Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
OTP153 | OTOMOTİV ELEKTRİK VE ELEKTRONİĞİ | 1 | 2 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURAK YANBULOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BURAK YANBULOĞLU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Motorlu taşıtlarda kullanılan elektrik ve elektronik sistemleri, bu sistemlerin teorik esaslarını kavramak, oto elektrik ve elektronik sistemlerle ilgili uygulamalar yapma |
Contents of the Course Unit: | Motorlu taşıtlarda kullanılan elektrik ve elektronik sistemler ve prensipleri. Bataryalar, ilk hareket sistemleri, elektrik üretimi ve şarj sistemleri, ateşleme sistemleri, aydınlatma sistemi, göstergeler ve yardımcı sistemlerinin, teorik ve deneysel olarak incelenmesi, Genel elektrik bilgileri, kısa teknik rapor yazımı. Bataryalar, çeşitleri, özellikleri, şarj ve deşarj deneyleri, Marş sistemleri, devre şemaları, marş motoru karakteristiklerinin çıkarılması, marş motoru seçimi ve deneyler, Marş sistemi uygulamaları, Şarj sistemleri, devre şemaları, AC akımın doğrultulması, alternatör karakteristiklerinin çıkarılması, alternatör seçimi ve deneyler, Alternatör regülatörleri, şarj sistemi uygulamaları. Ateşleme sistemi, manyetizma, devre elemanları, sistemin çalışması, ateşleme sistemi çeşitleri, Çeşitli ateşleme sistemlerinin incelenmesi ve ateşleme sistemi deneyleri. Taşıt elektrik devre elemanları, anahtarlar, aydınlatma sistemi, ikaz sistemleri. Cam siliciler, kornalar, sinyal sistemleri, gösterge sistemi, sinyal iletim teknikleri ve sensör tipleri, dijital gösterge sistemleri, Çalışma panolarında devre takibi ve devrelerin kurularak incelenmesi |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bataryalarda elektrik depolama işleminin kimyasal olarak nasıl sağlandığını kavramalı, ölçme cihazlarını kullanarak şarj veya deşarj deneylerini yapabilmeli grafiklerini çizmeli ve farklı yapıdaki bataryalarla karşılaştırabilmelidir. |
Manyetizmayı ve ilk hareket sistemlerinde kullanılan elektrik motorlarının çalışma esaslarını kavramalı, tasarıma ve deneysel ölçümlere esas teşkil eden bağımlı ve bağımsız değişkenleri bilmeli, bu değişkenleri kullanarak ilk hareket motoru deneylerini yapıp yarı teorik değerlendirdiği sonuçlar ile karakteristik ilk hareket motoru grafiğini çizmeli ve yorumlamalıdır. |
Manyetik indüksiyon esasları ve elektrik üretiminin temel esaslarını kavramalı. Hareket enerjisinin elektrik enerjisine dönüşüm esaslarının alternatöre uygulanmasını ve şarj sistemlerinin çalışmasını bilmeli. Tasarım ve çalışma esnasındaki değişkenleri ayırt edebilmeli, deneysel çalışmada değişkenleri kullanarak açık devrede, gerilim kontrollü devrede ve yüklü devrede deneyleri gerçekleştirip grafikleri çizerek yorumlayabilmelidir. |
Manyetik indüksiyon esasları, manyetik akı değişimi ve oluşan indüksiyon akımını kavramalı. Alternatif akımın devre elemanları (bobin, direnç ve kondansatör) üzerinde oluşturduğu akım ve gerilim değişimlerini inceleyebilmeli. Ateşleme sistemlerinde oluşan gelişmeyi nedenlerini ve sistemlerin çalışmasını kavramalı. Sistemde gerilim değişimini etkileyen bağımlı ve bağımsız değişkenleri tanımlamalı. Bu değişkenleri kullanıp motor ateşleme sisteminde ve deney cihazında farklı sistemleri deneyerek çizilen grafiklerde karşılaştırabilmelidir. |
Gövde elektrik tesisatı elemanları ve görevlerini, anahtarlar ve çalışma prensiplerini bilmeli. Aydınlatma sistemi elemanları ve çalışma sistemini kavramalı. Taşıt gösterge sistemlerini ve yardımcı sistemlerin çalışmasını, parçalarını ve görevlerini anlamalı. Örnek tesisat panolarında devreyi takip ederek çalışmasını sağlayabilmelidir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür Bilgisi | Temel Elektrik Prensipleri. *Atomun Yapısı. *Statik Elektrik ve Dinamik Elektrik. *Elektrik Akım Çeşitleri. | Anlatım |
2 | Literatür Bilgisi | Temel Elektrik Prensipleri. *İletkenler, Yalıtkanlar, Yarı İletkenler ve Dirençler. *Elektrik Akımının Elde Edilme Yöntemleri. *Elektrik Akımının Meydana Getirdiği Etkiler. *Elektrik Ölçü Birimleri. | Anlatım |
3 | Literatür Bilgisi | Elektrik Devreleri. *Ohm Kanunu. *Ardıl Devreler. *Koşut Devreler. *Şase, Toprak ve Gerilim Ölçme. *Elektrik Ölçü Aletleri. | Anlatım |
4 | Literatür Bilgisi | Elektronik Devre Elemanları. *Dirençler. *Diyotlar. *Kondansatörler. | Anlatım |
5 | Literatür Bilgisi | Elektronik Devre Elemanları. *Transistörler. *Transformatörler. *Röleler. *Tristörler *Entegre (Tümleşik) Devre. | Anlatım |
6 | Literatür Bilgisi | Motor Kontrol İşletim Sistemleri. *Elektronik Kontrol Prensibi. *Analog-Dijital ve Dijital-Analog Çeviriciler. *Mikroişlemci ve Mikrodenetleyici. *Elektronik Kontrol Ünitesine (ECU). | Anlatım |
