TR EN

PHYSICS I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
PHY107 PHYSICS I 1 5 4 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi KENAN ŞENTÜRK-Dr.Öğr.Üyesi MURAT METEHAN TÜRKOĞLU-Dr.Öğr.Üyesi SEDA ERDÖNMEZ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere Temel Newton Kinematiğini kullanarak hareket denklemlerini çözebilme, korunum yasaları ile öngörüde bulunabilme bilgi ve becerisini kazandırmaktır
Contents of the Course Unit: Fizik I Dersinin Tanımı ve Kapsamı, Fizikte Newton Kinematiği ve Temel Fiziksel Birimleri ve Vektör Kavramları. Düzgün Doğrusal Hareket , Açısal Hareket ile İş, Güç Enerji Kavramları, Dönme Hareketi

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bu dersi alan öğrenciler 1. Vektörler, birimler, anlamlı sayılar, 2. Bir boyutta Hareket Denklemleri, 3. İki boyutta hareket ve eğik atış denklemleri, 4. Newton Kanunları, 5. İş,Güç,Enerji ve 6. Eylemsizlik momenti ve dönme kinematiğini öğrenirler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Fizik I dersinin tanımı ve kapsamı, Birimler, Fiziksel Nicelikler ve Vektörler -
2 - Standartlar ve Birimler, Birimlerin Kullanımı ve Dönüşümleri, Belirsizlik ve Anlamlı 1 Basamaklar, Tahminler ve Büyüklük Mertebeleri, Vektörler ve Vektörel Toplam, Vektörlerin Bileşenleri, Birim vektörler, Vektör Çarpımları -
3 - Doğrusal Hareket -
4 - İki ve Üç Boyutta Hareket -
5 - Newton’un Hareket Yasaları -
6 - Newton Yasalarının Uygulamaları -
7 - Önceki Haftalarda Verilen Ödevlerin Teslimi ve Çözümü ve Konu Tekrarı -
8 - ARA SINAV -
9 - İş ve Kinetik Enerji -
10 - İş ve Kinetik Enerji -
11 - Potansiyel Enerji ve Enerjinin Korunumu -
12 - Momentum, Anlık İtme ve Çarpışma -
13 - Katı Cisimlerin Dönme Hareketi -
14 - Dönme Hareketinin Dinamiği -
15 - Genel Tekrar, Vize Sonrası Ödevlerin Teslimi ve Çözümü -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

“Sears & Zemansky’nin Üniversite Fiziği, Cilt I” Hugh D. Young, Roger A. Freedman, 14. Baskı, Pearson
“ Fizik I” Serway, Beşinci Baskıdan çeviri, Palme Yayıncılık

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work in teams with different disciplines
2

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
1
2
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
2
2
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
1
3
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
2
4
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 20 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 25 25
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 153
Total Workload of the Course Unit 153
Workload (h) / 25.5 6
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0