Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
STV217 | SES TEKNİKLERİ | 3 | 4 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi EMRE DOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. KEREM YÜKSELOĞLU |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı öğrencilerin ses tasarımı ve görselle parelelliği hakkında genel bir bilgi ve beceriye sahip olmasını sağlamak, sesin tanınması, frekansının, genliğinin ve fazının değiştirilmesi, yeni ses üretimi vb. gibi konular eşliğinde örnek çalışmalarla devam eder. Sesin televizyon ve sinemadaki önemini anlatan ders, Adobe Audution adlı ses programı kullanılarak öğretilir. |
İçerik: | Bu ders kapsamında öncelikle Sesin tanınması. ses ve görsel arasında uyum ve dengenin sağlanması. görsele uygun ses üretimi ve sesin dönüştürülmesi süreçlerinin öğretilmesi ve öğrencilere alanda bilgi ve uygulama yetisi sağlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ses tasarımı hakkında genel bilgi verir. |
Ses kurgusu ve kompozisyon oluşturma hakkında genel bilgi verir. |
Sesin üretilmesi, dönüştürülmesi ve bu esnada kullanılan teknikleri öğretir. |
Sesin değişik kullanım alanlarını anlatır. |
Film ve dizileri inceleyerek yapılan farklı ses miksajlarını ve video ile bütünleştirilmesini teknikleri ile karşılaştırır. |
Kurgunun televizyon ve sinemadaki önem ve anlamını kavrar ve yaptığı işlere öğrendiklerini aktarır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları | Genel tanışma, genel dersin gidişatının anlatılması, ses ve görselin birlikteliği üzerine olan örneklerin izlenmesi | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
2 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Adobe Audition programına giriş (program arayüzünün ana hatlarıyla tanıtılması) | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
3 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Ses import’u, sesi editleme, volume ayarları, export alma | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
4 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Tek ses üzerinde çoklu ses yaratımı, Çizgi karakter sesleri üretimi, Buton sesi, ve patlama sesi gibi farklı türde efekt ses yaratma yöntemlerinin anlatımı, jingle için ses yaratmak. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
5 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Video üzerine ses kaydetme denemeleri, ses ve hareket uyumu, ses senkron denemeleri. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
6 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Konunun içeriğine göre mikrofonlar hakkında bilgi verilmesi ve bu hafta yapılacak bir Ses Stüdyo ziyareti ile bilgileri pekiştirmek. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
7 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Foley nedir? Öğretilmesi ve örnek foley çalışmaları ile konunun pekiştirmek. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Kayıt edilmiş veya olan birden fazla sesi basit mixleme teknikleri ile zenginleştirmek ve tek ses dosyasına dönüştürerek projede kullanmak. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
10 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Ses kaydı alma tekniği. Ses düzeyinin ve perdesinin ayarlanması | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
11 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Seçilen videolar eşliğinde Adobe Premier üzerinden alınan görsellerin sesle senkronu ve düzenlenmesi. Programlar arası etkileşimli çalışma. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
12 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Seçilen videolar eşliğinde Adobe Premier üzerinden alınan görsellerin sesle senkronu ve düzenlenmesi. Programlar arası etkileşimli çalışma. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
13 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Adobe Audutiondaki çeşitli efektler ve yöntemler kullanılarak var olan sesi değiştirmek. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
14 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | DJ ses efektleri yaratma tekniğinin anlatımı, kullanılış şekli, örneklerin incelenmesi ve proje verilmesi. | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
15 | İşlenecek konu ile ilgili kaynak kitapları okumaları verilen videoları takip etmeleri | Proje Değerlendirmeleri | Anlatma, uygulama, örneklerle açıklama Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Vardar, B. (2009). Sinemada Ses ve Müzik. İstanbul: Es Yayınları. |
Özkoçak, Y. (2014). Ses’li Sinema. İstanbul: Derin Yayınları. |
Kaban, A. K. (2016). Sinemada Ses Ve Sesin Ontolojisi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. |
Sözen, M. (2003). Sinemada Ses Kullanımı. Ankara: Detay Yayıncılık. |
Bonitzer, P. (2018). Bakış ve Ses. İstanbul: Metis. |
Acar, A. (2016). Sessiz Sinema Tarihi. İstanbul: Doruk Yayınları |
Vineyard, J. (2010). Sinemada Çekim Teknikleri. İstanbul: İstanbul Organizasyon. |
Dmytryk, E. (2020). Sinemada Yönetmenlik. İstanbul: Agora Kitaplığı. |
Kleon, A. (2012). Bir Sanatçı Gibi Araklayın. İstanbul: Butik Yayıncılık |
Landau, N. (2011). Film Okulunda Öğrendiğim 101 Şey. İstanbul: Optimist Kitap. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörleri ile alakalı kavramları tanımlar.
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki hem temel hem de yeni kuramsal yönelimlere ve kavramlara hâkim olarak bu bilgilerin uygulama alanlarındaki yansımasını tartışır.
|
3 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema, medya ve iletişim alanlarının tarihsel sürecini kavrayarak günümüzün sektör yönelimleri ile karşılaştırır.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında kullanılan teknik malzemelerin yapısına ve çalışma prensibine dair bilgiye sahip olur, yeni yönelimler doğrultusunda geliştirilen güncel malzemeyi takip eder ve bu bilgisini kendi çalışmalarına yansıtarak uygular.
|
5 | |||||
2 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak çalışmaları sırasında elde ettiği verileri analiz edebilir ve araştırmalara, kanıtlara dayalı çözüm üretebilir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema sektörlerinin meslek alanlarına yönelik edindiği teorik bilgisini uygulama yöntemleri ile bir araya getirir.
|
3 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanındaki çalışmalarında, olası sorunları hesaplayarak bunlara uygun çözümler geliştirir.
|
5 | |||||
3 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarının diğer disiplinler ile olan ilişkisi arasında bağ kurarak ortak çalışmalar geliştirir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Proje, sosyal etkinlik, sanatsal faaliyet gibi grup çalışmalarında bireysel ve ortak çalışmaları yönetir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Her derse, işlenecek konu ile alakalı ortaya konmuş olan araştırmaları inceleyerek gelir, böylece alanındaki gelişimleri yaşam boyu keşfetme davranışı geliştirir.
|
2 | |||||
2 |
Takip ettiği yenilikleri sorgulayarak radyo, televizyon ve sinema alanlarında kendi yönelimini keşfeder.
|
5 | |||||
3 |
Alanında mesleki öğrenme becerileri geliştirir, bunları kendi çalışmalarına yansıtarak birlikte çalıştığı bireylerin de bu becerileri kazanmasına katkı sağlar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini aktarır.
|
3 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası sinema gösterimlerine, festivallere, yarışmalara ve benzer organizasyonlara katılarak bilgilerini, becerilerini etkin kullanma ve paylaşma imkânı yaratır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Radyo, televizyon ve sinema alanlarındaki etik değerleri anlar ve bunları çalışma ortamında uygular.
|
4 | |||||
2 |
Radyo, televizyon ve sinema alanında çalışan bireyleri bir araya getiren organizasyonlar düzenler ve sahip olduğu birikimi yansıtma-tartışma ortamı oluşturur.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 2 | 3 | 6 |
Proje Hazırlama | 2 | 3 | 6 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 7 | 3 | 21 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 55 | 0 | 151 |
Genel Toplam | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |