Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
ITP256 | ÖLÇME BİLGİSİ | 4 | 2 | 2 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Öğr.Gör. YASEMİN KILIÇ ERDİM |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Proje ve tasarımların uygulama zemini olan arazi/yeryüzünün ölçülmesi ve tasarlanan plan ve projelerin, topoğrafya alet ve ekipmanlarını kullanarak, araziye uygulanabilmesini sağlayacak ölçme bilgisini kazandırmak |
Contents of the Course Unit: | Topoğrafya tanımları, kapsamı ve kullanım yerleri, ölçek türleri ve hesap yöntemleri, topoğrafik cihazların özellik ve işlevleri, uzunluk ölçme yöntemleri, nokta ve doğruların işaretlenmesi, engelli ve engelsiz arazilerde uzunluk ölçümlerinin yapılması, yükseklik ölçüm yöntemleri, geometrik yükseklik ölçümü, nivelman işleri, arazide alan ölçüm yöntemleri, arazi ölçülerinden alan hesabı, koordinat değerlerinden alan hesabı, planimetre ile alan ölçümü, topografya ile ilgili cihazların ayarlanması ve kurulması, arazide uzunluk ve açı ölçümleri, nivelman ve poligon hesapları, hesap sonuçlarının araziye uygulanması ve topoğrafik ölçüm sonuçlarına göre çizimlerin yapılması |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Topoğrafyanın tanım ve kapsamını açıklayabilir. Ölçekleri, koordinat sistemlerini, doğruluk ölçütlerini, hata türlerini ve topografyanın inşaat mühendisliğindeki önemini ve yerini billir |
Basit ölçme aletlerini tanır, basit arazi ve uzunluk ölçmelerini yapar |
Topoğrafya ile ilgili cihazları kurabilir. Topoğrafik cihazların özellik ve işlevlerini açıklar |
Arazide uzunluk, yükseklik ve açı ölçümlerini yapabilir. Nivelman hesaplarını yapar |
Arazi detay ölçme yöntemlerini bilir ve planlarını çizer |
Poligonlarla alakalı temel matematik işlemleri (temel ödevler) bilir; poligon ölçmelerini, hesaplarını ve çizimlerini yapar |
Geometrik ve trigonometrik nivelman yoluyla nokta yüksekliklerini ölçer |
Arazi kesitlerini ve çizimlerini, alan ölçme yöntemlerini ve ölçmelerini yapar |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür taraması | Topoğrafyanın tanım ve kapsamı, ölçekler, koordinat sistemleri, doğruluk ölçütleri, hata türlerinin kavratılması | Uygulama |
2 | Literatür taraması | Basit ölçme aletlerinin tanıtılması, basit arazi işleri ve boy ölçmelerinin yapılması | Uygulama |
3 | Literatür taraması | Detay ölçmeleri ve ilgili kavramlar ve plan çiziminin yapılması | Uygulama |
4 | Literatür taraması | Açı ölçme aletlerinin tanıtılması ve yatay açı ölçme yöntemleri | Uygulama |
5 | Literatür taraması | Temel ödevler | Uygulama |
6 | Literatür taraması | Poligon noktalarının oluşturulması ve hesapları | Uygulama |
7 | Literatür taraması | Alan ölçmeleri | Uygulama |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür taraması | Nivelman, yükseklik ölçme yöntemleri | Uygulama |
10 | Literatür taraması | Nivo kullanımı, yükseklik ölçümü | Uygulama |
11 | Literatür taraması | Nivo kullanımı, yükseklik ölçümü | Uygulama |
12 | Literatür taraması | Nivo kullanımı, yükseklik ölçümü | Uygulama |
13 | Literatür taraması | Geometrik nivelman ve uygulamaları | Uygulama |
14 | Literatür taraması | Araziye uygulama ve basit eğrilerin araziye uygulanması, Yapılar için Kot Uygulamaları | Uygulama |
15 | Literatür taraması | Araziye uygulama ve basit eğrilerin araziye uygulanması, Yapılar için Kot Uygulamaları | Uygulama |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Yazıcıoğlu, M., Uygulamalı Ölçme Bilgisi ( Topoğrafya), Birsen Yayınevi, 2014 |
Erkaya, H., Ölçme Bilgisi Ders Notları, Yıldız Teknik Üniversitesi, 2012 |
Ghlani, C.D., Elementary Surveying an Introduction to Geomatics, Prentice Hall, 2018 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
In matters related to the construction area have adequate infrastructure, related to these theoretical, numerical and practical knowledge to provide
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Math, science, and engineering issues related to the field to gain basic theoretical and practical knowledge.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Required for applications related to the field of modern techniques, tools and informatics technologies to be able to select and use effectively
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Conducts research on application issues related to the field and selects appropriate up-to-date technologies.
|
1 | |||||
2 |
Technical drawing, computer aided drafting, simulation programs using to design and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Space-related applications to produce solutions when faced with unforeseen situations, teams or individual to take responsibility gain the ability to do work.
|
0 | |||||
2 |
Professional and ethical responsibility to gain awareness
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aware of the necessity of lifelong learning; follow developments in science and technology and continuous self-renewal gain awareness.
|
1 | |||||
2 |
Structural problems with the detection, identification, decoding skills in making and various software using the space-related systems and components to choose, basic dimensioning make the accounts, architectural, structural design and details ability to draw to win.
|
0 | |||||
3 |
making related to the construction business planning, process tracking, auditing, gain the ability to accelerate the process
|
0 | |||||
4 |
Basic knowledge and skills acquired in the field, using the ability to interpret and evaluate data, identify problems, analyze the evidence-based solutions to have the ability to develop.
|
0 | |||||
5 |
Field applications, being able to use tools and equipment in the field and more users the ability to
|
5 | |||||
6 |
Industry and services by examining the processes involved in the application of skills to win.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Areas that require a basic level of computer software and hardware to gain the ability to use
|
0 | |||||
2 |
Occupational safety, health, environmental protection and quality of information to be conscious.
|
0 | |||||
3 |
Effective communication techniques and innovations in the field to follow the dominant level to have knowledge of a foreign language.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Being able to follow technological developments related to the field, enterprising, innovative and current problems of our country and the world to know,
|
0 | |||||
2 |
Defines and analyzes problems and develops solution proposals by using the basic knowledge and skills acquired in the field.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Grup Çalışması / Ödevi | 12 | 2 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 12 | 1 | 12 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 68 | 0 | 122 |
Total Workload of the Course Unit | 122 | ||
Workload (h) / 25.5 | 4,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |