Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
OTP251 | HİBRİT VE ELEKTRİKLİ ARAÇLAR | 3 | 2 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. BURAK YANBULOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. MAHMUT NEDİM TANSU |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı öğrencilerin hibrit ve elektrikli araçlarda kullanılan sistemleri öğrenmesini sağlamaktır. Öğrenciler yeni nesil donanım ve sistemleri tanıyarak günlük olarak kullanım sağlayan hibrit ve elektrikli araçlar konusunda bilgi sahibi olacaktır. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği, elektrikli araçların tarihçesi, hibrit araç şemaları, hibrit araçların çalışma prensipleri, üstün ve zayıf yönleri, hibrit araçlarda kullanılan donanımlar, elektrikli motor tipleri, bataryalar ve çeşitleri, elektrikli ve hibrit araçlarda kullanılan yazılım ve donanım konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Hibrit ve elektrikli araçların sistemlerini ve çalışma prensiplerini açıklayabilir. İçten yanmalı araçlar ile kıyaslayıp, farklarını gözlemleyebilir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Elektrikli araçların tarihçesi ve elektrikli araçlara giriş | - |
2 | - | Elektrikli ve hibrit araçların kullanım amacı, avantaj ve dezavantajları | - |
3 | - | Elektrikli hibrit motorların çalışma prensipleri; paralel, seri ve kompleks hibrit sistemler | - |
4 | - | Elektrikli araçlarda kullanılan elektrik motor türleri ve içerikleri | - |
5 | - | Elektrikli araçlarda kullanılan aküler ve özellikleri | - |
6 | - | Volan ve süperkapasitörlerin kullanımları | - |
7 | - | Tümü-Elektrikli araçlara giriş, ve çalışma prensipleri | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | - | Elektrikli araçlarda temel prensipler ve bileşenler | - |
10 | - | Enerji kazanımlı frenleme sistemleri, avantaj ve dezavantajları | - |
11 | - | Piyasadaki elektrikli araçlar ve elektrikli araçların geleceği, piyasadaki elektrikli araçlar ve menzin-güç-tork kapasiteleri | - |
12 | - | Yakıt hücreli araçlar, kullanım yerleri ve sistemleri | - |
13 | - | TOGG aracının hedefleri ve rakipleri arasındaki temel farklar, elektrikli araçların geleceği | - |
14 | - | Pil türleri, batarya yönetim sistemleri | - |
15 | - | Elektrokimyasal hücre tanımı, yapısı, depolanması ve serbest bırakılması, Lityum-İyon Hücreler İçin Negatif ve Pozitif Elektrotlar, Lityum-İyon Hücreler İçin Elektrolitler ve Ayırıcılar | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yakıt Pili Teknolojisi / Durmuş KAYA, H. Hüseyin ÖZTÜRK • Implementation of Battery Pack and Battery Management System for Electric Vehicles (Araştırma Makalesi) • Elektrikli araç batarya yönetim sistemleri için hücre eşitleme yöntemleri (Derleme Makale) • Udemy (Batarya Yönetim Sistemleri), https://ev-database.org/ |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
History of the internal combustion engine, based on the theoretical and physical issues have information.
|
4 | |||||
2 |
Auto parts of the computer-aided design has sufficient information regarding the.
|
3 | |||||
3 |
Recognize the parts used in automobile AmAlArInI maze.
|
4 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Has information about total quality.
|
0 | |||||
2 |
Mechanical and electrical systems of cars / parts working principle recognizes.
|
5 | |||||
3 |
Recognizes vehicle components and has knowledge about production processes.
|
5 | |||||
4 |
Identify the characteristics of the different fuels used in automobiles is.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Cars and care about the failure has the knowledge to evaluate and interpret the data collected.
|
4 | |||||
2 |
Under the rules of automotive parts auto parts drawings drawing draw and has the knowledge to use a computer program for.
|
0 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motor vehicle mechanical and electronic problems that could occur in any type of objective and subjective detects, identifies and reports.
|
5 | |||||
2 |
Auto parts of the computer-aided technical drawings.
|
0 | |||||
3 |
Automobile repair, maintenance and setting the technological tools (measurement, control instruments and test equipment) is used.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Motor vehicles of knowledge and skills, technological advances also provide services to the people and groups clearly describe and teamwork makes.
|
5 | |||||
2 |
Motor vehicle related studies identify unforeseen situations and find solutions to problems with.
|
4 | |||||
3 |
Teamwork, responsibility for carrying out activities in the field of knowledge and skills to have.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Internal combustion engines, cooler operating principles of the system, strength of materials, material science and knows the issues of heat.
|
1 | |||||
2 |
Cars, system functions and principles of operation of sub-systems knowledge in the fields.
|
5 | |||||
3 |
Occupations related to use of 2D and 3D computer software knows enough level.
|
0 | |||||
4 |
General information will have to use a computer, Word, Excel, Power Point programs know enough level.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, written and verbal communication skills have.
|
4 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values and environmental protection issues are conscious enough.
|
0 | |||||
3 |
Is capable of analytical thinking and problem solving.
|
4 | |||||
4 |
Space-related issues, occupational safety, occupational health and environmental protection knowledge and awareness has.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basic knowledge of computer use, along with the ability to use the software and hardware required by the profession has further capability.
|
0 | |||||
2 |
Car breakdown and repair in accordance with their purpose has the ability to do.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 2 | 2 |
Web Tab. Öğrenme | 14 | 2 | 28 |
Uygulama | 4 | 2 | 8 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 148 |
Total Workload of the Course Unit | 148 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |