TR EN

HUMAN AND SPACE RELATION I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
IAE257 HUMAN AND SPACE RELATION I 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM EROL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SERENAY İNCEOĞLU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere, tipolojik açıdan bina bilgisini ve bu binalarda yer alan mekânları işlevsel olarak çözümleme becerisi kazandırmak.
İçerik: Dersin içeriği, mekan kavramı ve bileşenleri, yapı-bina kavramı, bina planlama ve tasarımını etkileyen temel faktörler, işlev analizleri, tipolojisine göre binalar, sınıflandırılması, tasarımı, planlama ve mekân organizasyonu ilkeleri konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tipolojik açıdan bir binayı tanımlar.
Binaları tipolojilerine göre sınıflandırır.
Farklı binaları tipolojilerini planlama ve işlev analizleri ilkeleri açısından çözümler.
Bina tipolojilerini; tasarım, planlama ve mekân organizasyonu ilkeleri doğrultusunda organize eder.
Birleşik bina tipolojilerinin birbiri ile olan ilişkilerini farklı çözümler ile geliştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders kaynaklarından incelenmesi. Dersin tanımı, yapı–bina kavramının verilmesi, farklı yönlerden bina sınıflandırılmaları, bina tipolojilerinin verilmesi ve mekan kavramına giriş. Ppt. sunum
2 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Konut tanımı, konut tipolojisi, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri (yaşama, yatma, ıslak hacimler ve servis-hizmet çevreleri) Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
3 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Ticari bina (iş merkezi-ofis) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
4 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Ticari bina (banka) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
5 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Ticari bina (mağaza) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
6 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Ticari bina (alışveriş merkezi) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
7 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Endüstriyel bina (fabrika) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Eğitim Yapılarının (anaokul, ilkokul) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
10 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Eğitim Yapılarının (lise, üniversite) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
11 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Kültürel Yapılarının (müze-sergi, ) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
12 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Kültürel Yapılarının (kongre merkezi, tiyatro-sinema, konser salonu) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
13 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Kamusal Yapılarının (adliye, belediye binası) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
14 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Turizm Yapılarının (otel, tatil köyü) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri Ppt. sunum. Konu üzerine yüz yüze tartışma
15 Ders kaynaklarından incelenmesi. Önceki haftanın konu tekrarı Sağlık ve Spor Yapılarının (poliklinik-hastane, bakım evleri) tanımı, planlama, işlev analizleri ve mekân organizasyonu ilkeleri -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Güzer, A., Kahraman, İ., Özeler-Kanan, N., Tombak, E., Kabakçı, K., O., Gül, K. (Ed.) (2016), Bütünleşik bina Tasarımı Yaklaşımı ile Proje Geliştirme Süreci Uygulama Kılavuzu, Ankara: Enerji ve Tabi Kaynaklar Bakanlığı.
Littlefield D. (2008), Metric Handbook: Planning and Design Data, Amsterdam: Routledge
House, N. & Coles, J. (2012), İç Mimarlığın Temelleri, İstanbul: Literatür Yayıncılık
Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın
Neufert, E. (2018), Yapı Tasarımı, İstanbul :Beta Yayıncılık
Berköz, S. (1975), Yapım'da Sistemler Yaklaşımı, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi
Gagg, R. (2013), İç mimarlıkta; Doku + Malzeme (Cansu Uçar, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık
Lorraine, F. & Brown, R. (2012), Materials and Interior Design, London: Laurence King Publishing.
Cook, P. & Llewellyn-Jones, R. (1991), New Spirit in Architecture,New York: Rizzoli.
Cook, P. (Ed.) (1999), Archigram, New York : Princeton Architectural Press.
Brooker, G. & Stone, S. (2012), İç Mimarlıkta; Biçim + Yapı (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Dodsworth, S. & Anderson, S. (2015), İç Mekan Tasarımının Temel İlkeleri (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Kurak-Açıcı, F. (2015), İç Mekanda Sınır Öğeleri, Ankara: Akademisyen Kitabevi.
Bielefeld, B. & El Khouli, S. (2016), Tasarım Fikirleri, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın.
Göka, Ş. (2001), İnsan ve Mekan, İstanbul: Pınar Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenciler, iç mimarlık ve çevre tasarımında tasarım ilkelerinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
2
2
Öğrenciler, iç mimarlık ve çevre tasarımında tasarım ilkelerinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
2
3
Öğrenciler, iç mimarlık ve çevre tasarımında tasarım ilkelerinin temel kavramlarını tanımlayabilecektir.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenciler sanat, çevre ve kültür tarihi gibi konulardaki bilgileri mesleki yaşamlarında ve günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
4
2
Öğrenciler sanat, çevre ve kültür tarihi gibi konulardaki bilgileri mesleki yaşamlarında ve günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
4
3
Öğrenciler sanat, çevre ve kültür tarihi gibi konulardaki bilgileri mesleki yaşamlarında ve günlük yaşamlarında kullanabileceklerdir.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenciler, iç ve dış işgücü piyasası (kamu özel sektörü ve gönüllü kuruluşlar) ile disiplinler arası çalışmalarda ulusal ve uluslararası proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini yönlendirerek analiz edebileceklerdir.
2
2
Öğrenciler, iç ve dış işgücü piyasası (kamu özel sektörü ve gönüllü kuruluşlar) ile disiplinler arası çalışmalarda ulusal ve uluslararası proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini yönlendirerek analiz edebileceklerdir.
2
3
Öğrenciler, iç ve dış işgücü piyasası (kamu özel sektörü ve gönüllü kuruluşlar) ile disiplinler arası çalışmalarda ulusal ve uluslararası proje ve maliyet yönetimi ve süreçlerini yönlendirerek analiz edebileceklerdir.
2
4
Öğrenciler, farklı meslek alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimari ve dış tasarım uygulama ve teknik donanım projeleri düzenleyebileceklerdir.
2
5
Öğrenciler, farklı meslek alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimari ve dış tasarım uygulama ve teknik donanım projeleri düzenleyebileceklerdir.
2
6
Öğrenciler, farklı meslek alanları ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimari ve dış tasarım uygulama ve teknik donanım projeleri düzenleyebileceklerdir.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenciler tasarım çalışmalarında çizim yöntem ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest çizim) kullanabileceklerdir.
0
2
Öğrenciler tasarım çalışmalarında çizim yöntem ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest çizim) kullanabileceklerdir.
0
3
Öğrenciler tasarım çalışmalarında çizim yöntem ve tekniklerini (CAD, 3D max ve görsel anlatım programları ve serbest çizim) kullanabileceklerdir.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Birey veya grup içinde sorumluluk alarak, öğrenciler iç tasarım ilkelerini ve öğrendikleri becerileri iç ve çevrede uygulayabileceklerdir.
4
2
Birey veya grup içinde sorumluluk alarak, öğrenciler iç tasarım ilkelerini ve öğrendikleri becerileri iç ve çevrede uygulayabileceklerdir.
4
3
Birey veya grup içinde sorumluluk alarak, öğrenciler iç tasarım ilkelerini ve öğrendikleri becerileri iç ve çevrede uygulayabileceklerdir.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenciler, sosyal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve geliştirmeye açık fikir ve çözümlerle yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek iç ve yakın çevre planlama alanlarındaki olası sorunları ve farklı düzenlemeleri analiz edebileceklerdir.
4
2
Öğrenciler, sosyal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve geliştirmeye açık fikir ve çözümlerle yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek iç ve yakın çevre planlama alanlarındaki olası sorunları ve farklı düzenlemeleri analiz edebileceklerdir.
4
3
Öğrenciler, sosyal, kültürel, yenilikçi, sürdürülebilir ve geliştirmeye açık fikir ve çözümlerle yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek iç ve yakın çevre planlama alanlarındaki olası sorunları ve farklı düzenlemeleri analiz edebileceklerdir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre tasarımı programı mezunları, saha çalışmalarında sosyal sorumlulukları kapsamında sosyal boyutta çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
4
2
İç Mimarlık ve Çevre tasarımı programı mezunları, saha çalışmalarında sosyal sorumlulukları kapsamında sosyal boyutta çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
4
3
İç Mimarlık ve Çevre tasarımı programı mezunları, saha çalışmalarında sosyal sorumlulukları kapsamında sosyal boyutta çevresel, sürdürülebilir proje ve etkinlikler düzenleyebileceklerdir.
4
4
Öğrenciler, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilmek için kendisini Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak açıklayabilecektir.
1
5
Öğrenciler, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilmek için kendisini Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak açıklayabilecektir.
1
6
Öğrenciler, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilmek için kendisini Türkçe ve en az bir yabancı dilde yazılı ve sözlü olarak açıklayabilecektir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, profesyonel yaşamlarında toplum yaşamını göz önünde bulundurarak, uygulama odaklı, sürdürülebilir, değiştirilebilir ve yenilikçi iç mimari ve çevresel tasarım projeleri tasarlayabilecekler.
5
2
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, profesyonel yaşamlarında toplum yaşamını göz önünde bulundurarak, uygulama odaklı, sürdürülebilir, değiştirilebilir ve yenilikçi iç mimari ve çevresel tasarım projeleri tasarlayabilecekler.
5
3
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı programı mezunları, profesyonel yaşamlarında toplum yaşamını göz önünde bulundurarak, uygulama odaklı, sürdürülebilir, değiştirilebilir ve yenilikçi iç mimari ve çevresel tasarım projeleri tasarlayabilecekler.
5
4
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mezunları, yasal çerçevelere uygun profesyonel davranış kuralları, kriterler ve standartlar kullanarak iç mekanlardaki sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi konusunda öneriler geliştirebileceklerdir.
1
5
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mezunları, yasal çerçevelere uygun profesyonel davranış kuralları, kriterler ve standartlar kullanarak iç mekanlardaki sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi konusunda öneriler geliştirebileceklerdir.
1
6
İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mezunları, yasal çerçevelere uygun profesyonel davranış kuralları, kriterler ve standartlar kullanarak iç mekanlardaki sosyal ve yakın çevrelerin tasarım-uygulama projeleri ve proje-maliyet yönetimi konusunda öneriler geliştirebileceklerdir.
1
7
Öğrenciler, yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılık ve etik değerler ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri düzenleyebileceklerdir.
5
8
Öğrenciler, yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılık ve etik değerler ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri düzenleyebileceklerdir.
5
9
Öğrenciler, yerel, bölgesel, ulusal ve kültürel duyarlılık ve etik değerler ile disiplinler arası işbirliği içinde iç mimarlık ve çevre tasarımı projeleri düzenleyebileceklerdir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 7 91
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 7 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0