TR EN

YARATICILIK VE GELİŞTİRİLMESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGP212 YARATICILIK VE GELİŞTİRİLMESİ 3 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MERVE MERCAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. EMEK UÇARMAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile; Çocukluk döneminde yaratıcılık, yaratıcı düşünme becerileri ve yaratıcılığının gelişimine ilişkin bilgi kazandırılması, yaratıcılığı destekleyecek materyaller hazırlaması ve yaratıcı etkinlikleri etkili bir biçimde planlaması ve uygulayabilmesi amaçlanmaktadır.
İçerik: Bu dersin içeriği; Yaratıcılığın tanımı, yaratıcı düşünme becerileri; çocukta yaratıcılığın gelişimi; yaratıcılığın geliştirilmesi; programda yaratıcılığın yeri; yaratıcılığın gelişimde materyaller ve öğrenme ortamı; okul öncesi eğitim programına uygun yaratıcı etkinlikler planlama ve uygulama konularını içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yaratıcılığı tanımlar ve yaratıcı düşünme becerilerini açıklar.
Yaratıcılığın kuramsal temellerini tanımlar.
Çocukta yaratıcılık gelişiminin önemini tartışır.
Çocuğun yaratıcılığını ve hayal gücünü destekleyecek materyaller geliştirir.
Çocuğun yaratıcılığını ve hayal gücünü destekleyecek öğrenme ortamı tasarlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders Notları Dersin tanıtımı, ders hakkında genel bilgi, yaratıcılık kavramı Anlatım, Soru-cevap
2 Ders Notları Yaratıcılığı anlamak, yaratıcı düşünceye bakış açıları Anlatım, Soru-cevap
3 Ders Notları Yaratıcı düşünmeye ilişkin kuramsal yaklaşımlar Anlatım, Soru-cevap
4 Ders Notları Çoklu zeka kuramı Anlatım, Soru-cevap
5 Ders Notları Yaratıcılığın engelleri Anlatım, Soru-cevap
6 Ders Notları Çocuklarda yaratıcılığın gelişimi Anlatım, Soru-cevap
7 Ders Notları Yaratıcı insan özellikleri Anlatım, Soru-cevap
8 - ARA SINAV -
9 Ders Notları Yaratıcılığa ait süreçler (algı, duygu, simge) Anlatım, Soru-cevap
10 Ders Notları Yaratıcılığa ait süreçler (imgeleme, mecaz) Anlatım, Soru-cevap
11 Ders Notları Yaratıcılık materyalleri Anlatım, Soru-cevap
12 Ders Notları Yaratıcılığı geliştiren faaliyetlerin yorumlanması (problem çözme, scamper)ve uygulamaları Anlatım, Soru-cevap
13 Ders Notları Yaratıcılığı geliştiren faaliyetlerin yorumlanması (resim tamamlama, çizgi tamamlama)ve uygulamaları Anlatım, Soru-cevap
14 Ders Notları Yaratıcılığı geliştiren faaliyetlerin yorumlanması (Hayal gücü geliştirme faaliyeti, Karma faaliyetler)ve uygulamaları Anlatım, Soru-cevap
15 Ders Notları Genel tekrar ve uygulama Anlatım, Soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Elif Çelebi Öncü (Ed.) (2019). Yaratıcılığın Keşfi. Hedef Yayıncılık.
BAYINDIR, N. (2013). Çocuklarda Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Eğiten Kitap: Ankara.
AKTAN,Z.D.(2018). Okul Öncesi Eğitimde Yaratıcılık ve Geliştirilmesi, Eğiten Kitap: Ankara.
ÇAKMAK,A., GEÇMİŞ, H.H. (2014). Çocukta Sanat ve Yaratıcılık, Vize Yayıncılık: Ankara.
Dower, R. C. (2019). Creativity and the Arts in Early Childhood: Supporting Young Children's Development and Wellbeing.Jessica Kingsley Publishers.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 40 Klasik Sınav
Ödev Değerlendirme 1 10
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50 Klasik Sınav
TOPLAM 3 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda da bilgi sahibi olur.
2
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitim konularına ilişkin kavramları açıklar.
4
3
Normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların gelişimsel dönemleri, psikolojik, bilişsel ve sosyal gelişim süreçlerini açıklar.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ve eğitimi konusunda mesleğinin profesyonel gerekliliklerinin farkına varır.
4
2
Çocuk gelişimi ve eğitimi konusunda öğrenme yöntem ve tekniklerini açıklar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk gelişimi ile ilgili potansiyel sorunları belirler ve bunlar için gerekli araştırmaları planlar.
4
2
Okul öncesi eğitim kurumlarında uygulanan programları eleştirel olarak değerlendirir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ailelerle ve toplumla etkili iletişim kurar ve işbirliği yapar.
4
2
Okul öncesi eğitim ve özel eğitimdeki 0-6 yaş çocukların gelişim özelliklerini dikkate alarak çocuğa uygun eğitim programını planlar ve uygular.
4
3
Çocukluk dönemi hastalıklarını bilir, acil müdahale gerektiren durumlarda ilk yardım yapar.
0
4
Çocuklarla etkili iletişim kurma becerisine sahip olur.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Çocuk Gelişimi ile ilgili disiplinler arası çalışmalarda ortak ve bireysel sorumluluklar alır.
5
2
Çocuk gelişimi alanındaki bilgi, beceri ve yetkinliklerini profesyonel bir yaklaşımla etik ilkelerin ışığında yasal çerçevelere uygun olarak kullanır.
4
3
Çocuk gelişimi ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
2
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Yaşam boyu kişisel ve mesleki gelişimi ile ilgili öğrenmeye açık bir tutum ve tavır geliştirir.
5
2
Çocuk gelişimi alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
2
2
Çocuk gelişimi alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
4
3
Alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
3
2
Diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışabilme deneyimine sahiptir.
3
3
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 2 2 4
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 2 4
Laboratuvar 5 2 10
Okuma 2 1 2
Ödev 1 1 1
Proje Hazırlama 2 2 4
Seminer 1 1 1
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 2 2
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 2 2 4
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 2 2 4
Sosyal Faaliyet 2 2 4
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 71
Genel Toplam 71
Toplam İş Yükü / 25.5 2,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0