7 | Literatür Bilgisi | Hareket Kontrol Elemanları ve Kullanımları. *Selenoidler. *Röleler. *Elektrik Motorları. | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Bilgisi | Motor Kontrol İşletim Sistemleri. *Emme Havası Sıcaklık Sensörü *Mutlak Basınç Sensörü *Gaz Pedal Konum Sensörü *Gaz Kelebeği Konum Sensörü *Oksijen (Lamda) Sensörü *Motor Soğutma Suyu Sıcaklık Sensörü vb. | Anlatım |
10 | Literatür Bilgisi | Şarj Sistemleri. *Şarj Sisteminin Parçaları(Akü, Alternatör ve Şarj Sistemleri Çeşitleri) *Şarj Göstergesi vb. | Anlatım |
11 | Literatür Bilgisi | Elektronik Ateşleme Sistemleri. *Hall Etkisi(Hall Effect) Kumandalı Elektronik Ateşleme Sistemi. *Endüktif Vericili Elektronik Ateşleme Sistemi. | Anlatım |
12 | Literatür Bilgisi | Dizel Yakıt Enjeksiyon Sistemleri. *Yakıt Enjeksiyon Sistemi Çeşitleri (Tek Noktalı Püskürtme Sistemleri (SPI), Çok Noktalı Püskürtme Sistemleri (MPI) vb.). | Anlatım |
13 | Literatür Bilgisi | Benzinli Yakıt Enjeksiyon Sistemleri. *Yakıt Enjeksiyon Sistemi Çeşitleri (Tek Noktalı Püskürtme Sistemleri (SPI), Çok Noktalı Püskürtme Sistemleri (MPI) vb.) | Anlatım |
14 | Literatür Bilgisi | Araç Gösterge ve Güvenlik Sistemleri *Immobilizer (Code Sistemi). *Alarm Sistemi. *Hava Yastıkları. *Emniyet Kemerleri. | Anlatım |
15 | Literatür Bilgisi | Araç Gösterge ve Güvenlik Sistemleri *Gösterge Sistemleri ( Yakıt Gösterge Devresi, Yağ Gösterge Devresi vb.) *Kumanda Düğmeleri. | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Otomotiv Elektrik Ve Elektroniği Ali Özdemir (2015-2.Basım), Birsen Yayın Evi |
Otomotiv Elektriği Prof Dr. Rıdvan A., Ali S., Cafer K. (2019-3.basım), Aktüel Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
History of the internal combustion engine, based on the theoretical and physical issues have information.
|
5 | |||||
2 |
Auto parts of the computer-aided design has sufficient information regarding the.
|
4 | |||||
3 |
Recognize the parts used in automobile AmAlArInI maze.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has information about total quality.
|
5 | |||||
2 |
Mechanical and electrical systems of cars / parts working principle recognizes.
|
5 | |||||
3 |
Recognizes vehicle components and has knowledge about production processes.
|
5 | |||||
4 |
Identify the characteristics of the different fuels used in automobiles is.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cars and care about the failure has the knowledge to evaluate and interpret the data collected.
|
5 | |||||
2 |
Under the rules of automotive parts auto parts drawings drawing draw and has the knowledge to use a computer program for.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motor vehicle mechanical and electronic problems that could occur in any type of objective and subjective detects, identifies and reports.
|
5 | |||||
2 |
Auto parts of the computer-aided technical drawings.
|
4 | |||||
3 |
Automobile repair, maintenance and setting the technological tools (measurement, control instruments and test equipment) is used.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motor vehicles of knowledge and skills, technological advances also provide services to the people and groups clearly describe and teamwork makes.
|
5 | |||||
2 |
Motor vehicle related studies identify unforeseen situations and find solutions to problems with.
|
5 | |||||
3 |
Teamwork, responsibility for carrying out activities in the field of knowledge and skills to have.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Internal combustion engines, cooler operating principles of the system, strength of materials, material science and knows the issues of heat.
|
5 | |||||
2 |
Cars, system functions and principles of operation of sub-systems knowledge in the fields.
|
5 | |||||
3 |
Occupations related to use of 2D and 3D computer software knows enough level.
|
4 | |||||
4 |
General information will have to use a computer, Word, Excel, Power Point programs know enough level.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, written and verbal communication skills have.
|
5 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values and environmental protection issues are conscious enough.
|
5 | |||||
3 |
Is capable of analytical thinking and problem solving.
|
5 | |||||
4 |
Space-related issues, occupational safety, occupational health and environmental protection knowledge and awareness has.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge of computer use, along with the ability to use the software and hardware required by the profession has further capability.
|
4 | |||||
2 |
Car breakdown and repair in accordance with their purpose has the ability to do.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 30 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |