Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
SOS383 |
CONTEMPORARY THEORIES IN SOCIOLOGY I |
5 |
3 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi DİLER EZGİ TARHAN |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısını kuramlarla destekleyerek sosyoloji kuramlarına girişlerini sağlamak; ilerideki sosyoloji alanda yapacakları çalışmalar için kuramsal bir temel hazırlamaktır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriğini; sosyolojinin klasik kökenleri, Yapısalcılık-İşlevselcilik, Eleştirel Teori, Sembolik Etkileşimcilik, önemli ekoller, etnometodoloji, Alışveriş ve Ağ kuramları, , Çağdaş Feminist Kuram ve öne çıkan sosyologlar hakkında ders anlatımı ve sunumlar oluşturmaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Çağdaş Sosyoloji kuramlarını bilir. |
Sosyolojik kavramları kuramsal biçimde tanımlar, kuramlarla ilgili örneklendirir. |
Sosyolojik olguları kuramsal karşılaştırmalar üzerinden açıklar. |
Sosyolojik kavramları kuramla ilişkilendirir. |
Kuramsal yapılarla toplumsal gerçeklik arasında bağlantı kurar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin Tanımı |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
2 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Klasik Kökenler |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
3 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Yapısal İşlevcilik |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
4 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Eleştirel Teori |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
5 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Frankfurt Okulu |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
6 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Sembolik Etkileşimcilik |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
7 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Chicago Okulu |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Çağdaş Feminist Kuram |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
10 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Etnometodoloji |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
11 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Alışveriş ve Ağ Kuramları |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
12 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Modern Kuramlar ve Eleştirileri |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
13 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Foucault ve Bio-Politika |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
14 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Habermas ve Modernitenin Görevi |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
15 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Genel değerlendirme |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Ritzer, G. (2012). Sosyoloji kuramları. 1. Baskı, İstanbul: Deki. |
Pateman, C. (1993).“Kardeşler Arası Toplumsal Sözleşme” Sivil toplum ve devlet. (der. John Keane, çev. Aksu Bora. İstanbul: Ayrıntı |
Simmel. (2009) .Bireysellik ve kültür. s. 149-155. İstanbul: Metis |
Benjamin. (2009).Tarih kavramı üzerine. S.37-50.İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
Adorno.(2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. İstanbul: Cogito |
Park, Büyü. (2015). Zihniyet ve şehir hayatı. S.173. Ankara: Heretik Yayınları |
Burgess. (2015). Şehrin büyümesi: araştırmaya giriş. S.89-107. Ankara: Heretik Yayınları |
Layder, D. (2013). Sosyal Teoriye Giriş. İstanbul. Küre Yayınları. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
|
2 |
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
6 |
72 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
182 |
|
Total Workload of the Course Unit |
182 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|