Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MKT206 | MEKATRONİK SİSTEM TASARIMI | 4 | 3 | 2 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. İSMAİL HAKKI SERİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mekatronik alanında öğrencilerin mekatronik sistemler tasarımınına ait temel hesapları yapabilecek, bu konuda karşılalaşabileceği problemeri çözebilecek temel bilgileri öğrencilere kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Mekatronikte mühendislik tasarımları metotları, sistemlerin yapısı ve alt parçaları, Otomasyonun temel elemanları, kontrol üniteleri, algılayıcı ve aktuatörler, Temel mekanik elemanlar, sökülebilir ve sökülemeyen birleştirme elemanları, vidalı, pimli, perçinli birleştirmeler, Güç ve hareket aktarma elemanları, miller ve yataklar, kayış kasnak, dişli çarklar, sonsuz dişli ve karşılık dişlisi, zincir dişli, Güç aktarımı örnek uygulamaları-Shigley P913, Mekatronik sistemler için modelleme ve tasarım metodolojisi, ileri kontrol teknikleri, Hareketli sistemler, doğrusal hareketlendiriciler ve uygulama hesapları, Döner hareketlendiriciler ve uygulama hesapları, Motor hesapları uygulamaları, Örneklerle mekatronik tasarım uygulamaları: taşıt elektro-mekanik fren sistemi, 3-eksenli CNC tezgah motor mekanik hesapları , Step Motorla Tahrik Edilen Bilyeli Milin Ölçülendirilmesi, Konveyör, Step motor kullanımlı İndeks tabla hesabı uygulamaları, Mekatronik Tasarımda Ürün Yaşam Sürecini planlar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mekatronik tasarım felsefesini kavrar. |
Otomasyonun temel elemanları, kontrol üniteleri, algılayıcı ve aktuatörlerin yapısını ve alt parçalarını tanır. |
Mekatronikte mühendislik tasarımları metotlarını öğrenir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Kitap | Mekatronik Sistem ve Örnekleri | Anlatım |
2 | Kitap | Mekatronik Sistemlerin Çalışma Prensipleri | Anlatım |
3 | Kitap | Mekatronik Sistemlerde Malzeme Bilgisi | Anlatım |
4 | Kitap | Mekatronik Sistemlerde Giriş-Çıkış Birimleri ve Örnekleri | Anlatım |
5 | Kitap | Mekatronik Sistemlerde Giriş-Çıkış Birimleri ve Örnekleri | Anlatım |
6 | Kitap | Mekatronik Sistem Dinamiği | Anlatım |
7 | Kitap | Oransal (P) Denetim Yöntemi | p)Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap | Oransal-İntegral (PI) Denetim Yöntemi | Anlatım |
10 | Kitap | Oransal-Türevsel (PD) Denetim Yöntemi | Anlatım |
11 | Kitap | Oransal-İntegral-Türevsel (PID) Denetim Yöntemi | Anlatım |
12 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Analizleri | Anlatım |
13 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Uygulamaları | Anlatım |
14 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Uygulamaları | Anlatım |
15 | Kitap | Mekatronik Sistem Tasarım Uygulamaları | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Çeşitli ders notları, Mekatronik Mühendisliğine Giriş, Papatya Yayınevi |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
5 | |||||
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
5 | |||||
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
4 | |||||
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
5 | |||||
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
4 | |||||
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
4 | |||||
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
4 | |||||
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 3 | 7 | 21 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 7 | 21 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 3 | 7 | 21 |
TOPLAM | 26 | 0 | 108 |
Total Workload of the Course Unit | 108 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |