| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| SOS383 |
ÇAĞDAŞ SOSYOLOJİ TEORİLERİ I |
5 |
3 |
3 |
7 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi AYŞE AYDIN |
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
Dersin amacı, öğrencilerin sosyolojik bakış açısını kuramlarla destekleyerek sosyoloji kuramlarına girişlerini sağlamak; ilerideki sosyoloji alanda yapacakları çalışmalar için kuramsal bir temel hazırlamaktır. |
| İçerik: |
Dersin içeriğini; sosyolojinin klasik kökenleri, Yapısalcılık-İşlevselcilik, Eleştirel Teori, Sembolik Etkileşimcilik, önemli ekoller, etnometodoloji, Alışveriş ve Ağ kuramları, , Çağdaş Feminist Kuram ve öne çıkan sosyologlar hakkında ders anlatımı ve sunumlar oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Çağdaş Sosyoloji kuramlarını bilir. |
| Sosyolojik kavramları kuramsal biçimde tanımlar, kuramlarla ilgili örneklendirir. |
| Sosyolojik olguları kuramsal karşılaştırmalar üzerinden açıklar. |
| Sosyolojik kavramları kuramla ilişkilendirir. |
| Kuramsal yapılarla toplumsal gerçeklik arasında bağlantı kurar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Dersin Tanımı |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 2 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Klasik Kökenler |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 3 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Yapısal İşlevcilik |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 4 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Eleştirel Teori |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 5 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Frankfurt Okulu |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 6 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Sembolik Etkileşimcilik |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 7 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Chicago Okulu |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 8 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Çağdaş Feminist Kuram |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 9 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Etnometodoloji |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Alışveriş ve Ağ Kuramları |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 12 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Modern Kuramlar ve Eleştirileri |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 13 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Foucault ve Bio-Politika |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 14 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Habermas ve Modernitenin Görevi |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 15 |
Kaynak okuma-sunum yapma |
Genel değerlendirme |
Anlatım, soru-cevap ve tartışma |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Ritzer, G. (2012). Sosyoloji kuramları. 1. Baskı, İstanbul: Deki. |
| Pateman, C. (1993).“Kardeşler Arası Toplumsal Sözleşme” Sivil toplum ve devlet. (der. John Keane, çev. Aksu Bora. İstanbul: Ayrıntı |
| Simmel. (2009) .Bireysellik ve kültür. s. 149-155. İstanbul: Metis |
| Benjamin. (2009).Tarih kavramı üzerine. S.37-50.İstanbul: Yapı Kredi Yayınları |
| Adorno.(2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. İstanbul: Cogito |
| Park, Büyü. (2015). Zihniyet ve şehir hayatı. S.173. Ankara: Heretik Yayınları |
| Burgess. (2015). Şehrin büyümesi: araştırmaya giriş. S.89-107. Ankara: Heretik Yayınları |
| Layder, D. (2013). Sosyal Teoriye Giriş. İstanbul. Küre Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
Klasik Sınav |
| Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
|
| Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
|
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
Klasik Sınav |
| TOPLAM |
4 |
100 |
|
|
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 3 |
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 4 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 5 |
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
|
|
|
|
|
4 |
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
|
|
1 |
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 2 |
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
|
|
1 |
|
|
|
|
| 3 |
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
|
|
|
|
|
|
5 |
| 2 |
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
|
|
1 |
|
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
3 |
42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
12 |
6 |
72 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
43 |
0 |
182 |
|
Genel Toplam |
182 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
7,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
7,0 |
|