Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV123 | İZLEME VE YAZMA KÜLTÜRÜ | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Arş.Gör. EDA TÜRKAY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı, öğrencilere izleme ve yazma süreçlerinin kültürel, sosyal ve bireysel boyutlarını aktarmak ve öğrencilerin yazılı ve görsel içerikleri analiz etme, eleştirel düşünme ve içerik yaratma becerilerini kazanmalarını sağlamaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği, hem görsel medya hem de yazılı içerik üretme süreçlerine odaklanmaktadır. Görsel medya ve izleme kültürü, yazma kültürü, eleştirel düşünme, izleme ve yazma becerisi, yaratıcılık gibi başlıklar dersin temel başlıkları olarak sıralanabilir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İzleme eyleminin toplumsal, kültürel, ideolojik ve ekonomik arka planını yorumlar. |
Görsel medyanın ve yazılı içeriklerin toplumsal bağlamını anlar. |
Film diline ait kavramları film okumalarında doğru şekilde kullanır. |
Bir fikrin, yazıdan görsel dile aktarım olasılıklarını görür ve yorumlar. |
Yazılı içerik üretme becerisini geliştirir. |
Bir filmin nasıl okunacağını öğrenir ve yazılı analiz becerisi kazanır. |
Eleştirel düşünme ve yaratıcı yazma potansiyelini geliştirir. |
Farklı kültürler bağlamında yazılı ve görsel içerikleri anlamlandırır ve yorumlar. |
Sinemanın önemli filmleri hakkında tartışma yürütür. |
İzleme ve yazma eyleminin niteliği üzerine yorum yapar ve iyileştirecek öneriler sunar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Belirlenmiş filmleri izleme | İzleme alışkanlıkları ve pratikleri, izleyici kavramı ve izleyici deneyiminin psikolojik ve kültürel boyutları, erken dönem seyir deneyimi | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma |
2 | Belirlenmiş filmleri izleme | İzleme ve mekân ilişkisi, sinemada izleme kültürü ve içerik tüketimi | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma |
3 | Belirlenmiş filmleri izleme | Yazma alışkanlıkları ve pratikleri, yazma sürecinin temel aşamaları | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
4 | Belirlenmiş filmleri izleme | Yazılı iletişim türleri, yazma ve izleme ilişkisi | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
5 | Belirlenmiş filmleri izleme | Film izleme ve film okuma pratikleri, film dili | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma |
6 | Belirlenmiş filmleri izleme | Görsel anlatı kurma, yazılı metinde ve film anlatısında gözlem ve betimleme | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma |
7 | Belirlenmiş filmleri izleme | Uygulama: İzleme ve Yazma Pratiği | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
8 | Belirlenmiş filmleri izleme ve belirlenmiş metinleri okuma | Fikir bulma ve ilham kaynakları | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
9 | Belirlenmiş filmleri izleme ve belirlenmiş metinleri okuma | Anlatıcı ve bakış açısı | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
10 | - | ARA SINAV | - |
11 | Belirlenmiş filmleri izleme ve belirlenmiş metinleri okuma | Diyalog | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
12 | Belirlenmiş filmleri izleme ve belirlenmiş metinleri okuma | Uyarlamalar | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
13 | Belirlenmiş filmleri izleme ve belirlenmiş metinleri okuma | Dönüşen izleme pratikleri, izleme kültürünün geleceği | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
14 | Belirlenmiş filmleri izleme ve belirlenmiş metinleri okuma | Uygulama: İzleme ve Yazma Pratiği I | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
15 | Belirlenmiş filmleri izleme ve belirlenmiş metinleri okuma | Uygulama: İzleme ve Yazma Pratiği II | Anlatma, İzleme, Yorumlama ve Tartışma, Yazma Pratiği |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Arık, P. (2016). Eğlence Endüstrisi. Ankara: TRT Akademi. |
Bordweell D., Thompson K., (2012) Film Sanatı, (1. Baskı). Ertan Yılmaz, Ankara: De ki Yayınları. |
Buckland, W. (2018). Sinemayı Anlamak, (Çev. T. Göbekçin), İstanbul: Hayalperest. |
Byrne, D. (1988). Teaching Writing Skills. Honkhong: Longman. |
Kıraç, R. (2012). Sinemanın ABC’si Teknolojik Buluştan Sanata. İstanbul. Say Yayınları. |
Kırel, S. (2010). Kültürel Çalışmalar ve Sinema, İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınları. |
Kracauer, S. (2004). Caligari'den Hitler'e. Ankara: De-Ki. |
Monaco, J. (2001). Bir Film Nasıl Okunur? (Çev.) Ertan Yılmaz. İstanbul. Oğlak Yayınları. |
Özön, N. (1995). Karagözden Sinemaya Türk Sineması ve Sorunları. Ankara: Kitle Yayınları. |
Sorlin, P. (2014). Kentte Sinema Sinemada Kent. İstanbul: Pales Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
|
4 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
|
3 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
|
4 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
|
4 | |||||
3 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
|
5 | |||||
2 |
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
|
5 | |||||
3 |
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
|
5 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
|
3 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 6 | 2 | 12 |
Ödev | 7 | 2 | 14 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 106 |
Genel Toplam | 106 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |