Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITP323 | BİLGİSAYAR DESTEKLİ TASARIM | 2 | 4 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. YASEMİN KILIÇ ERDİM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersin amacı, yaygın olarak kullanılan Bilgisayar Destekli Tasarım ve Çizim programları yardımıyla İnşaat Mühendisliği çizimlerinin nasıl gerçekleştirileceğinin öğretilmesidir. |
Contents of the Course Unit: | Çizim programının tanıtımı, çizim programı kullanarak geometrik çizimler, ölçülendirmeler, yazı işlemleri ve taramaların yapılması, tasarlanmış bina kat, vaziyet, çatı ve detay planlarının çizilmesi, görünüş ve kesitlerin çizilmesi, bina tasarımı ve projelerinin çizilmesi, 3 boyutlu olarak bina çizimlerinin yapılması, dış cephe tasarımı, İnşaat Mühendisliği uygulamalarının bilgisayar ortamında çizilmesi. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilgisayar ortamında geometrik çizimler yapar |
Bilgisayar ortamında tasarlanmış yapı projelerini çizer |
Bilgisayar ortamında kesit ve görünüşler çizer |
Bilgisayar ortamında ölçülendirme, yazı işlemleri ve taramalar yapar |
Yapı tasarımı yapar |
İnşaat Mühendisliği uygulamalarını bilgisayar ortamında çizer |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Konu Okuma | Dersin içeriği, yöntemi, autocad'in tanımı, kullanım alanları. | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
2 | Konu Okuma | Autocad arayüzü | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
3 | Konu Okuma | Autocad draw menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
4 | Konu Okuma | Autocad dimension menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
5 | Konu Okuma | Autocad modify menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
6 | Konu Okuma | Geometrik şekiller | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
7 | Konu Okuma | Autocad edit menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konu Okuma | Autocad tools menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
10 | Konu Okuma | Autocad tools menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
11 | Konu Okuma | Autocad format menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
12 | Konu Okuma | Autocad insert menüsü ve kısa yolları | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
13 | Konu Tekrarı | Ugulama | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
14 | Konu Tekrarı | Ugulama | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
15 | Konu Tekrarı | Ugulama | Anlatım ve eş zamanlı uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Demiryürek, Ş.D., (2017), Temel AutoCAD 2018, Kodlab Yayın Dağıtım, 10.Baskı |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In matters related to the construction area have adequate infrastructure, related to these theoretical, numerical and practical knowledge to provide
|
2 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Math, science, and engineering issues related to the field to gain basic theoretical and practical knowledge.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research on application issues related to the field and selects appropriate up-to-date technologies.
|
5 | |||||
2 |
Technical drawing, computer aided drafting, simulation programs using to design and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations, teams or individual to take responsibility gain the ability to do work.
|
5 | |||||
2 |
Professional and ethical responsibility to gain awareness
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
5 | |||||
2 |
Structural problems with the detection, identification, decoding skills in making and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
5 | |||||
3 |
making related to the construction business planning, process tracking, auditing, gain the ability to accelerate the process
|
2 | |||||
4 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
2 | |||||
5 |
Field applications, being able to use tools and equipment in the field and more users the ability to
|
5 | |||||
6 |
Industry and services by examining the processes involved in the application of skills to win.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Areas that require a basic level of computer software and hardware to gain the ability to use
|
5 | |||||
2 |
Occupational safety, health, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
0 | |||||
3 |
Effective communication techniques and innovations in the field to follow the dominant level to have knowledge of a foreign language.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to follow technological developments related to the field, enterprising, innovative and current problems of our country and the world to know,
|
4 | |||||
2 |
Defines and analyzes problems and develops solution proposals by using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
4 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 7 | 2 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 35 | 0 | 126 |
Total Workload of the Course Unit | 126 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |