Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITP151 | MEKANİK VE STATİK | 1 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. YASEMİN KILIÇ ERDİM |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. YASEMİN KILIÇ ERDİM |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Mühendislik mekaniğinin temel bilgilerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Vektörler, kuvvet, moment, maddesel noktaların statiği. Eşdeğer kuvvet sistemleri,düzlem kuvvet sistemleri. Rijit cisimlerin statiği. Çerçeveler ve kafes sistemler. Eğrilerin ve alanların ağırlık merkezleri, yayılı kuvvetler. Çerçevelerde ve kirişlerde iç kuvvetler ve iç kuvvet diyagramlarının çizimi. Alanların ve kütlelerin atalet momentleri |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Vektörler, kuvvet, moment, maddesel noktaların statiğini hesaplar. |
Eşdeğer kuvvet sistemleri, düzlem kuvvet sistemlerini hesaplar. |
Rijit cisimlerin statiğini öğrenir. |
Çerçeveler ve kafes sistemleri hesaplar. |
Eğrilerin ve alanların ağırlık merkezlerini hesaplar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Newton mekaniğinin mühendislikteki uygulamaları, denge bilimi, boyutlar ve birimler. | Anlatım ve Soru Çözümü |
2 | Literatür Araştırması | Vektörlerin bileşkesinin bulunması, vektörlerin bileşenlerine ayrıştırılması, kesişen ve düzlemsel kuvvetler. Kuvvetlerin dikdörtgen bileşenleri. | Anlatım ve Soru Çözümü |
3 | Literatür Araştırması | Newton yasaları, maddesel bir noktanın dengesi, denge problemleri, serbest cisim diyagramları, uzay kuvvetleri. | Anlatım ve Soru Çözümü |
4 | Literatür Araştırması | İç ve dış kuvvetler, | Anlatım ve Soru Çözümü |
5 | Literatür Araştırması | Vektör çarpımı, moment, Varignon teoremi, | Anlatım ve Soru Çözümü |
6 | Literatür Araştırması | Nokta çarpımı, üçlü skaler çarpım, eşdeğer kuvvet sistemleri. | Anlatım ve Soru Çözümü |
7 | Literatür Araştırması | Ağırlık ve kütle merkezlerinin hesabı, eğrileri alanlar, bileşik alanlar ve cisimler, yayılı yükler, hidrostatik basınç, hacimlerin ağırlık merkezleri | Anlatım ve Soru Çözümü |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Araştırması | Ağırlık ve kütle merkezlerinin hesabı, eğrileri alanlar, bileşik alanlar ve cisimler, yayılı yükler, hidrostatik basınç, hacimlerin ağırlık merkezleri | Anlatım ve Soru Çözümü |
10 | Literatür Araştırması | Kafes kirişlerin türleri izostatik kafes kirişler, | Anlatım ve Soru Çözümü |
11 | Literatür Araştırması | Serbest cisim diyagramları, eklemler yöntemi, kesitler yöntemi. | Anlatım ve Soru Çözümü |
12 | Literatür Araştırması | Çerçevelerin ayrıştırılması, iç kuvvetlerin tanımı ve hesaplanması. | Anlatım ve Soru Çözümü |
13 | Literatür Araştırması | Kiriş türleri, Gerber kirişi, iç kuvvetlerin tanımı ve hesaplanması. | Anlatım ve Soru Çözümü |
14 | Literatür Araştırması | Kesme kuvveti, moment ve eksenel kuvvet diyagramları. | Anlatım ve Soru Çözümü |
15 | Literatür Araştırması | Alan ve kütle atalet momentleri. | Anlatım ve Soru Çözümü |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Omurtag, M.H. (2015). Mühendisler İçin Mekanik Statik. Birsen Yayınevi. |
Mühendislik Mekaniği Statik, Bakioğlu M., Birsen Yayınevi, 2007 |
Mühendisler İçin Mekanik-Statik: BEER & JOHNSTON, Birsen Yayınevi. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In matters related to the construction area have adequate infrastructure, related to these theoretical, numerical and practical knowledge to provide
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Math, science, and engineering issues related to the field to gain basic theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research on application issues related to the field and selects appropriate up-to-date technologies.
|
4 | |||||
2 |
Technical drawing, computer aided drafting, simulation programs using to design and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations, teams or individual to take responsibility gain the ability to do work.
|
1 | |||||
2 |
Professional and ethical responsibility to gain awareness
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
4 | |||||
2 |
Structural problems with the detection, identification, decoding skills in making and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
4 | |||||
3 |
making related to the construction business planning, process tracking, auditing, gain the ability to accelerate the process
|
0 | |||||
4 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
1 | |||||
5 |
Field applications, being able to use tools and equipment in the field and more users the ability to
|
1 | |||||
6 |
Industry and services by examining the processes involved in the application of skills to win.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Areas that require a basic level of computer software and hardware to gain the ability to use
|
2 | |||||
2 |
Occupational safety, health, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
0 | |||||
3 |
Effective communication techniques and innovations in the field to follow the dominant level to have knowledge of a foreign language.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to follow technological developments related to the field, enterprising, innovative and current problems of our country and the world to know,
|
3 | |||||
2 |
Defines and analyzes problems and develops solution proposals by using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 8 | 112 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 7 | 3 | 21 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 199 |
Total Workload of the Course Unit | 199 | ||
Workload (h) / 25.5 | 7,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |