Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP103 | FİZYOLOJİ | 1 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL CANİTEZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ALEYNA ÇAVDAR |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Fizyoloji dersinde; vücudun temel işlevleri ile sistemleri oluşturan yapı ve organların fizyolojik özellikleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Fizyoloji ile ilgili temel terim ve kavramlar, hücrenin yapısı ve çeşitleri, duyu organları, hareket sistemi, dolaşım sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, genital sistemler, sinir sistemi ve solunum sistemi fizyolojisi konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını değerlendirme. |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerinin nasıl gerçekleştiğini tanımlama. |
Patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problem olduğunu örneklendirme. |
Organizmanın nasıl bir iç denge içerisinde çalıştığını araştırma. |
Çeşitli hastalıkların oluşumundaki fizyolojik değişkenler hakkında çıkarımda bulunma. |
İnsan vücudunda bulunan fizyolojik yapılar ile hastalıklar arasında neden-sonuç ilişkisi kurma. |
Bütün fizyolojik sistemlerin birbirlerine bağlı bir şekilde çalıştığını yorumlama. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Fizyolojide Temel Kavram ve Terimleri | Anlatım ,soru / cevap |
2 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Hücre Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
3 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kas Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
4 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Kan Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
5 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Solunum Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
6 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Kan | Anlatım ,soru / cevap |
7 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Lenf | Anlatım ,soru / cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sindirim Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
10 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Sinir Sistem Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
11 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Endokrin Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
12 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Boşaltım Sistemi Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
13 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Üreme Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
14 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Duyu Fizyolojisi | Anlatım ,soru / cevap |
15 | Literatür tarama, bireysel araştırma. | Genel Tekrar | Anlatım ,soru / cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Guyton, A.C., Hall, J.E., (2021) Guyton Medical Physiology,14 th Edition, Türkçe Baskı: Nobel Tıp Kitabevleri |
Widmaier, E.P.,Raff; H., Strang; K.T.,(2010) Vander İnsan Fizyolojisi, Türkçe Baskı: İzmir Güven Kitapevi |
Ertuğrul. L., (2014) Fizyoloji, Akademi Basın ve Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakıma yönelik temel bilgi ve birikime sahip olur.
|
3 | |||||
2 |
Acil durumda hasta değerlendirme kapasitesine sahiptir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım felsefesine inanır.
|
0 | |||||
2 |
Acil sağlık hizmetlerinin kalitesinin geliştirilmesini bilir.
|
0 | |||||
3 |
Acil sağlık hizmetlerinde kalite standartları konusunda bilgi sahibi olur.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini planlar.
|
2 | |||||
2 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini uygular.
|
2 | |||||
3 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini değerlendirir.
|
0 | |||||
4 |
Koruyucu, tedavi edici acil bakım prensiplerini kaydeder.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil bakım alanının gerektirdiği ileri düzeyde kurumsal ve uygulama bilgisini kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hastane öncesi acil bakımda sorumluluk alır.
|
0 | |||||
2 |
Olay anında hızlı, seri, soğukkanlı ve doru karar verir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
5 | |||||
2 |
Ulusal ve evrensel değerleri ilke edinerek entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hasta, hasta yakını ve ekip içindeki diğer sağlık profesyonelleri ile sözlü ve yazılı iletişim kurar.
|
0 | |||||
2 |
Acil yardım durumlarında kendini, hasta ve hasta yakınlarını, diğer sağlık profesyonellerini psikolojik ve sosyal anlamda koruyabilmek için gerekli bilgi ve beceriyi kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Acil yardım durumlarında olay yerine en kısa sürede ulaşarak durumu değerlendirir.
|
0 | |||||
2 |
Acil yardım durumlarında olay yerinde gerekli durumlarda ilk müdahaleyi yapar.
|
3 | |||||
3 |
Acil yardım durumlarında uygun şekilde hastanın acil servise naklini sağlar.
|
0 | |||||
4 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde planlar.
|
1 | |||||
5 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde yönetir.
|
1 | |||||
6 |
Acil yardım durumunda yaralıya yönelik yapılacak ilk ve acil yardım tekniklerini uygun şekilde uygular.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 96 |
Genel Toplam | 96 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |