Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MTH215 |
DIFFERENTIAL EQUATIONS |
4 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi AHMET EMIN-Dr.Öğr.Üyesi SAJEDEH NOROZPOUR SIGAROODI |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere diferansiyelin tanımını, diferansiyel denklemlerin genel çözümlerini, çeşitli
diferansiyel çözüm yöntemlerini ve uygulamalarını öğretmektir. |
İçerik: |
Diferansiyelin Tanımı, Diferansiyel Denklemlerin Genel Çözümleri,Çeşitli Diferansiyel
Çözüm Yöntemleri ve Uygulamaları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Bu dersi alan öğrenciler;
I. Diferansiyel denklemleri tanır ve çözümlemeler yapar.
II. Diferansiyel bir denklemin çözüm aşamalarını ve çözümünü yapar.
III. Tam diferansiyel denklemi tanır ve genel çözümlemelerini yapar.
IV. İntegral çarpanı ile diferansiyel denklem çözümlerini yapar.
V. Yüksek mertebeden diferansiyel denklemler ve çözümlemelerini yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Araştırması |
Tanışma,Dersin Konuları,İşleniş Yöntemleri Hakkında Bilgilendirme |
Anlatım |
2 |
Literatür Araştırması |
Türev ve Diferansiyelin Tanımı,Türev Yardımıyla Diferansiyelin Hesabı |
Anlatım |
3 |
Literatür Araştırması |
Diferansiyel Denklem Çözümlerinde Kullanılan İntegral Alma Yöntemleri. |
Anlatım |
4 |
Literatür Araştırması |
Diferansiyel Denklemlerin Mertebe ve Dereceleri,Diferansiyel Denklemlerin
Sınıflandırılması |
Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Diferansiyel Bir Denklemin Çözüm Aşamaları ve Çözümü |
Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Değişkenlerine Ayrılabilen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri. |
Anlatım |
7 |
Literatür Araştırması |
Tam Diferansiyel Denklem Alma Koşulları ve Genel Çözümlemeleri. |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Araştırması |
Lineer Diferansiyel Denklemlerin Tanımı ve Çözümlenmeleri |
Anlatım |
10 |
Literatür Araştırması |
Lineer Diferansiyel Denklemlerin Teknik Problemlerin Çözümünde Kullanılmaları |
Anlatım |
11 |
Literatür Araştırması |
Homojen ve Homojen Hale Getirilebilen Diferansiyel Denklemler. |
Anlatım |
12 |
Literatür Araştırması |
Sabit Katsayılı Homojen Diferansiyel Denklemler ve Çözümleri. |
Anlatım |
13 |
Literatür Araştırması |
İntegral Çarpanı ile Diferansiyel Denklem Çözümleri |
Anlatım |
14 |
Literatür Araştırması |
Yüksek Mertebeden Diferansiyel Denklemler ve Çözümlemeleri. |
Anlatım |
15 |
Literatür Araştırması |
Dersin Genel Değerlendirilmesi ve Tartışma. |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
1) Diferansiyel Denklemler, Prof.Dr.Mustafa Bayram, Birsen Yayınevi, İstanbul,
2010
2) Diferensiyel Denklemlerin Temelleri, Prof.Dr.Ogün Doğru, NOBEL Akademik
Yayıncılık, Ankara, 2013
3) Fundamentals of Differential Equations, R. Kent Nagle, Edward B. Saff, Arthur
David Snider, Addison Wesley, New York, 1986 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Ara Sınav (Vize) |
1 |
30 |
|
Ödev Değerlendirme |
1 |
10 |
|
Kısa Sınav |
1 |
10 |
|
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) |
1 |
50 |
|
TOPLAM |
4 |
100 |
|
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
1 |
|
|
|
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
7 |
3 |
21 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
15 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
130 |
|
Genel Toplam |
130 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|