TR EN

EXERCISE PROGRAM PLANNING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EGY312 EXERCISE PROGRAM PLANNING 6 2 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İSMAİL BELLİ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; öğrencilere, farklı özelliklere sahip bireylere yönelik egzersiz programı hazırlama becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği; antrenman bilgisi ile egzersiz programı tasarım ilkelerine ait temel kavramlar, kuvvet, kardiovasküler iyileşme, çeviklik, sürat, esneklik, denge, patlayıcı güç gelişimi kavramların fizyolojik temelleri ile programlama metotları, egzersiz reçetesi oluşturma, egzersiz ve beslenme, sportif performans test ve ölçüm yöntemleri, tamamlayıcı egzersiz yöntemleri, spor yaralamaları, spor yaralamalarında egzersiz seçimi, günlük, haftalık ve aylık antrenman planlaması konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Antrenman bilgisi ve egzersiz ile ilgili kavramları tanımlar.
Egzersiz planlama yöntemlerini ve aşamalarını açıklar.
Fitness egzersizlerine özgü sportif test ve ölçümleri uygular.
Farklı özelliklere sahip bireylere yönelik hazırlanan egzersiz programlarını inceler ve içeriğinin uygunluğunu değerlendirir
Farklı özelliklere sahip bireylere yönelik egzersiz programı hazırlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Antrenman bilgisi temel kavramları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Egzersiz programı hazırlama ilkelerine ait temel kavramlar Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Kuvvet gelişimi, kardiovasküler iyileşme kavramların fizyolojik temelleri ile programlama metodları Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
4 Literatür tarama ve video izleme Çeviklik, sürat, patlayıcı güç gelişimi vb. kavramların fizyolojik temelleri ile programlama metodları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
5 Literatür tarama ve video izleme Esneklik, denge kavramların fizyolojik temelleri ile programlama metodları Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
6 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Egzersiz ve beslenme Anlatım, soru-cevap ve tartışma yöntemi
7 Literatür tarama ve mevcut egzersiz programları inceleme Egzersiz reçetesi oluşturma Anlatım, soru-cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Konuya ilişkin kitap bölümü okuma ve video izleme Sportif performans test ve ölçüm yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
10 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma ve literatür tarama Spor yaralamaları, Spor yaralamalarında egzersiz seçimi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
11 Mevcut egzersiz programları inceleme Kişiye özel egzersiz programı tasarım yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
12 Konuya ilişkin makale okuma ve video izleme Tamamlayıcı egzersiz yöntemleri Anlatım, soru-cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
13 Mevcut egzersiz programlarını inceleme Haftalık egzersiz programı planlaması uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
14 Mevcut egzersiz programlarını inceleme Aylık egzersiz programı planlaması uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
15 Mevcut egzersiz programlarını inceleme Günlük egzersiz programı planlaması uygulama çalışmaları Anlatım, soru-cevap, tartışma, gösteri yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Haff, G., Travis, G. ve Triplett, N. (2016). Essentials of Strength Training and Conditioning. Human Kinetics e-book, U.S.
Kluver, W. (2018). Related Physical Fitness Assessment. ACSM Publishing, U.S.
Scott, P. ve Stephen, L. (2018). Her Yönüyle Fitness Ve Sağlıklı Yaşam - Total Fitness and Wellness. Nobel akademik yayıncılık, Ankara.
Alvar, B., Sell, K. ve Deuster, P. (2017). Essentials of Tactical Strength and Conditioning, Human Kinetics e-book, U.S.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
3
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
4
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
2
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
5
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
2
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
4

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
4
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 125
Total Workload of the Course Unit 125
Workload (h) / 25.5 4,9
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0