Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BUS334 | INTERNATIONAL ACCOUNTING STANDARDS | 6 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | İngilizce |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞLA TUĞBERK ARIKER |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders öğrencilere işletme muhasebe işlemlerini uluslararası standartlara uygun olarak uygulama becerisi kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, muhasebe düzeni, uluslararası standartlar, bilanço ve diğer mali tabloların standartlara uygun o olarak hazırlanması konularından oluşmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Uluslararası muhasebe standartlarını listeler. |
Muhasebe olaylarını standartlara uygun kayıt eder. |
Bilançoyu standartlara uygun olarak hazırlar. |
Mali tabloları standartlara uygun şekilde hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders Kitabının ilgili kısımları | Uluslararası standartların gelişimi | Anlatım |
2 | UMS 1 ön inceleme | UMS 1 Kavramsal çerçeve | Anlatım, Örnek Olay |
3 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 2 Stoklar standardı | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
4 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 8 Muhasebe Politikaları Muhasebe Tahminlerinde Değişiklikler ve Hatalar Standardı | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
5 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 41 Tarımsal Faaliyetler Standardı | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
6 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 19 Çalışanlara Sağlanan Faydalar I | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
7 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 19 Çalışanlara Sağlanan Faydalar II | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 38 Maddi Olmayan Duran Varlıklar Standardı | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
10 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 24 İlişkili Taraflara Açıklamalar | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
11 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 16 Maddi Duran varlıklar standardı | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
12 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 11 İnşaat Standardı | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
13 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 7 Nakit Akış Tabloları | Anlatım, Örnek kayıtlar Alıştırmalar |
14 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 34 Ara Dönem Finansal Raporlama Standardı | Anlatım analitik tartışma |
15 | Ders Kitabının ilgili kısımları | UMS 10 Raporlama Döneminden Sonraki Olaylar Standardı | Anlatım analitik tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yanık, S., & Özerhan, Y. (2015). TMS TFRS Açıklamalı ve Örnek Uygulamalı Türkiye Muhasebe Standartları Türkiye Finansal Raporlama Stand. TURMOB Yayınları, Ankara |
Kaval, H. (2005). Muhasebe denetimi: Uluslararası finansal raporlama standartları uygulama örnekleriyle. Gazi Kitabevi. |
International Accounting Standards Committee, & International Accounting Standards Board. (2000). International accounting standards. International accounting standards committee. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define the theories, concepts and principles of the basic and sub-fields of business.
|
2 | |||||
2 |
Explain business functions and processes based on current scientific sources.
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate internationally valid business cases with the theories and concepts of other social sciences.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Explain the current events and facts in his / her field analytically and systematically based on advanced knowledge and skills he / she has.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use the theoretical and factual knowledge in business for occupational practices.
|
4 | |||||
2 |
Solve individual and organizational problems in business life.
|
2 | |||||
3 |
Use computer programs (SPSS, R, Excel, Stata) efficiently against the complex business problems.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Plan research and work using knowledge and skills gained in the field of business.
|
3 | |||||
2 |
Organize the activities for organizational goals and purposes independently.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Criticize advanced knowledge and skills in the field with a critical approach.
|
3 | |||||
2 |
Develop the existing knowledge and skills with a critical point of view under the impact of scientific, technological and current developments.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Express his/her knowledge, thoughts and solutions on business to related stakeholders in written and verbal ways.
|
5 | |||||
2 |
Use the information and communication technology software and equipment required for business.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply the social, scientific, cultural and ethical values at the stages of collection of data, their implementation, interpretation and announcement of results in the field of business.
|
4 | |||||
2 |
Relate the concepts of social rights, occupational safety, employee health, quality management and sustainability with the cases in business life.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 3 | 6 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 76 | 0 | 200 |
Total Workload of the Course Unit | 200 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |