TR EN

HISTORY OF SOCIOLOGY II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SOS202 HISTORY OF SOCIOLOGY II 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin amacı; öğrencinin sosyoloji kuramları hakkında bilgi sahibi olmasını, kuramların ortak özelliklerini kavramasını, kuramların inşa sürecini, tarihsel gelişimini ve ideolojik temellerini analiz etmesini, sosyologların kuram ve analizlerini kavramasını ve yorumlamasını sağlamaktır.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriğini; kuram kavramı, kuramların ortak özellikleri, entelektüel kökleri ve ideolojik temelleri, değişme kuramları (Evrimci, Dengeci, Çatışmacı, yükseliş ve çöküş), işlevselcilik, çatışma kuramı, toplumsal eylem kuramı, alışveriş kuramı, sembolik Etkileşimcilik oluşturmaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sosyoloji kuramlarının tarihsel gelişimini ve ortak özelliklerini açıklar.
Sosyoloji kuramlarını sınıflandırır.
Sosyoloji kuramlarını karşılaştırır.
Sosyolojik kuramlarının yapısını analiz eder.
Sosyolojik sorunlarla ilgili bilgi birikimine ulaşır ve o alanda yapılmış olan sosyolojik araştırmaları kuramsal açıdan karşılaştırır.
Sosyoloji Kuramlarını toplumsal problemler karşısında uygun teorileri seçer.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin Tanıtımı Anlatım, soru-cevap, tartışma
2 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Batı Marksizmi Anlatım, soru-cevap, tartışma
3 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Yapısal İşlevselcilik Anlatım, soru-cevap, tartışma
4 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Çatışma Teorisi Anlatım, soru-cevap, tartışma
5 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Sembolik Etkileşimcilik Anlatım, soru-cevap, tartışma
6 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Fenomenoloji ve Fenomenolojik Sosyoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
7 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Etnometodoloji Anlatım, soru-cevap, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Gündelik Yaşama İlişkin Kuramlar Anlatım, soru-cevap, tartışma
10 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Sosyal Eylem Kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma
11 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Akılsal Seçim Kuramları Anlatım, soru-cevap, tartışma
12 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Yapısalcılık ve Postyapısalcılık Anlatım, soru-cevap, tartışma
13 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Modernizm ve Postmodernizm Anlatım, soru-cevap, tartışma
14 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Toplumsal Değişme ve Küreselleşme Anlatım, soru-cevap, tartışma
15 Kaynak (Kitap-Makale) okuma Dönemin Değerlendirilmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Aron, Raymond. (1986) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri.( Çev. Korkmaz Alemdar). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları
Aslantürk, Zeki- Amman Tayfun.(2011) Sosyoloji. İstanbul: Çamlıca Yayınları
Bottomore, Tom-Nisbet, Robert. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. (Çev. Mete Tunçay-Aydın Uğur). Ankara: V Yayınları
Kaya, Kamil. (2018). Toplumsal Değişme Kuramları. İstanbul: Ders notu
Richter, Rudolf. (2012). Sosyolojik Paradigmalar. ( Çev. Necmeddin Doğan) İstanbul: Küre Yayınları
Ritzer, George.(2011). Klasik Sosyoloji Kuramları. (Çev. Himmet Hülür) Ankara: Deki Yayınları
Swingewood, Alain. (1998).Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay)Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları
Wallace, Ruth, A.-Wolf, Alison. (2004).Çağdaş Sosyoloji Kuramları.( Çev. Leyla Elburuz- Ayas, M. Rami).İzmir: Punto Yayınları, İzmir, 2004.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
4
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
5
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
3
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
1
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
0
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
0
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
0
3
Students act ethically impartial in their research studies.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 4 48
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 152
Total Workload of the Course Unit 152
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0