TR EN

EVRENSEL TASARIM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ICM451 EVRENSEL TASARIM 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. METİN KUŞ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere, iç ve dış mekan tasarımdan, ürün tasarımına, her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişi tarafından kullanılabilmesini sağlamayı amaçlayan sürdürülebilir tasarım ve düşünce yaklaşımı becerisi kazandırmak.
İçerik: Dersin içeriği, evrensel standartlara uygun her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği sürdürülebilir mekan tasarım bilinci, evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar, engelli birey kavramı / çeşitleri ve yurtiçi/yurtdışından örnekler gibi konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Evrensel tasarım kavramını tanımlar.
Her yaşta ve her yetkinlik düzeyinde kişilerin kullanabileceği evrensel tasarım prensiplerini anlatır.
İç ve dış mekan tasarımlarını evrensel tasarım ilkelerine göre organize eder.
Evrensel tasarım bilincinde engelli/engelsiz birey kavramı ve çeşitlerini yurtiçi/yurtdışı örnekler sayesinde algılar.
İç ve dış mekan ve ürün tasarımlarını evrensel tasarım bilinci ile sürdürülebilir çerçevesinde tasarlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi Dersin tanımı, Evrensel tasarım kavramı ve evrensel tasarım prensipleri Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
2 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Evrensel tasarımda engelli tanımı ve evrensel olarak kabul edilen ölçü ve standartlar Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
3 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Engelli birey kavramı / çeşitleri İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
4 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Engelli birey kavramı / çeşitleri İç ve dış mekanda yapılan evrensel tasarım uygulama örnekleri Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
5 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Yurtiçi ve yurtdışı engelli standartları ve uygulama görselleri Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma
6 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma, verilen proje üzerinde çalışma
7 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Yüz yüze değerlendirme, verilen proje üzerinde çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Engelli yasam alanının verilen proje içerisinde evrensel tasarım prensiplerine uygun olarak tasarlanması Yüz yüze değerlendirme, verilen proje üzerinde çalışma
10 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Tasarım stüdyosu dersinde çalıştıkları projelerinde Engelliler için neleri yapabileceklerinin irdelenmesi Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
11 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
12 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
13 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
14 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Üniversitedeki yerleşkelerden birisinin ana giriş, çevre ve okul içi girişlerinin görme ve ortopedik engellilere göre düzenlenmesi. Yüz yüze değerlendirme, proje üzerinde grup çalışması
15 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, evrensel tasarıma uygun eskiz çalışmaları Genel tekrar Yüz yüze değerlendirme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Engelliler için evrensel standartlar kılavuzu. İstanbul: DEB Akreditasyon Merkezi.
Dostoğlu, N., Şahin, E. & Taneli, Y. (2009). Evrensel tasarım: tanımlar, hedefler, ilkeler. Mimarlık Dergisi, 347.
Hacıhasanoğlu, I. (2003). Evrensel tasarım. Tasarım Kuram Dergisi, 2(3): 3-93-100.
Tandoğan, O. (2017). Evrensel Tasarım Kavramı ve Kentsel Peyzaj İle İlgili Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi
Çepehan, İ., Güller E. (2020). Evrensel Tasarım Kapsamında Herkes İçin Erişilebilir Tasarım
Clarkson, J. vd. (2003). Inclusive Design: design for the whole population
Malhotra, M., Iacofano, D. (2019). Streets Reconsıdered

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanıyla ilgili temel kavramları ve uygulamalardaki yansımalarını tanımlar.
0
2
Grafik Tasarımı alanının toplumsal ve sosyal bağlamdaki işlevini tanımlar.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hedef kitle ile görsel tasarım arasındaki ilişkileri planlar.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanına ait geçmiş ve güncel teknikleri tasarımın gerektirdiği yetkinlikte uygular.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanının diğer disiplinlerle etkileşimlerini göz önünde bulundurarak uygun kombinasyonlarla tasarımlarını yapar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili tasarım sürecinde toplumsal, kültürel, bilimsel ve meslek etiği değerlerine uygun davranır.
1
2
Kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularının alanının gerektirdiği ölçüde bilir ve kullanır.
2
3
Grafik Tasarımı alanında kapsamlı tasarım süreçlerini bireysel veya grup çalışması içerisinde organize ederek, planlanan görevleri istenilen şekilde ve zamanında uygular.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanında edindiği bilgileri daha üst akademik eğitim süreçlerinde veya farklı bir alan disipliniyle ilişkilendirerek aktif olarak kullanır.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarımı alanı ile ilgili teori ve uygulama bilgilerini amaca uygun sunum ve iletişim teknikleri kullanarak ifade eder.
1
2
Bir yabancı dili en az Avrupa dil portföyü B1 genel düzeyinde meslektaşları ile kullanır.
0
3
Grafik Tasarımı alanının gerektirdiği ölçüde temel bilgisayar yazılımı ve grafik tasarım programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
2
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Grafik Tasarım alanının güncel gelişmelerini takip eder ve yaşam boyu öğrenme ilkeleri doğrultusunda çalışmalarında yansıtır.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 12 3 36
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0