TR EN

DENEYSEL SİNEMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
STV459 DENEYSEL SİNEMA 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi PARVIN HEIDARI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Deneysel Sinema dersi, sinemanın ilk döneminden günümüze var olan deneysel formdaki çalışmalar ile sinemanın bireysel ve sanatsal yönü hakkında öğrencilerin fikir sahibi olmaları hedeflenmektedir.
İçerik: Ders kapsamında deneysel sinema bir kalıp içinde düşünülemese de çeşitli açılardan tarif edilmeye çalışılacaktır. Avangart sinemadan günümüze yapılan filmleri yönetmenleri ve dönemleri üzerinden inceleyip konular ve işleyiş yöntemleri üzerine karşılaştırmalar yapılacaktır. Ayrıca izlenen örnek deneysel filmler üzerine sınıf içi fikir teatisinde bulunulacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sinema içindeki deneysel çalışmaları tanımlar.
Deneysel filmin farklarını açıklar.
Deneysel filmin sinemaya ve topluma etkilerini karşılaştırır.
Deneysel filmin eleştirel bakışı içinde yer alan teorileri söyler.
Deneysel film ile toplumların dönüşümleri arasındaki ilişkiyi kurar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Konuyla ilgili araştırma Deneysel sinema nedir? Ortaya çıkış motivasyonu ve beslendiği noktalar nedir? Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
2 Konuyla ilgili araştırma Deneysel filmlerde konu seçimi ve işlenişi Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
3 Konuyla ilgili araştırma Deneysel sinemanın içerik ve biçim üzerinden farklılıkları Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
4 Konuyla ilgili araştırma Avangart sanat ve deneysel sinemaya yansıması Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
5 Konuyla ilgili araştırma Deneysel filmlerde mekân uygulamaları Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
6 Konuyla ilgili araştırma Amerikan underground-bağımsız sinema Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
7 Konuyla ilgili araştırma Deneysel filmlerde anlatı yapısı Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Konuyla ilgili araştırma Deneysel filmlerde mizansenin oluşturulması Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
10 Konuyla ilgili araştırma Deneysel filmlerde kamera teknikleri Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
11 Konuyla ilgili araştırma Biçimci bir anlayışla deneysel filmlerde montaj Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
12 Konuyla ilgili araştırma Deneysel sinemada karakter oluşumu Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
13 Konuyla ilgili araştırma Deneysel anlatıyı destekleyen ses ve müzik formları Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
14 Konuyla ilgili araştırma Deneysel sinema ve festivaller Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
15 Konuyla ilgili araştırma Deneysel sinema ve politika Anlatım, Örnek Film Gösterimi, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kaliç, S. (1992). Deneysel Sinemanın Kısa Tarihi. İstanbul: Hil Yayınları.
Durmuş, A. (2012). Sinemanın İlkeleri Belgeler ve Deneysel Sinema. İstanbul: Kare Yayınları.
Can, A., Aytaş, M. & Konya N. A. (2021). Deneysel Sinema, Akımlar, Filmler, Yöntemler. Konya: Tablet Kitabevi Yayınları.
Hanson, P. (2003). Kayıp Kuşak Filmleri. Kürşad Ertuğrul (çev.). İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
Erdoğan, Ş. (2011). Sinema Manifestoları. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın.
Tyler, P. (1969). Underground Film: A Critical History. New York: Grove Press.
Aycan, A. & Aytaş, M. (2013). “Underground” Filmler ve Andy Warhol Sineması. Selçuk İletişim. 5 (2), ss. 121-127.
Toker, O. (2010). Deneysel Sinema ve Ali Zeki Heper. Sanat Dergisi. 1, ss. 87-95.
Korkmaz, F. & Kobat, O. (2019). Viyana Aksiyonizmi ve Deneysel Avrupa Sinemasına Etkileri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 20 (1), ss. 123-142.
Antmen, A. (2009). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat, tasarım, çevre ve kültür tarihi gibi konular hakkındaki edindiği bilgileri meslek hayatında ve günlük yaşamında kullanır.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimari ve çevresel tasarım ilkeleri ile ilgili temel kavramları tanımlar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal ve uluslararası, iç ve dış (kamu, özel sektör ve gönüllü kuruluşlar) paydaşlar ile disiplinler arası çalışmalarda liderlik yapar ve proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini analiz eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çizim anlatım yöntemleri ve tekniklerini (CAD, 3D max ve grafik anlatım programları ve serbest el çizim) tasarım alanlarındaki çalışmalarda kullanır.
2
Bireysel veya grup bazında sorumluluk alarak iç mekân ve çevrelerinde öğrenmiş olduğu tasarım ilke ve becerilerini uygular.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç ve dış mekânların tasarım, uygulama ve teknik donatım projelerini, farklı meslek grupları ile disiplinler arası iş birliğini içerisinde organize eder.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekân ve yakın çevresinin tasarım ve planlama alanlarındaki düzenlemelerini, yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimseyerek, toplumsal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve gelişime açık fikirler ve çözümlerle analiz eder.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, alanı ile ilgili çalışmalarda, sosyal sorumlukları çerçevesinde toplumsal boyutta, çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler organize eder.
2
İlgili kişi ve kurumlarla iş birliği yapabilmek için Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak kendilerini ifade eder.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, mesleki hayatlarında; toplum yaşantısını da göz önünde bulundurularak, uygulamaya yönelik sürdürülebilir, değişime ve yeniliğe açık iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri tasarlar.
2
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları; mesleki davranış kuralları, ölçütler ve standartları yasal çerçevelere uygun olarak kullanarak, iç mekânların sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi gibi konularda öneriler geliştirir.
3
İç Mimari ve çevresel tasarım odaklı çalışmalarını; yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılıkla ve etik değerlere uygun olarak disiplinler arası çalışmalar iş birliği ile organize eder.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 3 3 9
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 47 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0