TR EN

FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
BEY248E FOOD MICROBIOLOGY AND FOOD SAFETY 4 4 3 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : İngilizce
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. HATİCE MERVE BAYRAM
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi GLORIA NNADWA ALHASSAN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Gıdada önemli mikroorganizmaların tanınması, mikroorganizmaların sayımı ve kontrol tekniklerinin öğrenilmesi, gıda bozulmaları ve hastalıklardaki rollerinin anlaşılması, mikrobiyolojik kalite kontrolü ile gıda güvenliği ve hijyeninin sağlanması ve yasal düzenlemelerin kavranmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutum kazandırılması amaçlanmaktadır
Contents of the Course Unit: Besin mikrobiyolojisinin kapsamı ve temel kavramlar, besinlerde mikrobiyal üremeyi etkileyen içsel ve dışsal faktörler, mikroorganizmaların besin bozulmalarındaki rolü, patojenik mikroorganizmalar: enfeksiyon, intoksikasyon, mikotoksin, virüs ve parazitler, gıda fermantasyonunun prensipleri ve faydalı mikropların rolü,mikrobiyal gelişmeyi kontrol eden ilkeler, nitel ve nicel mikrobiyolojik analizler, besin güvenliği ve kalite yönetim sistemleri.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Besin güvenliğinin sağlanması için gerekli şartları hazırlar.
Temel besin gruplarında mikrobiyal bozulmaları tanımlar.
Besin kaynaklı patojenleri açıklar.
Besin mikrobiyolojisi temel analizlerini uygular.
Mikroorganizmaların besinlere bulaşma yollarını açıklar.
Besin güvenliğinin sağlanmasında gerekli temel ilkeleri takip eder.
Besin güvenliği ile ilgili sistemleri açıklar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Mikroorganizma Gıda İlişkileri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
2 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Mikroorganizmalar ve Besinlere Bulaşma Yolları ve Besinlerin Güvenirliliğini Etkileyen Tehlikeler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
3 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Mikroorganizmaların Besinlerde Gelişimini Etkileyen Faktörler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
4 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besinlerde Mikrobiyal Bozulmalar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
5 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besinlerde Yararlı Mikroorganizmalar, Fermantasyon ve Fermente Gıdalar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
6 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Kaynaklı Zehirlenmeler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
7 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Kaynaklı Enfeksiyonlar Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Kaynaklı Viral Enfeksiyon Etkenleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
10 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besinlerde Bulunan Mikotoksinler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
11 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Kaynaklı Paraziter Enfeksiyon Etkenleri Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
12 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Güvenliği ve Kalite Yönetim Sistemleri ve Laboratuvar Uygulama Sınavı Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
13 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin İşyerlerinde Personel Hijyeni Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
14 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin İşyerlerinde Temizlik ve Dezenfeksiyon Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
15 Literatür Tarama, Bireysel Araştırma Besin Güvenliğinde Güncel Tehditler ve Yeni Teknolojiler Anlatım, Tartışma, Laboratuvar, Grup Çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Ray, B. (2003). Fundamental food microbiology (3rd ed.). CRC Press.
Schmidt, R. H., & Rodrick, G. E. (2003). Food safety handbook. John Wiley & Sons Publishing.
Marriot, N. G., & Gravani, R. B. (2006). Principles of food sanitation (5th ed.). Springer.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Ara Sınav (Vize) 1 40
Uygulama-Lab 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 3 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 65 0 107
Total Workload of the Course Unit 107
Workload (h) / 25.5 4,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0