Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV459 | DENEYSEL SİNEMA | 5 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi PARVIN HEIDARI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Deneysel Sinema dersi, sinemanın ilk döneminden günümüze var olan deneysel formdaki çalışmalar ile sinemanın bireysel ve sanatsal yönü hakkında öğrencilerin fikir sahibi olmaları hedeflenmektedir. |
İçerik: | Ders kapsamında deneysel sinema bir kalıp içinde düşünülemese de çeşitli açılardan tarif edilmeye çalışılacaktır. Avangart sinemadan günümüze yapılan filmleri yönetmenleri ve dönemleri üzerinden inceleyip konular ve işleyiş yöntemleri üzerine karşılaştırmalar yapılacaktır. Ayrıca izlenen örnek deneysel filmler üzerine sınıf içi fikir teatisinde bulunulacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sinema içindeki deneysel çalışmaları tanımlar. |
Deneysel filmin farklarını açıklar. |
Deneysel filmin sinemaya ve topluma etkilerini karşılaştırır. |
Deneysel filmin eleştirel bakışı içinde yer alan teorileri söyler. |
Deneysel film ile toplumların dönüşümleri arasındaki ilişkiyi kurar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel sinema nedir? Ortaya çıkış motivasyonu ve beslendiği noktalar nedir? | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
2 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel filmlerde konu seçimi ve işlenişi | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
3 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel sinemanın içerik ve biçim üzerinden farklılıkları | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
4 | Konuyla ilgili araştırma | Avangart sanat ve deneysel sinemaya yansıması | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
5 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel filmlerde mekân uygulamaları | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
6 | Konuyla ilgili araştırma | Amerikan underground-bağımsız sinema | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
7 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel filmlerde anlatı yapısı | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel filmlerde mizansenin oluşturulması | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
10 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel filmlerde kamera teknikleri | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
11 | Konuyla ilgili araştırma | Biçimci bir anlayışla deneysel filmlerde montaj | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
12 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel sinemada karakter oluşumu | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
13 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel anlatıyı destekleyen ses ve müzik formları | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
14 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel sinema ve festivaller | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
15 | Konuyla ilgili araştırma | Deneysel sinema ve politika | Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kaliç, S. (1992). Deneysel Sinemanın Kısa Tarihi. İstanbul: Hil Yayınları. |
Durmuş, A. (2012). Sinemanın İlkeleri Belgeler ve Deneysel Sinema. İstanbul: Kare Yayınları. |
Can, A., Aytaş, M. & Konya N. A. (2021). Deneysel Sinema, Akımlar, Filmler, Yöntemler. Konya: Tablet Kitabevi Yayınları. |
Hanson, P. (2003). Kayıp Kuşak Filmleri. Kürşad Ertuğrul (çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın. |
Erdoğan, Ş. (2011). Sinema Manifestoları. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın. |
Tyler, P. (1969). Underground Film: A Critical History. New York: Grove Press. |
Aycan, A. & Aytaş, M. (2013). “Underground” Filmler ve Andy Warhol Sineması. Selçuk İletişim. 5 (2), ss. 121-127. |
Toker, O. (2010). Deneysel Sinema ve Ali Zeki Heper. Sanat Dergisi. 1, ss. 87-95. |
Korkmaz, F. & Kobat, O. (2019). Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20 (1), ss. 123-142. |
Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
|
||||||
2 |
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
|
||||||
2 |
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
|
||||||
2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
|
||||||
3 |
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 3 | 3 | 9 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |