| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| IAE257 | HUMAN AND SPACE RELATION I | 3 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
| Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. CANSU SÖZER |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Öğrencilerin, yapı tipolojilerini tanıyarak, bu yapılarda yer alan temel mekânları işlevlerine göre analiz edebilmesi ve bina-mekân ilişkisini planlama ilkeleri doğrultusunda kavrayarak yorumlayabilmesi amaçlanmaktadır. Bu ders, öğrencilerin mekân ve yapı kavramlarını anlamalarını; yapı tipolojilerini tanımalarını; bina planlamasını etkileyen fiziksel, işlevsel ve sosyal faktörleri kavramalarını; farklı bina türlerindeki mekânları işlevsel açıdan analiz edebilmelerini; temel planlama ve mekân organizasyonu ilkelerini örnekler üzerinden uygulayabilmelerini hedeflemektedir. |
| İçerik: | Dersin içeriği, mekan kavramı ve bileşenleri, yapı-bina kavramı, bina planlama ve tasarımını etkileyen temel faktörler, işlev analizleri, tipolojisine göre binalar, sınıflandırılması, tasarımı, planlama ve mekân organizasyonu ilkeleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| Bina tipolojilerini tanımlar. |
| Yapıları tipolojik özelliklerine göre sınıflandırır. |
| Farklı bina tipolojilerini planlama ve işlev analizleri açısından karşılaştırır. |
| Bina tipolojilerini tasarım ve mekân organizasyonu ilkelerine göre düzenler. |
| Birleşik bina tipolojileri arasındaki ilişkileri analiz ederek farklı çözümler üretir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders kaynaklarından incelenmesi. | Dersin tanımı, yapı–bina kavramının verilmesi, farklı yönlerden bina sınıflandırılmaları, bina tipolojilerinin verilmesi ve mekan kavramına giriş. | Ppt. sunum |
| 2 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Konut tanımı, konut tipolojisi, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri (yaşama, yatma, ıslak hacimler ve servis-hizmet çevreleri) | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 3 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Ticari bina (iş merkezi-ofis) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 4 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Ticari bina (banka) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 5 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Ticari bina (mağaza) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 6 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Ticari bina (alışveriş merkezi) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 7 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Endüstriyel bina (fabrika) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 8 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Eğitim Yapılarının (anaokul, ilkokul) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 9 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Eğitim Yapılarının (lise, üniversite) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Kültürel Yapılarının (müze-sergi, ) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 12 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Kültürel Yapılarının (kongre merkezi, tiyatro-sinema, konser salonu) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 13 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Kamusal Yapılarının (adliye, belediye binası) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 14 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Turizm Yapılarının (otel, tatil köyü) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma |
| 15 | Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı | Sağlık ve Spor Yapılarının (poliklinik-hastane, bakım evleri) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri | - |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Güzer, A., Kahraman, İ., Özeler-Kanan, N., Tombak, E., Kabakçı, K., O., Gül, K. (Ed.) (2016), Bütünleşik bina Tasarımı Yaklaşımı ile Proje Geliştirme Süreci Uygulama Kılavuzu, Ankara: Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı. |
| Littlefield D. (2008), Metric Handbook: Planning and Design Data, Amsterdam: Routledge |
| House, N. & Coles, J. (2012), İç Mimarlığın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık |
| Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın |
| Neufert, E. (2018), Yapı Tasarımı, İstanbul :Beta Yayıncılık |
| Berköz, S. (1975), Yapım'da Sistemler Yaklaşımı, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
| Gagg, R. (2013), İç mimarlıkta; Doku + Malzeme (Cansu Uçar, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık |
| Lorraine, F. & Brown, R. (2012), Materials and Interior Design, London: Laurence King Publishing. |
| Cook, P. & Llewellyn-Jones, R. (1991), New Spirit in Architecture,New York: Rizzoli. |
| Cook, P. (Ed.) (1999), Archigram, New York : Princeton Architectural Press. |
| Brooker, G. & Stone, S. (2012), İç Mimarlıkta; Biçim + Yapı (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
| Dodsworth, S. & Anderson, S. (2015), İç Mekan Tasarımının Temel İlkeleri (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık. |
| Kurak-Açıcı, F. (2015), İç Mekanda Sınır Öğeleri, Ankara: Akademisyen Kitabevi. |
| Bielefeld, B. & El Khouli, S. (2016), Tasarım Fikirleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın. |
| Göka, Ş. (2001), İnsan ve Mekan, İstanbul: Pınar Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 40 | Klasik Sınav | |
| Ödev Değerlendirme | 1 | 10 | ||
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Klasik Sınav | |
| TOPLAM | 3 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrenciler, iç mimarlık ve çevre tasarımında tasarım ilkelerinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
|
2 | |||||
| 2 |
Öğrenciler, iç mimarlık ve çevre tasarımında tasarım ilkelerinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
|
2 | |||||
| 3 |
Öğrenciler, iç mimarlık ve çevre tasarımında tasarım ilkelerinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
|
2 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrenciler sanat, çevre ve kültür tarihi gibi konulardaki bilgileri mesleki yaşamlarında ve günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
|
4 | |||||
| 2 |
Öğrenciler sanat, çevre ve kültür tarihi gibi konulardaki bilgileri mesleki yaşamlarında ve günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
|
4 | |||||
| 3 |
Öğrenciler sanat, çevre ve kültür tarihi gibi konulardaki bilgileri mesleki yaşamlarında ve günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
|
4 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrenciler, iç ve dış işgücü piyasası (kamu özel sektörü ve gönüllü kuruluşlar) ile disiplinler arası çalışmalarda ulusal ve uluslararası proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini yönlendirerek analiz edebileceklerdir.
