Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
BSY207 | SWIMMING | 3 | 3 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AHMET USLU-Öğr.Gör. DUYGU KOCA-Öğr.Gör. MELTEM ÖZAĞIR-Öğr.Gör. YASİN DÖNMEZ |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Dersin amacı, öğrencilere; serbest stil ve kurbağa stillerine ilişkin temel teknikleri uygulayabilecek beceriyi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Dersin içeriği, Havuz kuralları, havuz ve diğer olanakların standartları, kullanılan malzemenin standartları, yüzme branşı ile diğer branşların arasındaki fiziki farklılıklar, nefes çalışmaları, suda mesafe alma, suda paralel durma, serbest stil tekniği, kurbağa stil tekniği konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Yüzme branşı ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Havuz kurallarının önemini açıklar. |
Suyun yüzeyinde paralel durma ve suda mesafe alabilme becerisi gösterir. |
Serbest stil ve kurbağa stiline ilişkin kol çekişi, ayak vuruşu ve nefes tekniklerini doğru zamanlama ve koordinasyon ile uygular. |
Yüzme branşına ait serbest stil ve kurbağa stiline ilişkin temel teknikleri uygular. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Havuz kuralları, yüzme branşına ilişkin temel kavramlar, havuz ve diğer olanakların standartları, kullanılan malzemenin standartları, yüzme branşı ile diğer branşların fiziki farklılıkları | Anlatma yöntemi, soru-cevap ve gösteri tekniği |
2 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Teorik: Yüzme branşında teknik öğrenim sürecinde karşılaşılan sorunlar | Anlatma yöntemi, soru-cevap ve gösteri tekniği |
3 | Video izleme ve kitap bölümü okuma | Teorik: yüzme seviyelerinin belirlenmesi, suya uyum alıştırmaları Uygulama:Yüzme beceri seviyelerine göre gruplara ayrılma, suya uyum çalışmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntemi |
4 | Video izleme | Yüzme branşında nefes tekniği ve nefes zamanlaması alıştırmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntem |
5 | Video izleme ve kitap bölümü okuma | Teorik: Suda paralel durma teknikleri Uygulama: Suda paralel durma çalışmaları, X pozisyonu çalışmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntemi |
6 | Video izleme | Teorik: suda kayma ve ayak vuruşu tekniği Uygulama: Nefes çalışmalarının tekrarı, Suda mesafe alma, kayma çalışmaları ve ayak vuruşu çalışmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntemi |
7 | Video izleme ve kitap bölümü okuma | Teorik: Serbest stilde ayak vuruşu tekniği Uygulama: yardımlı ve yardımsız ayak vuruşu çalışmaları, kısa- uzun mesafe çalışmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntemi, uygulamalı grup çalışmaları |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme | Öğrenilenen teknikleri geliştirmeye yönelik driller | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntemi, uygulamalı grup çalışmaları |
10 | Video izleme | Teorik: Serbest stil teknik kol çekişi aşamaları (giriş uzanma, kavrama, ileri süpürme, geriye süpürme ve çıkış ) Uygulama: yardımlı ve yardımsız kol çekişi çalışmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntemi, uygulamalı grup çalışmaları |
11 | Video izleme | Teorik: Serbest stil nefes tekniği Uygulama: yardımlı ve yardımsız nefes tekniği çalışması, nefes tekniğinin kol çekişi ve ayak vuruşu ile koordinasyon çalışmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve eşli çalışma yöntemi, uygulamalı grup çalışmaları |
12 | Video izleme ve kitap bölümü okuma | Teorik: Kurbağa stili kol çekişi tekniği aşamaları (uzanma, kavrama, dışarı süpürme, içeri süpürme) Uygulama: Karada ve suda kol çekişi alıştırmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışmaları |
13 | Video izleme | Teorik: Kurbağa stili ayak vuruşu tekniği Uygulama: Kara çalışması, yardımlı ve yardımsız ayak vuruşu çalışmaları, su altı ayak vuruşu çalışmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışmaları |
14 | Video izleme | Teorik: Kurbağa stil nefes tekniği Uygulama: nefes tekniği alıştırmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışmaları |
15 | Video izleme | Teorik: Kurbağa stili kol çekişi ve ayak vuruşu zamanlaması Uygulama: becerilerin koordineli uygulama alıştırmaları | Anlatma yöntemi, gösterip yaptırma yöntemi ve uygulamalı grup çalışmaları |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Maclischo E.W. (2003) Swimming Fastest, Human Kinetics; Revised edition, USA. |
Yüzme Hocası. https://yuzmehocasi.wordpress.com/yuzme-teknikleri/ |
Cross D., Bernabei T., Paul C., Newell N. (2014) Yüzme, Akılçelen Kitaplar, İstanbul |
Yüzme Aktüel Dergisi (2011). Türkiye Yüzme Federasyonu, 3. sayı, Türkiye. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related to Physical Education and Sports Sciences.
|
1 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss training organization and its functioning with the knowledge gained in the subjects such as performance measurement, training plan preparation, talent selection and technical-tactical training.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to describe and relate the concepts of physical education and sports science with the theories of training science.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the needs for sports activities of groups with different characteristics, such as age, gender, and persons with special needs.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to analyze data and results for current applications in the field of Training science by using scientific research methods and techniques.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to solve the problems related to sport sciences and coaching profession applications with a critical and inquisitive point of view, based on knowledge of the literature he/she has.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to choose the appropriate training method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the training program by taking these differences into consideration.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer projects, activities, social and sports activities in collaborative group studies and to solve possible problems that might be encountered within the process.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with coaching.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
5 | |||||
3 |
Student will be able to develop the teaching skills required by the profession according to different teaching methods.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
5 | |||||
2 |
Student will be able to use his/her knowledge and competence in coaching practices more effectively with his/her social life and communication skills in sports activities, organizations and studies carried out at national and international levels.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to describe accepted ethical values and legal regulations in the field of sport sciences and in social life, and to apply the relevant articles in the legislation in case of need.
|
2 | |||||
2 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to skills selection, performance development, physical activity for sports and special groups for all, and to solve these problems based on ethical values.
|
4 | |||||
3 |
By using personality traits with the social skills required by the coaching profession; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
5 | |||||
4 |
Student will be able to administer technical and tactical skills in the relevant performance sports and selected sports branches that he / she determines as his / her area of expertise, and to formulate specific training programs for the branch.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 11 | 3 | 33 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 150 |
Total Workload of the Course Unit | 150 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,9 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |