| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| STV291 | SİNEMA VE TELEVİZYONDA YARATIM I | 3 | 4 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Arş.Gör. EDA TÜRKAY |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Bu dersle öğrencilerin sinema ve televizyon alanında yaratıcılık isteyen kavramlara aşina olmaları amaçlanmaktadır. |
| İçerik: | Bu ders kapsamında yaratıcılık gerektiren senaryo, çekim, kamera açıları, kurgu, ışık, ses, dekor, kostüm, makyajdan ve reklam, kısa film, habercilik, belgesel ve uzun metraj filmlerden örnekler içeriği oluşturacaktır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Sinema ve televizyonda yaratıcılık gerektiren ana kavramları tanımlar. |
| Senaryo, çekim, kurgu, ışık, ses, dekor, kostüm, makyaj alanlarından farklı yaratım örneklerini karşılaştırır. |
| Reklam, Kısa film, habercilik, belgesel ve uzun metraj alanlarında farklı özelliklerini söyler. |
| Sinema ve televizyonda kurgu, senaryo, çekim gibi alanlarda farklı örnekleri yorumlar. |
| Sinema ve televizyonda başarılı örnekleri listeler. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Literatür tarama | Sinema ve Televizyonda Yaratım nedir? | Anlatım ve tartışma |
| 2 | Film izleme, literatür tarama | Senaryo | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 3 | Film izleme, literatür tarama | Senaryo | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 4 | Film izleme, literatür tarama | Çekim | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 5 | Film izleme, literatür tarama | Kamera açıları | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 6 | Film izleme, literatür tarama | Kurgu | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 7 | Film izleme, literatür tarama | Işık | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 8 | Film izleme, literatür tarama | Ses | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 9 | Film izleme, literatür tarama | Dekor | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Film izleme, literatür tarama | Kostüm | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 12 | Film izleme, literatür tarama | Makyaj | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 13 | Film izleme, literatür tarama | Reklam filmleri örnekleri | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 14 | Film izleme, literatür tarama | Kısa Film örnekleri, habercilik, belgesel | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 15 | Film izleme, literatür tarama | Uzun Metraj örnekleri | Film gösterimi,anlatım ve tartışma |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Novell-Smith, G. (2003). Dünya Sinema Tarihi. Ahmet Fethi (Çev.). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. |
| Dorsay, A., (2017) 50 Unutulmaz Film, İstanbul, Remzi Kit. |
| Baran, T., (2007)Bir Senaryo Yazmak, İstanbul |
| Wellman, W. (2004) Senaryo, Çev: Ezgi Arıduru, İst. Altıkırkbeş yay. |
| Üygeç, Ü., Televzyon Programcılığı, İst. Bayrak Yay. |
| Sevimli, A.D. (2018)Yaratıcılık, Sanat Sinema,İst. Milenyum yay. |
| Foss, B., (2012) Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji, çev:K.Gerçeker, İst.Hayalperest yay. |
| Mutlu, E., (1995) Televizyonda Program Yapımı, Ankara, Ankara Üni. yay. |
| Genç A., A. Sipahioğlu,(1990) Görsel Algılama, İzmir, Sergi yay. |
| Dorsay, A., (1986) Sinemayı Sanat Yapanlar, İst. Varlık yay. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 100 | Proje Teslim Edilmesi (Sınav Yapılmaz) | |
| TOPLAM | 1 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
|
3 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
|
3 | |||||
| 2 |
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
|
3 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
|
4 | |||||
| 2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
|
5 | |||||
| 2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
|
5 | |||||
| 3 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
|
5 | |||||
| 2 |
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
|
5 | |||||
| 3 |
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
|
5 | |||||
| 2 |
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
|
5 | |||||
| 2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 4 | 56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 4 | 3 | 12 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 14 | 1 | 14 |
| Ödev | 2 | 3 | 6 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 3 | 4 | 12 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 4 | 4 | 16 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 2 | 2 | 4 |
| Sosyal Faaliyet | 2 | 4 | 8 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 1 | 4 | 4 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 64 | 0 | 156 |
| Genel Toplam | 156 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |