Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY106 | EXERCISE PHYSIOLOGY | 2 | 3 | 3 | 4 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı; öğrencilere, egzersizin, tüm fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceleyebilecek bilgi birikimini kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği; fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, hücre, doku, enerji metabolizması, aerobik ve anaerobik enerji sistemleri, anaerobik glikoliz ve atp’nin yenilenmesi, enerji tüketimi, oksijen alımı ve eksikliği, laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı, egzersiz sonrası toparlanma, motor ünite çeşitleri, kasın yapısı, myofibril ve fibril kas hareketleri, iskelet kası ve hareketi, kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, kas hipertrofisi, proporeseptörler, antrenmana nöromuscular adaptasyonlar ve fizyolojik sistemler konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Egzersiz fizyolojisine ilişkin temel kavramları tanımlar. |
Egzersiz sonrası toparlanma sürecini açıklar. |
Aerobik ve anaerobik enerji sistemleri arasındaki ilişkiyi açıklar. |
Kas kasılma tiplerini örnekleyen egzersiz uygulamalarını gösterir. |
Egzersizin, fizyolojik sistemler üzerine etkilerini inceler. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin tanıtımı, Fizyoloji bilimine ilişkin temel kavramlar, Hücre, doku, sistemler ile ilgili genel bilgilendirme | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili makale okuma | Enerji Metabolizması, Aerobik ve Anaerobik Enerji Sistemleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Anaerobik glikoliz ve ATP’nin yenilenmesi | Anlatım ve soru cevap yöntemi ve grup çalışması |
4 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Enerji tüketimi, Oksijen alımı ve eksikliği | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
5 | Konuyla ilgili makale özeti çıkarma | Laktik asit eşiği, spor branşları ve enerji kullanımı | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
6 | Konuyla ilgili makale okuma | Egzersiz sonrası toparlanma | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve grup çalışması |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Motor ünite çeşitleri | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kasın yapısı, myofibril ve fibrill kas hareketleri, İskelet kası ve hareketi, konuyla ilgili video gösterimi | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
10 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kas kasılma çeşitleri ve egzersiz ilişkisi, Kas hipertrofisi ve konuyla ilgili video gösterimi | Anlatım, soru cevap, tartışma ve gösteri yöntemi |
11 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | Proporeseptörler, Antrenmana nöromuscular adaptasyonlar | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
12 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Solunum Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
13 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Dolaşım Sistemi ve Egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
14 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Sinir sistemi ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
15 | Görsel ve yazılı kaynak tarama ve sunum hazırlama | Endokrin sistem ve egzersiz ilişkisi, öğrenci sunumlarının değerlendirilmesi | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Kraemer, W.J., Fleck, S.J. ve Deschenes, M. R. (2011).Exercise Physiology: Integrating Theory and Application. Lippincott Williams ve Wilkins, USA. |
Mcardle, W.D., Katch F.I., Katch, V.L. (2006). Essentials of Exercise Physiology. Lippincott Williams & Wilkins, USA. |
Ergen, E., Demirel, H., Güner, R., Turnagöl, H., Başoğlu, S., Zergeroğlu, A.M., Ülkar, B., Hazır, T. (2015). Egzersiz Fizyolojisi. Nobel Tıp Kitapevleri, Ankara. |
Delavier, F. (2001). Strength Training Anatomy: Your Illustrated Guide to Muscles at Work. Champaign. Human Kinetics, USA. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
0 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
3 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
3 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
1 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
1 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
1 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 3 | 2 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 100 |
Total Workload of the Course Unit | 100 | ||
Workload (h) / 25.5 | 3,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 4,0 |