TR EN

YENİ MEDYA PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
HTP252 YENİ MEDYA 4 3 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Öğr.Gör. ATİLLA AKALIN
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İREM KALKANLI
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İletişim teknolojileri ve yeni medya ile değişen olgular ile yeni iletişim biçimleri hakkında oluşan izlenimleri, bakış açılarını saptamak; iletişim disiplinlerinin yeni medyadaki yansımalarına yönelik farkındalık kazandırmak
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; yeni medya kavramı, yeni medyanın ortaya çıkışı ve özellikleri, sosyal medya ve araçları, yeni medya kuramları, yeni medya okuryazarlığı, yeni medyada kişisel imaj, yeni medyada halkla ilişkiler, yeni medyada pazarlama ve reklam, yeni medya ve yeni teknolojiler, yeni medyada ölçümleme konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yeni medya ortamında halkla ilişkilerin temel kavramlarını tanımlar.
Halkla ilişkiler alanına giren her türlü iletişim çalışmasını yeni medya ile ilişkili olarak gözlemler.
Yeni medya ortamındaki reklam çalışmalarını değerlendirir.
Pazarlama perspektifinden yeni medyanın kullanımına ilişkin analizlerde bulunur.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür okuma Medya Kavramına Genel Bakış Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür okuma Dijital Medya, Yeni Medya ve Sosyal Medya Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür okuma İnternetin Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür okuma Sosyal Medya ve Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür okuma Yeni Medyaya Kuramsal Bakış I Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür okuma Yeni Medyaya Kuramsal Bakış II Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Yeni Medya ve Kişisel İmaj Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür okuma Yeni Medyada Pazarlama Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür okuma Yeni Medyada Reklam Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür okuma Yeni Medyada Halkla İlişkiler Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür okuma Yeni Medya ve Yeni Teknolojiler I (Yapay Zeka, Büyük Veri, Bulut-Sis-Uç Bilişim) Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür okuma Yeni Medya ve Yeni Teknolojiler II (Nesnelerin interneti, Artırılmış Gerçeklik, Sanal Gerçeklik, Metaverse, Blokzincir) Anlatım, Soru-Cevap
15 Literatür okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Güçdemir, Y. (2017). Sosyal Medya: Halkla İlişkiler, Reklam ve Pazarlama, İstanbul: Derin Yayınları.
Aydoğan F. (2017). Yeni Medya Kuramları. İstanbul: Der Yayınları.
Sağıroğlu, Ş., Bülbül, H. İ., Kılıç, A., Küçükali, M. (2020). Dijital Okuryazarlık: Araçlar, Metodolojiler, Uygulamalar ve Öneriler. Ankara: Nobel Yayınları.
Özel, A. P. ve Sert, N. Y. (2015). Dijital Halkla İlişkiler: Kavram ve Araçları. İstanbul: Derin Yayınları.
Özkan, A., Tandaçgüneş, N. ve Doğan, B. Ö. (2015). Yeni Medya ve Reklam. İstanbul: Derin Yayınları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Communication Science explains the basic concepts of public relations and associate them with the theoretical foundation of Communication Sciences.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Sosyloj and statistical issues related to their branches as they have in the theoretical and practical information solutions for public relations use.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Analyzes the social requirements and in accordance with the requirements of applications under realistic models of communication design.
4
2
A specific conceptual model using the methods of modern public relations knows.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Existing applications in the field of Public Relations analyze, evaluate and develop applications for their development.
5
2
PR issues involved in the field selects the appropriate research methods and techniques, apply.
5
3
PR modern techniques and tools necessary for the application selects and uses effective.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Research design and methods, surveys, collecting data, analyzing the results, evaluation of consciousness and responsibility to have.
2
2
May carry out work effectively as an individual.
5
3
Ability to work effectively within a team and take responsibility shows.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Conscious of the necessity of lifelong learning, science and technology developments can be followed through the mass media and can renew themselves.
5
2
Project management, workplace practices, employee health, environmental and safety issues is conscious.
4
3
Social Responsibility solutions and applications are aware of the universal and social effects and is aware of the importance of this issue.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Oral or written, express a problem and can communicate effectively and have at least one foreign language.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Contact management, supervision, development and safety / reliability knowledgeable about and be able to apply this information in the study.
5
2
With professional and ethical responsibility of spreading awareness in the society has this responsibility.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 7 98
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 156
Total Workload of the Course Unit 156
Workload (h) / 25.5 6,1
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0