| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| GRA385 | SÜRDÜRÜLEBİLİR TASARIM | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDEM ÇAĞLA |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Sürdürülebilirlik ve Tasarım İlişkisi |
| İçerik: | Sürdürülebilirlik ve Tasarım İlişkisi ve Süreçleri |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Her türlü tasarım sürecinin sürdürülebilir doğa ve çevre koşulları ile ilgisini kavrar ve olanaklar elverdiğince tasarımlarını doğayla uyumlu yapabilme becerisi kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Tasarım nedir? Tasarımın amaçları. | Sürdürülebilir tasarımla ilgili temel kavramlar | Tartışma Yöntemi, Soru – Cevap Yöntemi |
| 2 | Tasarım tarihi ve süreçleri | Sürdürülebilir tasarımın tarihçesi ve günümüze kadar olan evrimi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, |
| 3 | Tasarım tarihi ve malzeme ilişkisi | Geri dönüşüm ve yeniden kullanılan malzemelerin grafik tasarım alanına etkisi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, |
| 4 | Tasarım İlkeleri | Sürdürülebilir tasarımın oluşum süreci ve grafik prensipleriyle olan ilişkisi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 5 | Görsel tasarım ve Görsel tasarım İlkeleri | Devamlılık arz edecek ve çevreye duyarlı tasarım yaparken gözetilmesi gereken kurallar | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 6 | Çevre ve Tasarım | Grafik tasarım ve çevre ilişkisinin değerlendirilmesi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 7 | Sürdürülebilir Tasarım ve Çevre İlişkisi | Tasarım ürünlerinin sürdürebilir malzemelere uygulanması, verilmek istenen mesajın daha az kaynak kullanılarak hedef kitleye aktarılması | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 8 | Görsel Tasarımda Sürdürülebilirlik | Enerji optimizasyonunu gözeterek, geri kazanımlı malzemeler kullanılarak tasarım yapılması | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 9 | Tasarım örneklerinin incelenmesi | Daha önce gerçekleştirilmiş grafik tasarım örneklerinin ışık, gölge, leke, ritim, renk, oran oranı, tipografik gibi temel tasarım kuralları çerçevesinde incelenilmesi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Tasarım örneklerinin incelenmesi | Sürdürülebilir tasarımla ilgili gerçekleştirilmiş dünyadan örneklerin incelenmesi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 12 | Proje Çalışması | Sürdürülebilirlik adına verimli enerji felsefesini gözeterek proje fikrinin gerçekleştirilmesi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 13 | Proje Çalışması | Sürdürülebilir tasarımla ilgili gerçekleştirilmiş dünyadan örneklerin incelenmesi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 14 | Proje Çalışması | Sürdürülebilirlik adına verimli enerji felsefesini gözeterek proje fikrinin gerçekleştirilmesi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 15 | Proje Çalışması | Gerçekleştirilen proje çalışmalarının sürdürülebilirlik, çevre, ekolojik denge kapsamında kritik edilmesi | Tartışma Yöntemi, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Barbero, Silvia ve Brunella Cozzo (2009), Ecodesign, Tandem Verlag GmbH |
| Hamlett, Phil. “Sustainability and Graphic Design”, Interactive Annual 2005, (Erişim tarihi: 20.05.2010) |
| Erkarslan, Önder (2009), “YEŞİL, YEŞİLİMSİ: Ürün Göstergebilimi Aracılığıyla Sürdürülebilir Tasarım Uygulamalarının Eleştirisi”, Mimarlık Dergisi, Sayı: 349, Eylül-Ekim, http://www.mimarlarodasi.org.tr/mimarlikdergisi, (Erişim tarihi: 25.09.2010). |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
|
5 | |||||
| 2 |
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
|
5 | |||||
| 2 |
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
|
5 | |||||
| 3 |
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
|
4 | |||||
| 2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
|
4 | |||||
| 3 |
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 0 | 0 | 0 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
| Genel Toplam | 0 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |