Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS201 | HISTORY OF SOCIOLOGY I | 3 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi FİKRİYE GÖZDE MOCAN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacını; öğrencinin sosyolojik düşüncenin kökenlerini kavraması, sosyolojinin ortaya çıkışını ve gelişim sürecini öğrenmesi, sosyologların (Klasik Sosyologlar) yaklaşım, teori ve analizlerini kavrayabilmesi ve yorumlayabilmesi oluşturmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini sosyolojinin kökenleri, sosyolojinin ortaya çıkışı ve gelişim süreci (Tarihçesi), klasik Sosyologların (Comte, Durkheim, Marx, Pareto ve Weber) görüşleri ve teorileri oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sosyolojik düşüncenin tarihsel kökenlerini kavrar. |
Sosyolojinin ortaya çıkış ve gelişim sürecini açıklar. |
Sosyologların kuramlarını topluma uygular. |
Klasik sosyologların yaklaşım, teori ve analizlerini karşılaştırır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Sosyolojik Düşüncenin Kökenleri / 18. Yüzyılda Sosyolojik Düşünce | - |
2 | Kaynak okuma | Bilim Olarak Sosyoloji / Sosyolojik Düşüncenin Gelişimi, | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak okuma | Sosyolojinin Habercileri (İbn Haldun, Montesquieu) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak okuma | Sosyolojinin Habercileri (Saint Simon) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak okuma | 5-Sosyolojinin Habercileri (Herbert Spencer) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Auguste Comte) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Emile Durkheim) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Karl Marx) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Max Weber) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Vilfredo Pareto) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Ferdinand Tönnies) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak okuma | Klasik Sosyologlar (Georg Simmel) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak okuma | Klasik Sosyoloji Kuramları (İşlevselcilik ve Çatışma Kuramı) | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak okuma | Dönemin Değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aron, Raymond. (1986) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri.( Çev. Korkmaz Alemdar). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları |
Bottomore, Tom-Nisbet, Robert. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. (Çev. Mete Tunçay-Aydın Uğur). Ankara: V Yayınları |
Kösemihal, Nurettin Şazi. (1989). Sosyoloji Tarihi. İstanbul: Remzi Kitabevi |
Ritzer, George. (2011). Klasik Sosyoloji Kuramları. (Çev. Himmet Hülür). Ankara:Deki Yayınları |
Swingewood, Alain. (1998).Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay(.Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları |
Ünsaldı, Levent-Geçgin- Ercan. (2013). Sosyoloji Tarihi. Ankara: Heretik Yayınları |
Wallace, Ruth, A.-Wolf, Alison, (2004).Çağdaş Sosyoloji Kuramları. (Çev. Leyla Elburuz- Ayas, M. Rami) İzmir: Punto Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
5 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
5 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
5 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
1 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
2 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
1 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
1 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
2 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |