Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
FKP110 | BASIC PHOTO | 2 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. MUHAMMET YÜKSEL |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. BİLGE ARTUÇ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu ders ile öğrencilerin fotoğraf, fotoğrafçılık, fotoğraf tarihi ile ilgili temel bilgilere hâkim olmaları ve öğrencinin alacağı teknik bilgiler çerçevesinde fotoğraf çekimini temel düzeyde uygulaması amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Fotoğrafın doğuşu ve tarihsel gelişimi, fotoğraf makineleri, pozlama sistemleri, ışık ve etkili kullanımı, objektifler, diyafram, enstantane, ASA/ISO, fotoğrafta kompozisyon, net alan derinliği, panning - hız etkisi, ufuk çizgisi, perspektif, manzara, portre, gece çekimleri, bokeh konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fotoğrafın tekniğine ilişkin bilgileri tanımlar. |
Temel fotoğraf tekniklerini kullanarak projeler yapar. |
Fotoğraf çekim ve görüntü işleme tekniklerini yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Makale tarama, Kitap okuma | Görsel Bir İletişim Biçimi Olarak Fotoğraf | Anlatım, soru / cevap |
2 | Makale tarama, Kitap okuma | Fotoğrafın Ortaya Çıkışı | Anlatım, soru / cevap |
3 | Makale tarama, Kitap okuma | Fotoğraf Makinesi ve Filminin Gelişimi | Anlatım, soru / cevap |
4 | Makale tarama, Kitap okuma | Türkiye’de Fotoğrafın Gelişimi | Anlatım, soru / cevap |
5 | Makale tarama, Kitap okuma | Fotoğraf Makinesinin Ana Yapısı | Anlatım, soru / cevap |
6 | Makale tarama, Kitap okuma | Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Diyafram | Anlatım, soru / cevap |
7 | Makale tarama, Kitap okuma | Pozlamayı Sağlayan Temel Etkenler: Enstantane ve ISO-ASA | Anlatım, soru / cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Makale tarama, Kitap okuma | Pozlamayı Etkileyen Yardımcı Ögeler | Anlatım, soru / cevap |
10 | Makale tarama, Kitap okuma | Objektifler ve Filtreler | Anlatım, soru / cevap |
11 | Makale tarama, Kitap okuma | Konuya Göre Objektif Seçimi ve Kullanımı | Anlatım, soru / cevap |
12 | Makale tarama, Kitap okuma | Fotoğraf Kültürü | Anlatım, soru / cevap |
13 | Makale tarama, Kitap okuma | Fotoğrafta Kadraj: Biçimsel Ögeler - Fotoğrafta Kompozisyon: İçsel Ögeler | Anlatım, soru / cevap |
14 | Makale tarama, Kitap okuma | Fotoğrafik Anlatım Biçimleri | Anlatım, soru / cevap |
15 | Makale tarama, Kitap okuma | Genel Tekrar | Anlatım, soru / cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kanburoğlu, Ö. (2009). Dijital fotoğraf rehberi. İstanbul: Say Yayınları. |
Kanburoğlu, Ö. (2013). A’dan Z’ye fotoğraf. İstanbul: Say Yayınları. |
Kelby, S. ( 2010). Dijital fotoğrafçının el kitabı. İstanbul: Alfa Yayınları. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Learning fundamental animation and desing concepts and theories, using and annotating these concepts.
|
4 | |||||
2 |
Creates the visual language of animation and design.
|
4 | |||||
3 |
On the basis of the basic principles of animation and design in general determines the content.
|
4 | |||||
4 |
Target audience - the common definition visual communication brings to the relationship.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The basic communication, design and animation principles related to the fields of diagnosis.
|
5 | |||||
2 |
Recognize and authority in the field of desing and animation will follow.
|
4 | |||||
3 |
Computer supported design and animation programs recognize.
|
4 | |||||
4 |
Design, implementation and recognizes the broadcast stage.
|
5 | |||||
5 |
Understanding the structure of Fine Arts and aestethic values, using these in art.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Supports individuality of creativity in design and animation work.
|
5 | |||||
2 |
Actual desing and animation techniques and applications use traces.
|
4 | |||||
3 |
Developing and innovating in digital media uses design and (2D-3D) animation programs.
|
4 | |||||
4 |
Creates the visual language of design.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
All types of design and animation project design.
|
4 | |||||
2 |
Photography, web design, animation production in the field is made.
|
5 | |||||
3 |
Design pre-roll and post-roll stages of diagnosis.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Establishing and using the powerful and creative qualities as a person.
|
5 | |||||
2 |
Able to work independently and take responsibility to use their ability to act decisively and applications.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Critical importance of providing solutions in design and animation requires mature.
|
5 | |||||
2 |
Societal values determine the relationship of design and artistic direction.
|
5 | |||||
3 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Design, animation and seeking solutions in this area examines the problem-solving methods.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 1 | 12 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 2 | 8 |
Laboratuvar | 1 | 3 | 3 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 9 | 2 | 18 |
Proje Hazırlama | 3 | 2 | 6 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 2 | 6 | 12 |
Yerinde Uygulama | 1 | 3 | 3 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 58 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |