Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ICM454 | İSTANBULUN KENT ANALİZİ | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE UZGÖREN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilerin İstanbul’u oluşturan unsurları tanımalarını, şehrin tarihsel, kentsel ve yapısal dönüşüm örneklerini değerlendirmelerini sağlamaktır. Ayrıca, Kevin Lynch’in Kent İmgesi kitabındaki kentsel ögeler (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, işaret ögeleri) üzerinden İstanbul’un mekânsal deneyimini analiz etmelerine olanak tanımak; dış ve iç mekân tasarımlarında çevresel bütünlük çerçevesinde planlama becerisi kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu ders, Kevin Lynch’in Kent İmgesi teorik çerçevesi ışığında İstanbul’un mekânsal yapısını, tarihsel ve yapısal dönüşüm süreçlerini ele almaktadır. Şehrin yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler ve işaret ögeleri üzerinden, kentsel imajın nasıl üretildiği ve mekânsal hafızanın nasıl oluştuğu teorik temellerle irdelenir. Ders, İstanbul’un mekânı üzerine tarih, kültür, toplumsal etkileşim ve planlama süreçlerinin etkileşimini analiz ederek kentsel kimliğin inşasını açıklamayı amaçlar. Böylece, öğrencilere şehir mekânının teorik temelleri üzerinden eleştirel bir bakış açısı kazandırılır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Temel kentsel ögeleri tanımlar. |
İstanbul’un tarihsel ve yapısal dönüşüm süreçlerini kavrayıp, bu süreçlerin şehrin mekânsal deneyimini nasıl etkilediğini açıklar. |
Dış ve iç mekân tasarımlarında çevresel bütünlüğü göz önünde bulundurarak planlama ilkelerini uygular. |
İstanbul’un kentsel yapısına dair eleştirel değerlendirmeler yapıp, kentsel mekânın oluşumunda çeşitli unsurların rolünü tartışır. |
İstanbul’un mekânsal sorunlarına yönelik yaratıcı ve sürdürülebilir tasarım çözümleri önerebilme yetkinliği kazanır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi | Dersin Tanıtımı ve Giriş: - Kent kavramının ve İstanbul’un kent analizi çerçevesinde genel tanıtımı - Kevin Lynch’in yaklaşımının temel kavramları | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
2 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Kent İmgesi ve Kentsel Ögeler: - Lynch’in kentsel ögelerinin (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, işaret ögeleri) tanıtılması | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
3 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’un Tarihsel Dönüşümü: - Şehrin geçmişten günümüze geçirdiği evrim ve mekânsal dönüşüm örnekleri | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
4 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Yollar (Paths): - Şehrin ana ulaşım yollarının ve transit eksenlerinin mekânsal rolü | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
5 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Kenarlar (Edges): - Doğal ve yapay sınırların, şehrin bölünmesi ve bütünleşmesindeki rolü | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
6 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Bölgeler (Districts): - Farklı kentsel bölgelerin kimlikleri ve mekânsal özellikleri (Örneğin: Tarihi Yarımada, Beyoğlu, Kadıköy) | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
7 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Düğüm Noktaları (Nodes): - Toplanma alanları, kavşaklar ve şehir içi merkezi noktaların önemi | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da İşaret Ögeleri (Landmarks): - Şehrin imgesini güçlendiren önemli yapılar, ögeler ve mekânlar | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
10 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Kentsel İmajın Bütünleşmesi: - Farklı kentsel ögelerin bir araya gelerek oluşturduğu kent imajı | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
11 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Kentsel İmajın Bütünleşmesi: - Farklı kentsel ögelerin bir araya gelerek oluşturduğu kent imajı | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
12 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Teknik Gezi | Teknik Gezi, konu üzerine tartışma |
13 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Mekânsal Araştırma ve Analiz: - Seçilen bölgelerin mekânsal analizi (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, sembolik noktalar çerçevesinde) ve mekânsal temsil önerileri | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
14 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | İstanbul’da Mekânsal Araştırma ve Analiz: - Seçilen bölgelerin mekânsal analizi (yollar, kenarlar, bölgeler, düğümler, sembolik noktalar çerçevesinde) ve mekânsal temsil önerileri | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma |
15 | Ders Kaynaklarının gözden geçirilmesi, önceki haftanın konu tekrarı | Final Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme: - İstanbul’un kent analizi üzerine yapılan çalışmaların sunumu - Dersin genel değerlendirmesi ve tartışma | Ppt. sunum, konu üzerine tartışma ve değerlendirme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Ragon, M. (2010). Modern mimarlık ve şehircilik tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi |
Bumin, K.(1990). Demokrasi arayışında kent. İstanbul: İz Yayınları |
Hall, P. (1992). Urban and regional planning. England: Routledge |
Levine, N. (2015). The urbanism of Frank Lloyd Wright, New York: Princeton University Press |
Lynch, K. (2016). Kent imgesi. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları |
İnalcık, H. (2019). İstanbul tarihi araştırmaları. İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları |
Stavrides, S. (2019). Kentsel heterotopya. İstanbul: Sel Yayıncılık |
Kuban, D. (2020). İstanbul 1600 yıllık bir müzedir. İstanbul: YEM Yayınevi |
Gül, M. (2016). Modern İstanbul’un doğuşu. İstanbul: Sel Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
|
4 | |||||
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
|
5 | |||||
2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
|
1 | |||||
3 |
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 12 | 3 | 36 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 126 |
Genel Toplam | 126 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |