TR EN

ORGANIZATIONAL BEHAVIOR PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
SYY142 ORGANIZATIONAL BEHAVIOR 2 3 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Çalışma ortamındaki kişilerin gerek kendileri, gerek iş arkadaşları gerekse örgütleri ile ilgili algılama, iletişim, öğrenme, motivasyon, iş tatmini, tutumlar, gruplar, liderlik, iletişim, çatışma, stres ve zaman yönetimi gibi konularda gerekli bilgileri edinmeleri amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: Örgütsel davranış bilimleri temel kavramları, kültür, sosyal gruplar; kişilik ve kişilik kuramları, duygusal zeka, bireyler arası iletişim, sosyal etki ve uyma davranışı, tutum ve önyargı.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Yönetim sürecinde örgütsel davranışın gelişimini keşfeder.
Algılama, atfetme ve öğrenme teorilerini örnekler vererek modifiye eder.
Tutumlar ve grup dinamiklerine örnekler gösterebilir.
Liderlik teorilerini ve iletişim çeşitlerini katagorize eder.
Çatışma, stres ve zaman yönetimini bilir ve çözer.
Yıldırma ve Tükenmişlik teorilerini örnekler vererek ilişkilendirir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Örgütsel Davranış ile ilgili Temel Kavramlar. Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
2 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Örgütsel Davranışın Temel Disiplinler İle İlişkisi Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
3 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Kişilik Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
4 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Algı ve Tutumlar Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
5 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Motivasyon Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
6 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, İletişim Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
7 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Çatışma Yönetimi Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Liderlik I Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
10 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Liderlik II Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
11 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Grup ve Takımlar Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
12 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Örgütsel Bağlılık Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
13 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Örgüt Yapıları Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
14 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Örgüt Kültürü Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
15 Literatür tarama,Grup araştırması,Web tabanlı araştırma,Bireysel araştırma, Örgütsel Davranışta Güncel Kavramlar Anlatım,Tartışma,Bireysel çalışma, Grup çalışması.
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Güney,S.(2009) Davranış Bilimleri, Ankara: Nobel
Coleman,D,(2003) Duygusal Zeka,İstanbul: Varlık Yayınları.
Baysal, A. C. ve Tekarslan, E. (1996). İletmeciler için Davranış Bilimleri. İst: Avcıol Yay.
Robbins, S. (2001). Organizational Behavior. New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Erdoğan, İ. (1996). İşletme Yönetiminde Örgütsel Davranış. İst. : Avcıol Yay.
Usal, A. ve Kuşluvan, Z. (2000). Davranış Bilimleri. İzmir: Barış Yay.
Özkalp, E. (2000). Davranış Bilimlerine Giriş. Eskişehir:Anadolu Üniv. Açık Öğretim Fak.Yay

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on Health Management's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about Health Management.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on Health Management, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
4

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on Health Management studies.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on Health Management.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can inform people and institutions relevant to Health Management by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
5

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
He/she can gather, interpret, and execute information about Health Management field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 4 16
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 4 4 16
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 4 2 8
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 2 1 2
Ara Sınav 2 1 2
Ara Sınav Hazırlığı 2 1 2
Kısa Sınav 1 2 2
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 99
Total Workload of the Course Unit 99
Workload (h) / 25.5 3,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0