Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTP254 | BİLGİSAYAR DESTEKLİ KALIP TASARIMI II | 4 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu derste hazır giyim sektöründe yaygın olarak kullanılan kalıp tasarım programlarının aktif olarak kullanmalarını sağlamak amaçlanmıştır. |
Contents of the Course Unit: | CAD-CAD sistemleri kullanılarak kadın giyimi temel kalıpları hazırlamak, kadın giyimi model uygulamalı kalıpları hazırlamak ve serileme yapmayı içermektedir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilgisayarlı kalıp programının fonksiyonlarını doğru kullanır. |
Bilgisayarlı kalıp programıyla giysi kalıbı hazırlar. |
Bilgisayarlı kalıp programıyla serileme yapar. |
Bilgisayarlı kalıp programıyla pastal planı hazırlar. |
İşletmelerde bilgisayarlı kalıp tasarımı yapabilmenin önemini kavrar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin içeriği ve haftalık ders konuları hakkında bilgilendirme. Bilgisayarlı Kalıp Programına giriş. | Anlatım, Gösteri |
2 | Kalıp işlem basamaklarının incelenmesi | Bilgisayarlı Kalıp Programında ikonlar ve işlevleri. Penssiz Temel Beden Kalıbı Hazırlama. | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
3 | Kalıp işlem basamaklarının incelenmesi | Bilgisayarlı Kalıp Programında Temel Kol Kalıbı Hazırlama ve Model uygulamalı Kol Çizimi. | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
4 | Kalıp işlem basamaklarının incelenmesi | Ölçü kontrolü ve dikiş simülasyonu yapma. | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
5 | Kalıp işlem basamaklarının incelenmesi | Temel Beden Kalıbında Pens oluşturma işlemleri. | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
6 | Kalıp işlem basamaklarının incelenmesi | Temel Beden Kalıbında pervaz, pat, klapa oluşturma işlemleri. | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
7 | Kalıp işlem basamaklarının incelenmesi | Temel beden kalıbında büzgü, pile oluşturma işlemleri. | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Temel kalıpta serileme işlemleri | Bilgisayarlı Kalıp Programında model uygulamalı bluz kalıbı hazırlama | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
10 | Temel kalıpta serileme işlemleri | Temel beden kalıbında serileme. | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
11 | Model Araştırması Yapmak | Proje | Proje |
12 | Model Araştırması Yapmak | Proje | Proje |
13 | - | Model uygulamalı reglan kol kalıbı hazırlama | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
14 | - | Pastal Hazırlama | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
15 | - | Pastal Hazırlama | Anlatım, Gösteri, Gösterip-Yaptırma, Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Bilgisayar Destekli Kalıp Hazırlama-CAD-CAM-“programı kullanım kılavuzları. |
Ural, B. (2017). Bilgisayar Destekli Kalıp Hazırlama. Adeon Yayınları. |
Çardak, F., Pamuk, T., (2006),Değirmenci, E., İTKİB Kalıp Hazırlama "Kadın Dış Giyimi", İstanbul |
Yıldız, Ö. (2017). Marvelous Designer. Alternatif Yayıncılık. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognizes the fundamental design principles of art-oriented
|
0 | |||||
2 |
Becomes equipped with theoretical knowledge about computer programs
|
5 | |||||
3 |
Makes techniqual presentations of visual designs
|
4 | |||||
4 |
Uses technical knowledge for fashion design
|
4 | |||||
5 |
Recognize the types and properties of textile fibers.
|
1 | |||||
6 |
Knows textile materials and textile auxiliaries
|
1 | |||||
7 |
Knows authorities of the fashion design
|
0 | |||||
8 |
Follows the works of authorities in the field of fashion design
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can design a collection and project, in the light of a specified theme.
|
0 | |||||
2 |
Knowledge of contemporary issues related to professional practice matches with aesthetic perspective.
|
3 | |||||
3 |
Efficiently uses the necessary informations about technology for fashion design applications
|
5 | |||||
4 |
Designs and delivers visual collections and reviews.
|
0 | |||||
5 |
Gets vocational-technical knowledge about design, implementation and production
|
5 | |||||
6 |
Uses technological tools, equipment and machinery in the field of design
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize textile raw materials.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Prepares orriginal collections according to the selected theme
|
1 | |||||
2 |
Prepares the molds of the designs
|
5 | |||||
3 |
Produces a product by sewing his/her designs
|
0 | |||||
4 |
Makes the presentation of his/her designs by the artistic drawings.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As an individual; interdisciplinary work effectively in accordance with the principles of harmony.
|
5 | |||||
2 |
Vocational and social issues are effectively involved in the work of the team created.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To work on a global scale foreign language knowledge, communication skills and have the vision.
|
3 | |||||
2 |
Life-long learning is conscious of the need.
|
5 | |||||
3 |
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
|
5 | |||||
4 |
Objective external perspective on their work with competence and self-criticism would follow.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, written and verbal communication.
|
5 | |||||
2 |
Social rights, social justice, quality culture, professional ethics, cultural values and environmental protection issues will have sufficient awareness.
|
2 | |||||
3 |
Is capable of analytical thinking and problem solving.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Practical fashion design processes are designed
|
0 | |||||
2 |
Fashion design performs processes according to the purpose
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 4 | 40 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 3 | 4 | 12 |
Proje Hazırlama | 3 | 4 | 12 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 5 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 36 | 0 | 128 |
Total Workload of the Course Unit | 128 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |