| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| ICM353 | AKILLI BİNALAR | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Seçmeli |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | İç mimarlık öğrencilerinin, çağdaş mimari ve tasarım anlayışına uygun olarak akıllı bina teknolojilerini tanımaları, tasarım süreçlerine entegre etmeleri ve sürdürülebilir, kullanıcı odaklı yaşam alanları tasarlamalarını sağlamak. |
| İçerik: | Dersin içeriği, akıllı bina kavramı ve yurtiçi-yurtdışı örnekleri, çağdaş ve teknolojik bina otomasyonları olan aydınlatma, emniyet, iklimlendirme, telekomünikasyon sistemleri, akıllı binaların çevre ekolojisi ile ilişkileri, enerji sistemleri, verimlilik güncel yazılım ve yapay zekâ uygulamaları ile entegrasyonu konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Hatırlama (Remembering) Öğrenci, akıllı binaların temel kavramlarını, bileşenlerini ve tarihsel gelişimini tanımlar. |
| Anlama (Understanding) Öğrenci, akıllı bina teknolojilerinin çalışma prensiplerini ve mimari tasarımla ilişkisini açıklar. |
| Uygulama (Applying) Öğrenci, bir iç mekân tasarım projesinde akıllı bina sistemleri kullanımına yönelik çözümler önerir. |
| Analiz (Analyzing) Öğrenci, farklı akıllı bina projelerini işlevsellik ve kullanıcı ihtiyaçları açısından karşılaştırır. |
| Değerlendirme (Evaluating) Öğrenci, akıllı bina sistemlerinin seçiminde sürdürülebilirlik, estetik ve kullanıcı odaklılık kriterlerine göre karar verir. |
| Yaratma (Creating) Öğrenci, akıllı sistemlerle entegre edilmiş yenilikçi ve kullanıcı dostu bir iç mekân tasarımı geliştirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Dersin tanımı, akıllı bina tasarımı kavramı ve bina otomasyon sistemleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 2 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Merkezi aydınlatma sistemleri; kullanım sensorleri ve saatleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 3 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Alarm ve emniyet sistemleri; alarm ve uyarma sistemleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 4 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Merkezi sistem; soğutulmuş su sistemleri, su buhar sistemi ve sıcak su sistemleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 5 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | HVAC sistemleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 6 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Kablolama sistemleri, bina kullanım şeması | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 7 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Kablolama sistemleri, bina kullanım şeması | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 8 | - | Teknik Gezi | - |
| 9 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Hava ile çalışan sistemler; sabit ve değişken hava hacim- sistem üniteleri | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Enerji verimliliği; akıllı mekanlardaki enerji tüketiminin kontrolü | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 12 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Enerji verimliliği; akıllı mekanlardaki enerji tüketiminin kontrolü | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 13 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Akıllı binalarda kullanılan malzemeler ve mekan tasarımında gelişmeler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 14 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Akıllı binalarda kullanılan malzemeler ve mekan tasarımında gelişmeler | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 15 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Genel Tekrar | Ppt. sunum, konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Clements-Croome, D. (2014). Intelligent buildings: an introduction. London: Routledge. |
| Dobbelsteen, A. (2009). Smart Building in a changing climate. Holland: Techne Press. |
| Sinopoli, J. (2010). Smart building systems for architectures. England: Elsevier. |
| Güleryüz, H. V. (1994). Elektronik emniyet sistemleri. İstanbul: Yüce Yayınları. |
| BULGURCU, H., İklimlendirme ve Soğutma Sistemlerinde Otomatik Kontrol, 308 sayfa, Doğa Teknik Yayın no:02 İstanbul 2005. |
| ISERMANN, Rolf. 2006. Section 2.2 Sensors, pp. 32-52, of Chapter 2 Hardware, in CIGR Handbook of Agricultural Engineering Volume VI Information Technology. Edited by CIGR-The International Commission of Agricultural Engineering; Volume Editor, Axel Munack. St. Joseph, Michigan, USA: ASABE. Copyright American Society of Agricultural Engineers, Çevirmenler: Pınar DEMİRCİOĞLU ve İsmail BÖĞREKCİ |
| Fundamentals of HVAC Controls, PDH Course M197, http://www.cs.berkeley.edu/~culler/cs294- f09/m197content.pdf |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
3 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
1 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
3 | |||||
| 2 |
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
|
2 | |||||
| 2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
|
5 | |||||
| 2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
|
4 | |||||
| 3 |
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
3 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 12 | 3 | 36 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 42 | 0 | 126 |
| Genel Toplam | 126 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |