TR EN

İSTANBULUN KENT ANALİZİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ICM454 İSTANBULUN KENT ANALİZİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE UZGÖREN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilerin İstanbul’u oluşturan unsurları tanımalarını, şehrin tarihsel, kentsel ve yapısal dönüşüm örneklerini değerlendirmelerini sağlamaktır. Ayrıca, Kevin Lynch’in Kent İmgesi kitabındaki kentsel ögeler (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, işaret ögeleri) üzerinden İstanbul’un mekânsal deneyimini analiz etmelerine olanak tanımak; dış ve iç mekân tasarımlarında çevresel bütünlük çerçevesinde planlama becerisi kazandırmaktır.
İçerik: Bu ders, Kevin Lynch’in Kent İmgesi teorik çerçevesi ışığında İstanbul’un mekânsal yapısını, tarihsel ve yapısal dönüşüm süreçlerini ele almaktadır. Şehrin yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler ve işaret ögeleri üzerinden, kentsel imajın nasıl üretildiği ve mekânsal hafızanın nasıl oluştuğu teorik temellerle irdelenir. Ders, İstanbul’un mekânı üzerine tarih, kültür, toplumsal etkileşim ve planlama süreçlerinin etkileşimini analiz ederek kentsel kimliğin inşasını açıklamayı amaçlar. Böylece, öğrencilere şehir mekânının teorik temelleri üzerinden eleştirel bir bakış açısı kazandırılır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Temel kentsel ögeleri tanımlar.
İstanbul’un tarihsel ve yapısal dönüşüm süreçlerini kavrayıp, bu süreçlerin şehrin mekânsal deneyimini nasıl etkilediğini açıklar.
Dış ve iç mekân tasarımlarında çevresel bütünlüğü göz önünde bulundurarak planlama ilkelerini uygular.
İstanbul’un kentsel yapısına dair eleştirel değerlendirmeler yapıp, kentsel mekânın oluşumunda çeşitli unsurların rolünü tartışır.
İstanbul’un mekânsal sorunlarına yönelik yaratıcı ve sürdürülebilir tasarım çözümleri önerebilme yetkinliği kazanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi Dersin Tanıtımı ve Giriş: - Kent kavramının ve İstanbul’un kent analizi çerçevesinde genel tanıtımı - Kevin Lynch’in yaklaşımının temel kavramları Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
2 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Kent İmgesi ve Kentsel Ögeler: - Lynch’in kentsel ögelerinin (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, işaret ögeleri) tanıtılması Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
3 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’un Tarihsel Dönüşümü: - Şehrin geçmişten günümüze geçirdiği evrim ve mekânsal dönüşüm örnekleri Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
4 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Yollar (Paths): - Şehrin ana ulaşım yollarının ve transit eksenlerinin mekânsal rolü Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
5 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Kenarlar (Edges): - Doğal ve yapay sınırların, şehrin bölünmesi ve bütünleşmesindeki rolü Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
6 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Bölgeler (Districts): - Farklı kentsel bölgelerin kimlikleri ve mekânsal özellikleri (Örneğin: Tarihi Yarımada, Beyoğlu, Kadıköy) Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
7 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Düğüm Noktaları (Nodes): - Toplanma alanları, kavşaklar ve şehir içi merkezi noktaların önemi Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da İşaret Ögeleri (Landmarks): - Şehrin imgesini güçlendiren önemli yapılar, ögeler ve mekânlar Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
10 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Kentsel İmajın Bütünleşmesi: - Farklı kentsel ögelerin bir araya gelerek oluşturduğu kent imajı Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
11 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Kentsel İmajın Bütünleşmesi: - Farklı kentsel ögelerin bir araya gelerek oluşturduğu kent imajı Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
12 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Teknik Gezi Teknik Gezi, konu üzerine tartışma
13 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Mekânsal Araştırma ve Analiz: - Seçilen bölgelerin mekânsal analizi (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, sembolik noktalar çerçevesinde) ve mekânsal temsil önerileri Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
14 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı İstanbul’da Mekânsal Araştırma ve Analiz: - Seçilen bölgelerin mekânsal analizi (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, sembolik noktalar çerçevesinde) ve mekânsal temsil önerileri Ppt. sunum, konu üzerine tartışma
15 Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı Final Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme: - İstanbul’un kent analizi üzerine yapılan çalışmaların sunumu - Dersin genel değerlendirmesi ve tartışma Ppt. sunum, konu üzerine tartışma ve değerlendirme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ragon, M. (2010). Modern mimarlık ve şehircilik tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi
Bumin, K.(1990). Demokrasi arayışında kent. İstanbul: İz Yayınları
Hall, P. (1992). Urban and regional planning. England: Routledge
Levine, N. (2015). The urbanism of Frank Lloyd Wright, New York: Princeton University Press
Lynch, K. (2016). Kent imgesi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları
İnalcık, H. (2019). İstanbul tarihi araştırmaları. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları
Stavrides, S. (2019). Kentsel heterotopya. İstanbul: Sel Yayıncılık
Kuban, D. (2020). İstanbul 1600 yıllık bir müzedir. İstanbul: YEM Yayınevi
Gül, M. (2016). Modern İstanbul’un doğuşu. İstanbul: Sel Yayıncılık

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
0
2
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
4
2
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
5
2
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
1
3
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 12 3 36
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 12 3 36
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 42 0 126
Genel Toplam 126
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0