TR EN

HISTORY OF SOCIOLOGY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS201 HISTORY OF SOCIOLOGY I 3 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi FİKRİYE GÖZDE MOCAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacını; öğrencinin sosyolojik düşüncenin kökenlerini kavraması, sosyolojinin ortaya çıkışını ve gelişim sürecini öğrenmesi, sosyologların (Klasik Sosyologlar) yaklaşım, teori ve analizlerini kavrayabilmesi ve yorumlayabilmesi oluşturmaktadır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini sosyolojinin kökenleri, sosyolojinin ortaya çıkışı ve gelişim süreci (Tarihçesi), klasik Sosyologların (Comte, Durkheim, Marx, Pareto ve Weber) görüşleri ve teorileri oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyolojik düşüncenin tarihsel kökenlerini kavrar.
Sosyolojinin ortaya çıkış ve gelişim sürecini açıklar.
Sosyologların kuramlarını topluma uygular.
Klasik sosyologların yaklaşım, teori ve analizlerini karşılaştırır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Sosyolojik Düşüncenin Kökenleri / 18. Yüzyılda Sosyolojik Düşünce -
2 Kaynak okuma Bilim Olarak Sosyoloji / Sosyolojik Düşüncenin Gelişimi, Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak okuma Sosyolojinin Habercileri (İbn Haldun, Montesquieu) Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak okuma Sosyolojinin Habercileri (Saint Simon) Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak okuma 5-Sosyolojinin Habercileri (Herbert Spencer) Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Auguste Comte) Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Emile Durkheim) Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Karl Marx) Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Max Weber) Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Vilfredo Pareto) Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Ferdinand Tönnies) Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak okuma Klasik Sosyologlar (Georg Simmel) Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak okuma Klasik Sosyoloji Kuramları (İşlevselcilik ve Çatışma Kuramı) Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak okuma Dönemin Değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aron, Raymond. (1986) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri.( Çev. Korkmaz Alemdar). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Bottomore, Tom-Nisbet, Robert. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. (Çev. Mete Tunçay-Aydın Uğur). Ankara: V Yayınları
Kösemihal, Nurettin Şazi. (1989). Sosyoloji Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi
Ritzer, George. (2011). Klasik Sosyoloji Kuramları. (Çev. Himmet Hülür). Ankara:Deki Yayınları
Swingewood, Alain. (1998).Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay(.Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
Ünsaldı, Levent-Geçgin- Ercan. (2013). Sosyoloji Tarihi. Ankara: Heretik Yayınları
Wallace, Ruth, A.-Wolf, Alison, (2004).Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. Leyla Elburuz- Ayas, M. Rami) İzmir: Punto Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
1
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
1

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0