|
2 | |||||
| 2 |
Öğrenciler, iç ve dış işgücü piyasası (kamu özel sektörü ve gönüllü kuruluşlar) ile disiplinler arası çalışmalarda ulusal ve uluslararası proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini yönlendirerek analiz edebileceklerdir.
|
2 | |||||
| 3 |
Öğrenciler, iç ve dış işgücü piyasası (kamu özel sektörü ve gönüllü kuruluşlar) ile disiplinler arası çalışmalarda ulusal ve uluslararası proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini yönlendirerek analiz edebileceklerdir.
|
2 | |||||
| 4 |
Öğrenciler, farklı meslek alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimari ve dış tasarım uygulama ve teknik donanım projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
2 | |||||
| 5 |
Öğrenciler, farklı meslek alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimari ve dış tasarım uygulama ve teknik donanım projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
2 | |||||
| 6 |
Öğrenciler, farklı meslek alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimari ve dış tasarım uygulama ve teknik donanım projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
2 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrenciler tasarım çalışmalarında çizim yöntem ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest çizim) kullanabileceklerdir.
|
0 | |||||
| 2 |
Öğrenciler tasarım çalışmalarında çizim yöntem ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest çizim) kullanabileceklerdir.
|
0 | |||||
| 3 |
Öğrenciler tasarım çalışmalarında çizim yöntem ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest çizim) kullanabileceklerdir.
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Birey veya grup içinde sorumluluk alarak, öğrenciler iç tasarım ilkelerini ve öğrendikleri becerileri iç ve çevrede uygulayabileceklerdir.
|
4 | |||||
| 2 |
Birey veya grup içinde sorumluluk alarak, öğrenciler iç tasarım ilkelerini ve öğrendikleri becerileri iç ve çevrede uygulayabileceklerdir.
|
4 | |||||
| 3 |
Birey veya grup içinde sorumluluk alarak, öğrenciler iç tasarım ilkelerini ve öğrendikleri becerileri iç ve çevrede uygulayabileceklerdir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Öğrenciler, sosyal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve geliştirmeye açık fikir ve çözümlerle yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek iç ve yakın çevre planlama alanlarındaki olası sorunları ve farklı düzenlemeleri analiz edebileceklerdir.
|
4 | |||||
| 2 |
Öğrenciler, sosyal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve geliştirmeye açık fikir ve çözümlerle yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek iç ve yakın çevre planlama alanlarındaki olası sorunları ve farklı düzenlemeleri analiz edebileceklerdir.
|
4 | |||||
| 3 |
Öğrenciler, sosyal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve geliştirmeye açık fikir ve çözümlerle yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek iç ve yakın çevre planlama alanlarındaki olası sorunları ve farklı düzenlemeleri analiz edebileceklerdir.
|
4 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç Mimarlık ve Çevre tasarımı programı mezunları, saha çalışmalarında sosyal sorumlulukları kapsamında sosyal boyutta çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
|
4 | |||||
| 2 |
İç Mimarlık ve Çevre tasarımı programı mezunları, saha çalışmalarında sosyal sorumlulukları kapsamında sosyal boyutta çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
|
4 | |||||
| 3 |
İç Mimarlık ve Çevre tasarımı programı mezunları, saha çalışmalarında sosyal sorumlulukları kapsamında sosyal boyutta çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
|
4 | |||||
| 4 |
Öğrenciler, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilmek için kendisini Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak açıklayabilecektir.
|
1 | |||||
| 5 |
Öğrenciler, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilmek için kendisini Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak açıklayabilecektir.
|
1 | |||||
| 6 |
Öğrenciler, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilmek için kendisini Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak açıklayabilecektir.
|
1 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, profesyonel yaşamlarında toplum yaşamını göz önünde bulundurarak, uygulama odaklı, sürdürülebilir, değiştirilebilir ve yenilikçi iç mimari ve çevresel tasarım projeleri tasarlayabilecekler.
|
5 | |||||
| 2 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, profesyonel yaşamlarında toplum yaşamını göz önünde bulundurarak, uygulama odaklı, sürdürülebilir, değiştirilebilir ve yenilikçi iç mimari ve çevresel tasarım projeleri tasarlayabilecekler.
|
5 | |||||
| 3 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, profesyonel yaşamlarında toplum yaşamını göz önünde bulundurarak, uygulama odaklı, sürdürülebilir, değiştirilebilir ve yenilikçi iç mimari ve çevresel tasarım projeleri tasarlayabilecekler.
|
5 | |||||
| 4 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mezunları, yasal çerçevelere uygun profesyonel davranış kuralları, kriterler ve standartlar kullanarak iç mekanlardaki sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi konusunda öneriler geliştirebileceklerdir.
|
1 | |||||
| 5 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mezunları, yasal çerçevelere uygun profesyonel davranış kuralları, kriterler ve standartlar kullanarak iç mekanlardaki sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi konusunda öneriler geliştirebileceklerdir.
|
1 | |||||
| 6 |
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mezunları, yasal çerçevelere uygun profesyonel davranış kuralları, kriterler ve standartlar kullanarak iç mekanlardaki sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi konusunda öneriler geliştirebileceklerdir.
|
1 | |||||
| 7 |
Öğrenciler, yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılık ve etik değerler ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
5 | |||||
| 8 |
Öğrenciler, yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılık ve etik değerler ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
5 | |||||
| 9 |
Öğrenciler, yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılık ve etik değerler ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri düzenleyebileceklerdir.
|
5 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 7 | 91 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 0 | 0 | 0 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 31 | 0 | 153 |
| Genel Toplam | 153 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |