Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ICM155 | MEKAN TASARIMINDA TEMEL KAVRAMLAR | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE UZGÖREN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, iç mekân tasarımı disiplininin temel kavramlarını öğrencilere tanıtarak, mekânsal düşünme ve kavramsal farkındalık becerilerinin gelişmesini sağlamaktır. Öğrencilerin mekânın fiziksel, psikolojik, kültürel ve sosyal boyutlarını kavrayabilmesi, mekân algısı, işlev, biçim, ölçek, oran, hareket, boşluk, zaman, ışık gibi temel kavramlar çerçevesinde eleştirel bir bakış geliştirmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda, tasarım sürecine ilişkin kavramsal ve teorik altyapının oluşturulması amaçlanır. |
İçerik: | Mekân kavramına giriş; tarihsel ve kuramsal çerçevede mekânın anlamı; iç mekânın bileşenleri; biçim, işlev, oran, ölçek, boşluk, zaman ve hareket gibi temel kavramların tanımlanması ve tartışılması; mekânın kullanıcı ile ilişkisi; mekânın algılanması, deneyimlenmesi ve temsil edilme biçimleri; kültürel bağlamda mekânın anlamı; mekân kuramları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Mekân tasarımına ilişkin temel kavramları tanımlar ve açıklar. |
Mekânın bileşenlerini analiz eder ve tasarım sürecinde dikkate alır. |
Mekânın duyusal, işlevsel ve kültürel boyutlarını değerlendirir. |
Farklı dönemlerdeki ve bağlamlardaki mekân anlayışlarını karşılaştırır. |
Kavramsal bilgileri temsil araçları yoluyla ifade eder. |
Eleştirel düşünme ve yorumlama becerilerini geliştirerek mekâna dair özgün çıkarımlar yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders izlencesinin ve ders kaynaklarının gözden geçirilmesi | Dersin Tanıtımı, Temel Kavramlara Giriş: Mekân Kavramı ve Bileşenleri (Mekânın ne olduğu sorusuna felsefi ve tasarımsal açılardan yaklaşarak, mekânın çok boyutlu doğası ve kullanıcı üzerindeki algısal etkileri incelenir) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
2 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekânın Anlamı: Fiziksel, Sosyal ve Sembolik Katmanlar (Mekânın bulunduğu fiziksel ve kültürel çevreyle kurduğu bağ, kimlik kazanımındaki rolü üzerinden değerlendirilir) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
3 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân ve Zaman: Tarihsel Dönüşüm, Tipoloji ve Anlatı (İç mekânın zaman içinde geçirdiği dönüşümler ve mimari tipolojilerin tarihsel süreçle ilişkisi ele alınır) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
4 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekânın Tasarımında Temel Yapısal Unsurlar I: Yüzeyler (Zemin, Duvar, Tavan) (Mekânın fiziksel çerçevesini oluşturarak, mekânın sınırlarını, oranını, hacmini belirleyen zemin, duvar ve tavanın işlevsel, yapısal ve estetik özellikleri ele alınır. Bu elemanların mekânı algılama biçimlerimize etkileri tartışılır) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
5 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekânın Tasarımında Temel Yapısal Unsurlar II: Açıklıklar, Donatılar ve Hareketli Elemanlar (Kapı, pencere, merdiven, bölücü elemanlar gibi geçiş, yönlendirme ve işlevsel kullanım sağlayan ara elemanlara odaklanılır. Işık, hava geçirgenliğini sağlayan ve farklı mekânlar arası ilişkileri kuran bu bileşenlerin kullanıcı hareketlerini yönlendirme biçimleri tartışılır) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
6 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekânsal Tasarım İlkeleri ve Kompozisyonel Düzen (Mekân tasarımında temel yönlendirici unsurlar olan ölçek, oran, denge, hiyerarşi, ritim, kontrast ve uyum gibi tasarım ilkeleri ele alınır. Bu ilkelerin mekânsal kompozisyonun bütünselliği üzerindeki rolü tartışılır) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
