Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
SOS202 | HISTORY OF SOCIOLOGY II | 4 | 3 | 3 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı; öğrencinin sosyoloji kuramları hakkında bilgi sahibi olmasını, kuramların ortak özelliklerini kavramasını, kuramların inşa sürecini, tarihsel gelişimini ve ideolojik temellerini analiz etmesini, sosyologların kuram ve analizlerini kavramasını ve yorumlamasını sağlamaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriğini; kuram kavramı, kuramların ortak özellikleri, entelektüel kökleri ve ideolojik temelleri, değişme kuramları (Evrimci, Dengeci, Çatışmacı, yükseliş ve çöküş), işlevselcilik, çatışma kuramı, toplumsal eylem kuramı, alışveriş kuramı, sembolik Etkileşimcilik oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sosyoloji kuramlarının tarihsel gelişimini ve ortak özelliklerini açıklar. |
Sosyoloji kuramlarını sınıflandırır. |
Sosyoloji kuramlarını karşılaştırır. |
Sosyolojik kuramlarının yapısını analiz eder. |
Sosyolojik sorunlarla ilgili bilgi birikimine ulaşır ve o alanda yapılmış olan sosyolojik araştırmaları kuramsal açıdan karşılaştırır. |
Sosyoloji Kuramlarını toplumsal problemler karşısında uygun teorileri seçer. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin Tanıtımı | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
2 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Batı Marksizmi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
3 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Yapısal İşlevselcilik | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
4 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Çatışma Teorisi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
5 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Sembolik Etkileşimcilik | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
6 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Fenomenoloji ve Fenomenolojik Sosyoloji | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
7 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Etnometodoloji | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Gündelik Yaşama İlişkin Kuramlar | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
10 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Sosyal Eylem Kuramları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
11 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Akılsal Seçim Kuramları | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
12 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Yapısalcılık ve Postyapısalcılık | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
13 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Modernizm ve Postmodernizm | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
14 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Toplumsal Değişme ve Küreselleşme | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
15 | Kaynak (Kitap-Makale) okuma | Dönemin Değerlendirilmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Aron, Raymond. (1986) Sosyolojik Düşüncenin Evreleri.( Çev. Korkmaz Alemdar). Ankara: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları |
Aslantürk, Zeki- Amman Tayfun.(2011) Sosyoloji. İstanbul: Çamlıca Yayınları |
Bottomore, Tom-Nisbet, Robert. (1990). Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi. (Çev. Mete Tunçay-Aydın Uğur). Ankara: V Yayınları |
Kaya, Kamil. (2018). Toplumsal Değişme Kuramları. İstanbul: Ders notu |
Richter, Rudolf. (2012). Sosyolojik Paradigmalar. ( Çev. Necmeddin Doğan) İstanbul: Küre Yayınları |
Ritzer, George.(2011). Klasik Sosyoloji Kuramları. (Çev. Himmet Hülür) Ankara: Deki Yayınları |
Swingewood, Alain. (1998).Sosyolojik Düşüncenin Kısa Tarihi. (Çev. Osman Akınhay)Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları |
Wallace, Ruth, A.-Wolf, Alison. (2004).Çağdaş Sosyoloji Kuramları.( Çev. Leyla Elburuz- Ayas, M. Rami).İzmir: Punto Yayınları, İzmir, 2004. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
4 | |||||
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
5 | |||||
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
5 | |||||
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
3 | |||||
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
1 | |||||
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
0 | |||||
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
0 | |||||
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 | |||||
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
0 | |||||
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 4 | 48 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 4 | 48 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 152 |
Total Workload of the Course Unit | 152 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |