Institute, John Willey & Sons, Hoboken. |
Needles, Belverd E., Powers, Marian, Crosson, Susan V.. (2014). Principles of Accounting (12th ed. pdf ed.). United States: South-Western Cengage Learning. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
5 | |||||
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
4 | |||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
4 | |||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
2 | |||||
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
3 | |||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
4 | |||||
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
3 | |||||
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |