TR EN

CREATIVITY AND INNOVATION IN CULINARY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSY424 CREATIVITY AND INNOVATION IN CULINARY 8 3 3 8

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İleri mutfak tekniklerini anlayarak, temel beslenme kavramlarını ve gıda güvenliği kurallarını da göz önünde bulundurarak yeni ürün tasarımı ve konseptleri geliştirebilme becerisine sahip öğrenciler yetiştirmektir.
Contents of the Course Unit: İleri mutfak teknikleri, yeni ürün geliştirme, gıda tasarımı, tadım ve duyusal özellikler

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mutfak endüstrisinde yeni gıda trendlerini takip ederek yeni teknikleri modifiye eder.
Yeni gıda trendlerine göre mutfakta farklı içerikler ile yeni ürünler geliştirir .
Farklı ve kişiye özel menüler yazar.
Kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak yeni iş kolları tasarlar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Literatür İnceleme, Okuma Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, ürün ve servis inovasyonu kavramına giriş Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür İnceleme, Okuma Yeni ürün geliştirmenin gerekliliği, müşteri ihtiyaçlarının tanımı ve ortaya koyulması, konsept yaratma Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür İnceleme, Okuma Ekonomik açıdan ürün geliştirme, yaratıcılık ve takım çalışması Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür İnceleme, Okuma İnovasyon ve yaratıcılığın yeni ürün geliştirmede önemi, yaratıcılık araçları, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür İnceleme, Okuma Ürün ve servis tasarımı, prototip ürün Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür İnceleme, Okuma Ürün geliştirmede pazar araştırması Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür İnceleme, Okuma Ürün geliştirme ve tutundurma faaliyetleri Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür İnceleme, Okuma Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür İnceleme, Okuma Yeni ürün geliştirme sürecinin yönetimi Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür İnceleme, Okuma Yeni gıda ürünü geliştirme, pazarlama ve yerleştirme için stratejiler Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür İnceleme, Okuma Tüketici yaklaşımları, gıda ambalaj tasarımı, kültürlerarası çalışmalar Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür İnceleme, Okuma Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür İnceleme, Okuma Geliştirilen yeni ürünlerin uygulanması-Grup sunumları Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür İnceleme, Okuma Tüketici algısı oluşturma ve yönetme Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Myhrvold N., Bilet M. (2011). Modernist Cuisine.
Şık B. (2018). Mutfaktaki Kimyacı.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can define basic concepts about gastronomy.
4
2
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
0
2
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
0
2
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
5
2
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
5
3
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
5
4
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
0

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
0
2
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
0
3
Can organize national and international competitions and fairs.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
5
2
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
0
2
Can organize all gastronomy-related activities.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
0
2
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
0
3
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 5 70
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 5 70
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 7 4 28
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 7 4 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 204
Total Workload of the Course Unit 204
Workload (h) / 25.5 8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 8,0