TR EN

GRAFİK TASARIMI TARİHİ VE UYGULAMALARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GRA335 GRAFİK TASARIMI TARİHİ VE UYGULAMALARI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders, grafik tasarım tarihinin gelişimini inceleyerek, farklı dönemlerin estetik, kültürel ve teknolojik etkilerini anlamayı amaçlamaktadır. Öğrenciler, tasarım tarihinin önemli akımlarını, sanatçılarını ve eserlerini analiz ederek, günümüz grafik tasarım anlayışına nasıl yön verdiğini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirecektir.
İçerik: Ders kapsamında, erken dönem el yazmalarından matbaanın icadına, Bauhaus hareketinden dijital tasarımın doğuşuna kadar grafik tasarımın evrimi ele alınacaktır. Grafik tasarım tarihinin temel akımları, önemli tasarımcılar ve eserler analiz edilerek, öğrencilerin tarihsel bağlamı tasarım süreçlerine entegre etmesi sağlanacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Grafik tasarım tarihindeki temel akımları, önemli tasarımcıları ve eserleri tanımlar. (Define, Bloom 1)
Grafik tasarımın tarihsel süreçte sanat, kültür ve teknoloji ile ilişkisini açıklar. (Explain, Bloom 2)
Farklı dönemlere ait tasarım anlayışlarını analiz ederek ortak ve farklı yönlerini değerlendirir. (Compare, Bloom 4)
Grafik tasarımın tarihsel gelişiminden yola çıkarak günümüz tasarım süreçlerine yönelik eleştirel yorumlar yapar. (Critique, Bloom 5)
Tarihsel bağlamı kullanarak özgün grafik tasarım projeleri geliştirir. (Design, Bloom 6)

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Araştırma Grafik Tasarımın Tarihsel Temelleri Anlatım / Tartışma
2 Araştırma İlk Görsel İletişim Örnekleri ve El Yazmaları Anlatım / Tartışma
3 Araştırma Matbaanın İcadı ve Tipografinin Gelişimi Anlatım / Tartışma
4 Araştırma Sanayi Devrimi ve Grafik Tasarımın Evrimi Anlatım / Tartışma
5 Araştırma Art Nouveau ve Modernist Hareketler Anlatım / Tartışma
6 Araştırma Bauhaus Okulu ve Grafik Tasarımın Standartlaşması Anlatım / Tartışma
7 Uygulama Art Deco ve Propaganda Afişleri Anlatım / Tartışma
8 Araştırma Modern Grafik Tasarımın Doğuşu ve Uluslararası Tipografik Stil Anlatım / Tartışma
9 Araştırma Postmodernizm ve Grafik Tasarım Uygulama/Anlatım
10 - ARA SINAV -
11 Araştırma Postmodernizm ve Grafik Tasarım Uygulama
12 Uygulama Dijital Devrim ve Bilgisayar Destekli Tasarım Sunum/Anlatım
13 Araştırma Günümüz Grafik Tasarım Trendleri Uygulama/Anlatım
14 Uygulama Günümüz Grafik Tasarım Trendleri Anlatım / Tartışma
15 Araştırma Tarihsel Grafik Tasarım Üzerine Eleştirel Değerlendirme Anlatım / Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Meggs, P. B. & Purvis, A. W. (2016). Grafik Tasarımın Tarihi (Çev. Emre Becer). Literatür Yayıncılık.
Becer, E. (2019). İletişim ve Grafik Tasarım. Dost Kitabevi Yayınları.
Eskilson, S. J. (2016). Grafik Tasarım Tarihi. Literatür Yayıncılık.
Ders notları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
2
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
0
2
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
1
2
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
0
2
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
0
3
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 13 3 39
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 6 6
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0