7 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Tasarımında Form, İşlev ve Mekânsal Organizasyon (Form ve işlev arasındaki karşılıklı ilişki; tasarım kararlarında mekânın kullanım amaçlarına göre nasıl şekillendiği tartışılır) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Tasarımında Ölçek, Oran ve Mekânsal Hiyerarşi (Mekânın düzenlenme biçimi, ölçek ve oran kavramlarıyla birlikte kullanıcı deneyimi üzerindeki etkileri üzerinden incelenir) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
10 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Tasarımında Doluluk, Boşluk, Mekânsal Sınırlar ve Geçişler (Mekânın biçimsel ve deneyimsel yapısını belirleyen boşluk ve doluluk ilişkileri ile mekânsal sınırların nasıl tanımlandığı incelenir. Duvarlar, açıklıklar, bölücüler gibi sınır elemanlarının mekânın algılanışı üzerindeki etkisi değerlendirilir) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
11 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Tasarımında Malzeme ve Doku: İç Mekânın Atmosferi (Farklı malzeme ve dokuların mekânsal deneyime katkısı, görsel ve duyusal etkileriyle birlikte ele alınır. Malzeme seçiminin iç mekânda anlam üretimi ve atmosfer yaratımı üzerindeki rolü değerlendirilir) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
12 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Tasarımında Işık, Renk ve Akustik (Aydınlatma tasarımı, renk düzenlemeleri ve mekânın akustik özellikleri üzerine temel kavramlar sunulur. Bu unsurların kullanıcı üzerindeki psikolojik ve fiziksel etkileri tartışılır) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
13 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Tasarımında Ergonomi ve İnsan-Mekân Etkileşimi (Ergonomi kavramı mekânsal tasarım bağlamında insan-mekân etkileşimini optimize eden bir tasarım aracı olarak ele alınır. İç mekânda bedenin mekâna yerleşimi, hareket olanakları ve işlevsellik arasındaki ilişki, insan ölçekli tasarım anlayışı çerçevesinde tartışılır) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
14 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Temsili (Mekânın temsil edilme biçimleri – teknik çizim, fotoğraf, diyagram ve video vb. – üzerinden mekânsal fikrin nasıl iletişime açıldığı tartışılır. Temsil araçlarının tasarım sürecindeki eleştirel rolü ve kavramsal açılımları incelenir) | Ppt. Sunum, Konu Üzerine Tartışma |
15 | Ders kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Mekân Tasarımına İlişkin Genel Değerlendirme ve Tartışma | Sunum, Tartışma, Değerlendirme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ching, F. D. K. (2013). Mekân, Biçim, Düzen (S. Tanyeli, Çev.) (3. baskı). İstanbul: YEM Yayın. |
Rasmussen, S. E. (2009). Yaşanan Mimarlık (A. Yücesoy, Çev.). İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı Yayınları. |
Zeisel, J. (2006). Inquiry by Design: Environment/Behavior/Neuroscience in Architecture, Interiors, Landscape, and Planning (Rev. ed.). New York: W.W. Norton. |
Arslan Selçuk, E. (2018). İç Mimarlıkta Mekân Tasarımı: Kuramlar, Yaklaşımlar ve Kavramlar. İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
Panero, J., & Zelnik, M. (2003). İnsan Ölçüleri ve Mekânlarda Kullanımı (B. Güney, Çev.). İstanbul: YEM Yayın. |
Alangoya, K. A. (2015). “Genius Loci” Kavramı ve Mimarlık Eğitiminde Doğal ve Yapılı Çevre İlişkisi. Mimarlık, (385). |
Norberg-Schulz, C. (1980). Genius Loci: Towards a Phenomenology of Architecture (Bölüm 1) |
Neufert, E. (2012). Architects' Data (İç Mekânlar ve Ölçüler) |
Tuan, Y.-F. (1977). Space and Place |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
|
2 | |||||
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
|
4 | |||||
2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
|
3 | |||||
3 |
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 0 | 0 | 0 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 0 | 0 | 0 |
Genel Toplam | 0 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 0 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 0,0 |