Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTH215 |
DIFFERENTIAL EQUATIONS |
4 |
4 |
3 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Öğrencilere diferansiyelin tanımını, diferansiyel denklemlerin genel çözümlerini, çeşitli
diferansiyel çözüm yöntemlerini ve uygulamalarını öğretmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Diferansiyelin Tanımı, Diferansiyel Denklemlerin Genel Çözümleri,Çeşitli Diferansiyel
Çözüm Yöntemleri ve Uygulamaları |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bu dersi alan öğrenciler;
I. Diferansiyel denklemleri tanır ve çözümlemeler yapar.
II. Diferansiyel bir denklemin çözüm aşamalarını ve çözümünü yapar.
III. Tam diferansiyel denklemi tanır ve genel çözümlemelerini yapar.
IV. İntegral çarpanı ile diferansiyel denklem çözümlerini yapar.
V. Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve çözümlemelerini yapar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Literatür Araştırması |
Tanışma,Dersin Konuları,İşleniş Yöntemleri Hakkında Bilgilendirme |
Anlatım |
2 |
Literatür Araştırması |
Türev ve Diferansiyelin Tanımı,Türev Yardımıyla Diferansiyelin Hesabı |
Anlatım |
3 |
Literatür Araştırması |
Diferansiyel Denklem Çözümlerinde Kullanılan İntegral Alma Yöntemleri. |
Anlatım |
4 |
Literatür Araştırması |
Diferansiyel Denklemlerin Mertebe ve Dereceleri,Diferansiyel Denklemlerin
Sınıflandırılması |
Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Diferansiyel Bir Denklemin Çözüm Aşamaları ve Çözümü |
Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Değişkenlerine Ayrılabilen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri. |
Anlatım |
7 |
Literatür Araştırması |
Tam Diferansiyel Denklem Alma Koşulları ve Genel Çözümlemeleri. |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Araştırması |
Lineer Diferansiyel Denklemlerin Tanımı ve Çözümlenmeleri |
Anlatım |
10 |
Literatür Araştırması |
Lineer Diferansiyel Denklemlerin Teknik Problemlerin Çözümünde Kullanılmaları |
Anlatım |
11 |
Literatür Araştırması |
Homojen ve Homojen Hale Getirilebilen Diferansiyel Denklemler. |
Anlatım |
12 |
Literatür Araştırması |
Sabit Katsayılı Homojen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri. |
Anlatım |
13 |
Literatür Araştırması |
İntegral Çarpanı ile Diferansiyel Denklem Çözümleri |
Anlatım |
14 |
Literatür Araştırması |
Yüksek Mertebeden Diferansiyel Denklemler ve Çözümlemeleri. |
Anlatım |
15 |
Literatür Araştırması |
Dersin Genel Değerlendirilmesi ve Tartışma. |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
1) Diferansiyel Denklemler, Prof.Dr.Mustafa Bayram, Birsen Yayınevi, İstanbul,
2010
2) Diferensiyel Denklemlerin Temelleri, Prof.Dr.Ogün Doğru, NOBEL Akademik
Yayıncılık, Ankara, 2013
3) Fundamentals of Differential Equations, R. Kent Nagle, Edward B. Saff, Arthur
David Snider, Addison Wesley, New York, 1986 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
0 |
|
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
1 |
|
|
|
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
3 |
21 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
130 |
|
Total Workload of the Course Unit |
130 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|