TR EN

GÜÇ AKTARMA ORGANLARI PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
OTP255 GÜÇ AKTARMA ORGANLARI 3 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. BURAK YANBULOĞLU
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. MUSTAFA TEMÜR
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Taşıtların hareket halinde maruz kaldıkları dirençleri tanıyabilmek ve yorum yapabilmek.
Contents of the Course Unit: Taşıt statiği, Taşıt dinamiği, taşıt hareketleri, ilgili parametreleri kavrayabilmek. Taşıtların hareketi esnasında maruz kaldığı kuvvetler ile ivmeleme ve frenleme davranışlarının analizi.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

İçten yanmalı motorlarda üretilen devir ve torkun araçta kullanımı
Güç aktarma organlarının çalışma prensiplerini kavrama
Güç aktarma organlarında oluşabilecek arızaların tespiti ve giderilmesi

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Temel teknik terimler, Güç aktarma organlarına duyulan ihtiyaç -
2 - Kavramaların tanımı ve görevleri hakkında genel bilgiler, Kavramaların çeşitleri ve bunların karşılaştırılması, Kavramaları oluşturan kısım ve aksamların incelenmesi, görevleri, çalışma prensipleri ve diyagramlar -
3 - Kavramalarda moment iletimi, güç, kayma, verim hesaplamaları, manyetik kavramalar -
4 - Hidrolik kumanda tertibatlı kavramalar, balatalar ve çeşitleri -
5 - Kavrama, balata arızaları ve bu arızaların tespiti, giderilmesi -
6 - Mekanik vites kutuları genel tanımlamalar, Mekanik vites kutularının görevleri ve sınıflandırmaları -
7 - Vites kutularında moment-hız ve güç-hız eğrileri, dişlilerde moment ve hız artışının sağlanması -
8 - ARA SINAV -
9 - Vites kutularında kullanılan dişli çeşitleri, sağlaması gereken hız oranları, motor hızı-araç hızı grafikleri -
10 - Şanzumanın boşta ve vites durumlarında hareket ve moment iletimleri -
11 - Diferansiyellerin tanımı ve görevleri hakkında genel bilgiler, Diferansiyel dişli kutusu ve kullanılan dişliler, dişli hız oranları ve diferansiyel çeşitlerinin incelenmesi -
12 - Şaft, Mafsallar ve Aksların tanımı ve görevleri hakkında genel bilgiler ve CVT -
13 - Arazi vites kutuları ve Otomatik vites kutuları -
14 - Arazi vites kutuları ve Otomatik vites kutuları -
15 - Elektrikli ve hibrit araçlarda güç aktarma organları -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Güç aktarma Organları D.Yücelen, A, Betum,Otomobil Şasisi İbrahim Anlaş, 1996, Ali Sürmen, Rıdvan Aslan, M. İhsan Karamangil Şasi ve Güç Aktarma Organları Ders Notları, Şasi I ve Şasi II Güç Aktarma Organları MEB Motorlu Taşıtlarda Güç Aktarma Organları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
History of the internal combustion engine, based on the theoretical and physical issues have information.
5
2
Auto parts of the computer-aided design has sufficient information regarding the.
5
3
Recognize the parts used in automobile AmAlArInI maze.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has information about total quality.
1
2
Mechanical and electrical systems of cars / parts working principle recognizes.
5
3
Recognizes vehicle components and has knowledge about production processes.
4
4
Identify the characteristics of the different fuels used in automobiles is.
2

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Cars and care about the failure has the knowledge to evaluate and interpret the data collected.
0
2
Under the rules of automotive parts auto parts drawings drawing draw and has the knowledge to use a computer program for.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Motor vehicle mechanical and electronic problems that could occur in any type of objective and subjective detects, identifies and reports.
4
2
Auto parts of the computer-aided technical drawings.
1
3
Automobile repair, maintenance and setting the technological tools (measurement, control instruments and test equipment) is used.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Motor vehicles of knowledge and skills, technological advances also provide services to the people and groups clearly describe and teamwork makes.
3
2
Motor vehicle related studies identify unforeseen situations and find solutions to problems with.
4
3
Teamwork, responsibility for carrying out activities in the field of knowledge and skills to have.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Internal combustion engines, cooler operating principles of the system, strength of materials, material science and knows the issues of heat.
2
2
Cars, system functions and principles of operation of sub-systems knowledge in the fields.
3
3
Occupations related to use of 2D and 3D computer software knows enough level.
1
4
General information will have to use a computer, Word, Excel, Power Point programs know enough level.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, written and verbal communication skills have.
1
2
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values ​​and environmental protection issues are conscious enough.
0
3
Is capable of analytical thinking and problem solving.
2
4
Space-related issues, occupational safety, occupational health and environmental protection knowledge and awareness has.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Basic knowledge of computer use, along with the ability to use the software and hardware required by the profession has further capability.
1
2
Car breakdown and repair in accordance with their purpose has the ability to do.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 1 3 3
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 2 6 12
Okuma 2 6 12
Ödev 2 6 12
Proje Hazırlama 2 6 12
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 1 1 1
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 28 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0