Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
UCK304E |
FLIGHT STABILITY AND CONTROL |
6 |
3 |
3 |
4 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
İngilizce |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ |
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Uçuş dinamikleri, kararlılık ve kontrol uçak tasarımı ve analizinin öğrenilmesi. Uçuş denklemlerinin ve özelliklerinin analizi ve otomatik kontrol sistemlerinin tasarımı. |
Contents of the Course Unit: |
Giriş. Uçuş mekaniği, kontrol ve kontrol yüzeylerinin temel tanımları. Uçuş kontrol sistemlerinin genel yapısı. Uçak statik ve dinamik kararlılığı ve kararlılık türevleri. Doğrusal olmayan dinamik denklemler. Denklemlerin doğrusallaştırılması. Boylamsal ve yanal kararlılık. Uçak boylamsal ve yanal dinamik denklemleri. Boylamsal ve yanal transfer fonksiyonları. Boylamsal modlar. Kısa ve uzun periyotlu yaklaşım. Uçak dinamiğinin geçici tepkileri. Uçak kontrol sistemlerinin temel kavramları. Otopilot tipleri. Otopilot tasarımı. Kök yer eğrisi yöntemi ile konum otopilot tasarımı. İç ve dış döngü kavramları. Eğim yönelimi kontrol sistemi. Kök yer eğrisi analizi. İvme kontrol sistemi. Uçak otopilotunun Matlab Simulink simülasyonları. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Uçuş dinamiği ve kontrolünün temel kavramlarını bilmek Statik ve dinamik kararlılığı inceleyebilmek Uçuş denklemlerini türetebilmek Boylamsal modları ve kararlılık türevlerini analiz edebilmek Hareketin transfer fonksiyonlarını ifade edebilmek Uçuş kontrol sistemlerinin temel kavram ve prensiplerini analiz edebilmek Otopilot tiplerini bilmek ve tasarım yöntemlerini kullanabilmek |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Uçuş mekaniği, kontroller ve kontrol yüzeylerinin temel tanımları |
- |
2 |
- |
Uçuş mekaniği, kontroller ve kontrol yüzeylerinin temel tanımları |
- |
3 |
- |
Uçak statik ve dinamik kararlılığı ve kararlılık türevleri |
- |
4 |
- |
Uçağın uzunlamasına ve yanal dinamik denklemleri, doğrusal olmayan dinamikler |
- |
5 |
- |
Doğrusallaştırma ve transfer fonksiyonları |
- |
6 |
- |
Uzunlamasına hareket modları, kararlılık türevleri, kısa ve uzun modlar |
- |
7 |
- |
Uzunlamasına transfer fonksiyonları, geçici ve sabit durum tepkilerinin analizi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Uçak kontrol sistemlerinin temel kavramları, uzunlamasına otopilot tasarımı |
- |
10 |
- |
Uçak kontrol sistemlerinin temel kavramları, uzunlamasına otopilot tasarımı |
- |
11 |
- |
Otopilot tipleri ve tasarım yöntemleri |
- |
12 |
- |
Kökler yeri yöntemi(root locus) kullanılarak konum otopilotunun tasarımı |
- |
13 |
- |
İç ve dış döngü kavramları. Otopilot tasarımı |
- |
14 |
- |
Uçak eğim ve yön kontrol sistemleri için tasarım yöntemleri |
- |
15 |
- |
Uçak eğim ve yön kontrol sistemleri için tasarım yöntemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Thomas R. Yechout with Steven L. Morris, David E. Bossert,, 2003, Introduction to aircraft flight mechanics, AIAA, Reston, VA, ISBN:1563475774. |
Bernard Etkin, Lloyd Duff Reid, 1996, Dynamics of flight : stability and control, New York : Wiley, ISBN:0471034185. John H. Blakelock, 1991, |
Automatic control of aircraft and missiles, New York : Wiley., ISBN:0471506516 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety,
under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability,
Ability to design to meet requirements.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to work in teams with different disciplines
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
5 |
15 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
2 |
4 |
TOPLAM |
39 |
0 |
101 |
|
Total Workload of the Course Unit |
101 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
4,0 |
|