Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
EGY309 | FITNESS II | 5 | 3 | 2 | 7 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Instructor(s) of the Course Unit | Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere; fitness branşına yönelik egzersiz uygulamalarını ileri seviyede uygulayabilecek ve fitness egzersiz programı hazırlayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; Fitness yarışma kuralları, Fitness antrenörünün rolü ve iletişim becerileri, Tamamlayıcı egzersizler, Farklı fitness antrenman tekniklerinin fizyolojik ve psikolojik etkileri ve sakatlıklar, Fitness antrenmanlarında besin destek maddelerinin fizyolojik ve psikolojik etkileri, Kardiovasküler egzersizler, vücut ağırlığı ile yapılan egzersizler, Fitness makineleri ve serbest ağırlıklar ile yapılan çalışmalar, fitness egzersiz programı planlama ilkeleri, Fitness yarışması öncesi ve sonrası egzersiz programı planlama ilkeleri konularını kapsar. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Fitness yarışma kategorilerini ve kurallarını açıklar. |
Fitness antrenman uygulamalarının fizyolojik ve psikolojik etkilerini açıklar. |
Fitness antrenmanlarında besin destek maddelerinin fizyolojik ve psikolojik etkilerini tartışır. |
Fitness egzersiz hareketlerini ileri düzeyde ve doğru tekniklerle uygular. |
Fitness egzersizlerine yönelik uygulamaların teknik açıdan doğruluğunu değerlendirir. |
Fitness branşına yönelik egzersiz programları hazırlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin amacı-içeriği-işleyişi hakkında bilgilendirme. Fitness eğitmeninin görevleri ve sorumluluklar, fitness meslek etiği ve ahlaki yaklaşım | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
2 | Konu ile ilgili kitap bölümü okuma | Kardiyorespiratuar antrenmanların öneminin ve antrenman yöntemlerinin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları | Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
3 | Literatür tarama | Direnç antrenmanlarının öneminin ve antrenman yöntemlerinin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
4 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Core antrenmanlarının öneminin ve antrenman yöntemlerinin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları | Anlatım, soru-cevap ve gösteri yöntemi |
5 | Literatür tarama ve video izleme | Pliometrik antrenmanlarının öneminin ve antrenman yöntemlerinin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları | Uzaktan eğitim sisteminde Asenkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
6 | Konu ile ilgili makale okuma | Hareketlilik ve esneklik antrenmanlarının öneminin ve antrenman yöntemlerinin incelenmesi, programlamaları ve uygulamaları | Uzaktan eğitim sisteminde Asenkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
7 | Konu ile ilgili makale okuma | Vize sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Uzaktan eğitim sisteminde Asenkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür tarama | Kuvvet gelişimine yönelik üst ekstremite fitness egzersizlerinin incelenmesi ve uygulamaları | Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
10 | Konu ile ilgili makale okuma | Kuvvet gelişimine yönelik alt ekstremite fitness egzersizlerinin incelenmesi ve uygulamaları | Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Kuvvet gelişimine yönelik gövde bölgesi fitness egzersizlerinin incelenmesi ve uygulamaları | Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı literatür tarama ve video izleme | Fitness antrenman programlamaları ve uygulamaları ; Çeşitli senaryolar | Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
13 | Örnek egzersiz programları inceleme | Fitness antrenman programlamaları ve uygulamaları ; Çeşitli senaryolar | Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
14 | Örnek egzersiz programları inceleme | Fitness antrenman programlamaları ve uygulamaları ; Çeşitli senaryolar | Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
15 | Örnek egzersiz programları inceleme ve yarışma izleme | Final sınavına yönelik teorik ve uygulama çalışmaları | Uzaktan eğitim sisteminde senkron olarak anlatım, gösteri yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Gregory, H.G. ve Travis, T.N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
Kluver, W.(2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S. |
Powers, S.K. ve Dodd, S.L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara. |
Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning. Human Kinetics e-book, US. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
4 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
4 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
5 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 5 | 65 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 3 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 175 |
Total Workload of the Course Unit | 175 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 7,0 |