TR EN

GRADUATION THESIS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
CGY448 GRADUATION THESIS 8 2 1 4

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Instructor(s) of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Tez çalışmalarının araştırma ve bilim etiği ilkle ve kurallarına göre planlanması, uygulanması ve sonuçlandırılmasına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
Contents of the Course Unit: İGÜ Tez yazım kılavuzu çerçevesinde biçimsel düzenlemelerin analizi, araştırma probleminin belirlenmesi, uygun araştırma yönteminin seçilmesi, veri toplama araçlarının hazırlanması, teorik kapsamın organize edilmesi, verilerin analizi, bulguların araştırma sorusuna ilişkin tartışılması.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Araştırma problemine ilişkin veri toplama araçlarıyla ulaştığı bulguları değerlendirir.
İlgili literatürü araştırma problemi çerçevesinde değerlendirir.
Tezini ilgili araştırmalarla destekler.
Araştırmaya ulaşılan sonuçların literatüre katkısını açıklar.
Bulgularından yola çıkarak yeni araştırma önerileri oluşturur.
Tezini İGÜ Tez Yazım Kılavuzuyla belirlenen biçimsel ilkelere uygun olarak düzenler.
Tez çalışmalarında bilimsel etiğe uyar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür tarama, web tabanlı araştırma Araştırma konusunun belirlenmesi Anlatım, tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
2 Literatür tarama, web tabanlı araştırma Araştırma konusunun belirlenmesi Anlatım, tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
3 Literatür tarama, web tabanlı araştırma Kütüphanelerde sınıflandırma ve kataloglama sistemleri, kütüphanelerden etkin yararlanma yöntemleri Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma
4 Literatür tarama, web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Araştırmanın planlanması Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma
5 Literatür tarama, web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Literatür tarama Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma, Anlatım, tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
6 Literatür tarama, web tabanlı araştırma Araştırma yöntemi ve ölçme araçları Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma
7 Literatür tarama, web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Veri türleri, veri kaynakları, özellikleri ve veri toplama yöntemleri Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma, Anlatım, tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Veri Toplama / Literatür Tarama / Raporlama Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma
10 Literatür tarama, web tabanlı araştırma, Grup Çalışması Danışman değerlendirme / düzeltme / geribildirim Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma
11 Literatür tarama, web tabanlı araştırma Veri Toplama / Literatür Tarama / Raporlama Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma
12 Literatür tarama, web tabanlı araştırma Ulaşılan verilerin düzenlenmesi ve veri analizi Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma, Anlatım, tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
13 Literatür tarama, web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Bulgular Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma
14 Literatür tarama, web tabanlı araştırma, Bireysel Araştırma Tartışma Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma, Anlatım, tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Sonuç ve Öneriler Anlatım yöntemi, gösterip yaptırma, tartışma, Anlatım, tartışma, Soru Cevap, Beyin Fırtınası
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., K., Akgün, Ö., E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2018). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
YÖK ULUSAL TEZ MERKEZİ.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Explains the basic concepts related to the field and associates them with the developmental theories.
4
2
Explains the global, regional and local differences using the basic concepts of human development based on relevant developmental theories.
4
3
Defines and implements the proffesional limitations, competencies and responsibilities that can be used in the academic works and field practices.
4

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Has ability of written and verbal expression in order to collaborate with relevant people and institutions related to the field.
5
2
Describes the basic facts, principles, processes of the other disciplines related to the field and the methods used in practice, analyzes and evaluates at the undergraduate level.
5
3
Finds various solutions to individual and social problems using professional knowledge and skills and being objective.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Formulates the thoughts and practices in the field.
5
2
Contributes with the ideas in works that require teamwork, discusses the ideas to bring up as a matter.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Joins actively to the teamwork.
4
2
Designs and implements an entire study related to the field, analyzes and reports the findings.
5
3
Completes the responsibilities and fulfilling the duties as a team member in a joint work related to the field.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Works independently in researches and practices related to the field.
4
2
Takes active role and different responsibilities as a team member or a team leader and completes them successfully.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Displays such a performance which shows that internalizing personal development and lifelong learning is an ongoing process.
4

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Awares of the individual, personal, social and professional responsibilities.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Organizes the basic and specific topics, facts and theories related to the field, uses this knowledge in professional practice.
5

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 0 0 0
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 14 3 42
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 0 0 0
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 98
Total Workload of the Course Unit 98
Workload (h) / 25.5 3,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0