Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK307E |
EXPERIMENTAL METHODS IN ENGINEERING |
5 |
3 |
2 |
3 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Dr.Öğr.Üyesi SARA FAWAL |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Mühendislik formasyonunun tamamlanması için farklı temel alanların laboratuvar uygulamaları |
Contents of the Course Unit: |
Laboratuvar teknikleri ve olanaklarına uygun olarak açık uçlu problemlere dayalı konularda laboratuvar deneyleri tasarlama. Deneysel sonuçların bireysel olarak planlanması ve yorumlanmasına dayalı deneylerin gerçekleştirilmesi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler aşağıdaki bilgi, beceri ve/veya yeterlilikleri gösterebileceklerdir. Literatür araştırması yapabilmek, kütüphane olanaklarını etkin bir şekilde kullanabilmek, bu çalışmaları çalışmalara (literatür) dayalı proje ile ilişkilendirebilmek, deneysel değişkenleri tanımlayarak ve test matrisini oluşturarak bir deneyi planlayabilmek, deneysel kurulumu tasarlayabilmek ve gereksinimlere uygun ölçüm sistemlerini belirleyebilmek, grup çalışması yapabilmek ve deney sonuçlarını tartışabilmek, jet akışı, silindir etrafındaki akış ve sınır tabaka akışı hakkında bilgi sahibi olarak deneysel ölçüm koşullarını belirleyebilmek, deneysel verileri değerlendirebilmek ve grafiksel gösterimi uygun şekilde gerçekleştirebilmek, Bernoulli denklemini kullanarak basınç farkından hız bilgisine geçebilmek, yüzey basınç dağılımını kullanarak silindirin sürtünme katsayısını hesaplayabilmek, çekme testi sonuçlarından gerilme ve şekil değiştirme diyagramlarını elde edebilmek, aynı fiziksel niceliğin ölçümünde kullanılan farklı sistemlerin avantaj ve dezavantajlarını bilip konuya göre uygun olanı seçebilmek, deneysel rapor hazırlamak ve özgün olmaya özen gösterilerek tasarlanan ve gerçekleştirilen deneylerin sözlü olarak sunulması. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Laboratuvar deneylerinin tanıtımı |
- |
2 |
- |
Standart Deneyler: Sınır Tabakası Testleri /Proje: Literatür araştırması |
- |
3 |
- |
Standart Deneyler: Sınır Tabakası Testleri /Proje: Literatür araştırması |
- |
4 |
- |
Standart Deneyler: Silindir sürükleme katsayısının belirlenmesi / Proje: Literatür taraması ve deney kurulumunun ön planlaması |
- |
5 |
- |
Standart Deneyler: Silindir sürükleme katsayısının belirlenmesi / Proje: Literatür taraması ve deney kurulumunun ön planlaması |
- |
6 |
- |
Standart Deneyler: Jet Akımı Deneyleri / Proje: Deneysel modelin tasarımı ve imalatı |
- |
7 |
- |
Standart Deneyler: Jet Akımı Deneyleri / Proje: Deneysel modelin tasarımı ve imalatı |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Standart Deneyler: Yapısal Deneyler / Proje: Deney matrisinin oluşturulması (yapılacak deneylerin planlanması) |
- |
10 |
- |
Standart Deneyler: Yapısal Deneyler / Proje: Test matrisinin oluşturulması (yapılacak deneylerin planlanması) |
- |
11 |
- |
Proje: Deneysel çalışma |
- |
12 |
- |
Proje: Deneysel çalışma |
- |
13 |
- |
Proje: Deneysel çalışma |
- |
14 |
- |
Proje: Deneysel çalışma |
- |
15 |
- |
Sunum |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Goldstein, R.J., 1996, Fluid Mechanics Measurements, Hemisphere, ISBN:978156032306. Beckwith, T., Marangoni, R. and Lienhard, J.V., 2007, Mechanical Measurements, Prentice Hall, ISBN:978020184765. Gdoutos, E.E., 2002, Recent Advances in Experimental Mechanics, Springer, ISBN:978140200683. Khan, A.S., Wang, X., 2000, Strain Measurements and Stress Analysis, Prentice Hall, ISBN:978013080076. |
Holman, J.P.,, 2000, Experimental Methods for Engineers, McGraw- Hill, ISBN:978007118165. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
1 |
|
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
3 |
6 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
34 |
0 |
82 |
|
Total Workload of the Course Unit |
82 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
3,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
3,0 |
|