Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
BUS403 |
STRATEGIC MANAGEMENT |
7 |
3 |
3 |
8 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi MELDA KEÇECİ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin amacı öğrencilerin üst yönetim bakış açısıyla strateji geliştirme yetenek ve bilgilerini geliştirmek ve stratejik yönetim sürecinde işletmelerin iç ve dış çevresini analiz etme konusunda öğrenciyi yetkin kılmaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları, Dış Çevre ve İşletme Analizi, Stratejik Yönlendirme, Strateji Belirleme, Strateji Türleri, Stratejilerin Uygulanması ve Stratejik Değerleme konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenciler stratejik yönetim sürecini özetler (Summarize) (5) |
Öğrenciler işletmelerin misyon, vizyon, amaç ve hedeflerini yorumlar. (Interpret) (4) |
Öğrenciler stratejik analiz araçlarının neler olduğu açıklar. (Explain) (2) |
Her bir analiz aracının strateji geliştirmedeki rolünü ayırt eder. (Distinguish) (4) |
Öğrenciler işletmelerin stratejik amaç ve hedeflerine ulaşmasını sağlayacak stratejiler planlar. (Plan) (3) |
Öğrenciler işletmelerin iç ve dış çevre analizini yapar. (Analyze) (3) |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Stratejik Yönetim ile İlgili Temel Kavramlar |
Ders anlatım ve tartışma |
2 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları |
Ders anlatım ve tartışma |
3 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Dış Çevre Analizi |
Ders anlatım ve tartışma |
4 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İşletme Analizi |
Ders anlatım ve tartışma |
5 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Çevre Unsurlarının Ölçülmesi ve Durum Belirleme Matrisleri |
Ders anlatım ve tartışma |
6 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Stratejik Yönlendirme: Misyon, Vizyon, Amaç ve Hedefler |
Ders anlatım ve tartışma |
7 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Strateji Belirleme: Temel Stratejiler ve Alt Grupları |
Ders anlatım ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Üst Yönetim Stratejileri: Kurumsal Stratejiler |
Ders anlatım ve tartışma |
10 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İş Yönetim Stratejileri: Rekabet Stratejileri |
Ders anlatım ve tartışma |
11 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
İşlevsel (Fonksiyonel) Stratejiler: Bölümsel Stratejiler |
Ders anlatım ve tartışma |
12 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Uluslararası Stratejiler |
Ders anlatım ve tartışma |
13 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Yönetim Stratejilerinin Uygulanmasında Kullanılan Teknikler |
Ders anlatım ve tartışma |
14 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Stratejilerin Uygulanması |
Ders anlatım ve tartışma |
15 |
Ders kitabının ilgili bölümleri |
Stratejik Değerleme ve Kontrol |
Ders anlatım ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Eren, E. (2010). Stratejik Yönetim ve İşletme Politikası, Beta Yayın, 8. Baskı, İstanbul. |
Ülgen, H., & Mirze, S. K. (2010). İşletmelerde Stratejik Yönetim, Beta Yayıncılık, 5. Baskı, İstanbul. |
Pearce, J. A., Robinson, R. B., & Subramanian, R. (2000). Strategic management: Formulation, implementation, and control. Columbus, OH: Irwin/McGraw-Hill. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
3 |
6 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
14 |
3 |
42 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
14 |
1 |
14 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
12 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
76 |
0 |
200 |
|
Total Workload of the Course Unit |
200 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
8,0 |
|