Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSY424 | CREATIVITY AND INNOVATION IN CULINARY | 8 | 3 | 3 | 8 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | İleri mutfak tekniklerini anlayarak, temel beslenme kavramlarını ve gıda güvenliği kurallarını da göz önünde bulundurarak yeni ürün tasarımı ve konseptleri geliştirebilme becerisine sahip öğrenciler yetiştirmektir. |
Contents of the Course Unit: | İleri mutfak teknikleri, yeni ürün geliştirme, gıda tasarımı, tadım ve duyusal özellikler |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Mutfak endüstrisinde yeni gıda trendlerini takip ederek yeni teknikleri modifiye eder. |
Yeni gıda trendlerine göre mutfakta farklı içerikler ile yeni ürünler geliştirir . |
Farklı ve kişiye özel menüler yazar. |
Kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak yeni iş kolları tasarlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Literatür İnceleme, Okuma | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, ürün ve servis inovasyonu kavramına giriş | Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Literatür İnceleme, Okuma | Yeni ürün geliştirmenin gerekliliği, müşteri ihtiyaçlarının tanımı ve ortaya koyulması, konsept yaratma | Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Literatür İnceleme, Okuma | Ekonomik açıdan ürün geliştirme, yaratıcılık ve takım çalışması | Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Literatür İnceleme, Okuma | İnovasyon ve yaratıcılığın yeni ürün geliştirmede önemi, yaratıcılık araçları, | Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Literatür İnceleme, Okuma | Ürün ve servis tasarımı, prototip ürün | Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Literatür İnceleme, Okuma | Ürün geliştirmede pazar araştırması | Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Literatür İnceleme, Okuma | Ürün geliştirme ve tutundurma faaliyetleri | Soru-Cevap, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür İnceleme, Okuma | Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler | Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Literatür İnceleme, Okuma | Yeni ürün geliştirme sürecinin yönetimi | Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Literatür İnceleme, Okuma | Yeni gıda ürünü geliştirme, pazarlama ve yerleştirme için stratejiler | Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Literatür İnceleme, Okuma | Tüketici yaklaşımları, gıda ambalaj tasarımı, kültürlerarası çalışmalar | Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Literatür İnceleme, Okuma | Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları | Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Literatür İnceleme, Okuma | Geliştirilen yeni ürünlerin uygulanması-Grup sunumları | Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Literatür İnceleme, Okuma | Tüketici algısı oluşturma ve yönetme | Soru-Cevap, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Myhrvold N., Bilet M. (2011). Modernist Cuisine. |
Şık B. (2018). Mutfaktaki Kimyacı. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can define basic concepts about gastronomy.
|
4 | |||||
2 |
Can interpret basic concepts, study areas and approaches related to the field.
|
5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can relate the information and facts about the field to the social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
0 | |||||
2 |
Can compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can analyze the eating and drinking art, the related systems and structures.
|
0 | |||||
2 |
Can prepare technical infrastructure and contents of the culinary activies.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
5 | |||||
2 |
Can collaborate with the shareholders to present new challenging ideas and products for the market.
|
5 | |||||
3 |
Can integrate basic cooking techniques and product preparation principles into today's technology.
|
5 | |||||
4 |
Can plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can calculate costing in the food and beverage facilities.
|
0 | |||||
2 |
Can carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in the food and beverage business.
|
0 | |||||
3 |
Can organize national and international competitions and fairs.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can examine developments, changes and innovations in the field by acceptng lifelong learning as a principle.
|
5 | |||||
2 |
Can find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can express his/her ideas verbally and orally by using presentation and communication techniques.
|
0 | |||||
2 |
Can organize all gastronomy-related activities.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Can interpret ethical values and legal regulations according to the codexes.
|
0 | |||||
2 |
Can design communial and social pojects using historical, cultural and geographical values.
|
0 | |||||
3 |
Can perform scientific researche and study using knowledge and skills related to his field.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 5 | 70 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 204 |
Total Workload of the Course Unit | 204 | ||
Workload (h) / 25.5 | 8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 8,0 |