Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SMP220 | HASTANE OTOMASYON SİSTEMLERİ | 3 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. FADİME AYBÜKE KILIÇ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hastane bilgi yönetimi sistemi ve hastane bilgi yönetimi sistemini oluşturan modüller, veri tabanı uygulamalarının çalışması, elektronik ve kişisel sağlık kayıtları, ulusal sağlık bilgi sistemleri ve gelişen sağlık teknolojilerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hastane bilgi sistemleri ve hastane bilgi sisteminde yer alan modüller (Satın alma modülü, taşınır kayıt kontrol modülü, raporlama modülü, radyoloji modülü, ameliyathane modülü, istatistik modülü), veri tabanı yönetim sistemleri, tablo, form, rapor, ve sorgulama işlemleri, Hastane bilgi sisteminin temel bileşenleri ve özellikleri elektronik ve kişisel sağlık kayıtları, ulusal sağlık bilgi sistemleri, e-Sağlık kavramı, Teletıp, teleradyoloji, e-nabız vb., Sağlık uygulamaları ve gelişen sağlık teknolojileri gibi konuları içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Verinin bilgiye dönüşüm sürecini açıklar. |
Veri kalitesinin önemini açıklar. |
Elektronik ve kağıda dayalı hasta kayıtlarını açıklar. |
Sağlık kayıtlarının gizliliği, güvenliği ve mahremiyetini sağlar, çalışanların ve yönetimin sorumluluğunu açıklar. |
Ulusal sağlık bilgi sistemleri, e-Sağlık kavramı, Teletıp, teleradyoloji, e-nabızTeletıp, teleradyoloji vb. sağlık uygulamalarını açıklar. |
Hastane bilgi yönetim sisteminin çalışmasını açıklar. |
Hastane otomasyonunda yer alan modülleri açıklar. |
Hastane otomasyonu programlarını karşılaştırır. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hastane Bilgi Yönetimi sistemine genel bir bakış | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hastane otomasyon sistemlerinin modülleri ve fonksiyonları. | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Hastane otomasyonunun başarısını etkileyen unsurlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
4 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Otomasyon projesinde yer alan veritabanı işlemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
5 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Veritabanı çalışma prensiplerini öğretilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
6 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Ağın çalışma prensiplerini öğretilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
7 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Access veritabanı ile örnek uygulamalar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık-net, E-nabız, Sağlık Enformasyon Sistemleri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
10 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Endüstri Devrimleri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
11 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Endüstri Devrimlerinde Sağlık Teknolojileri | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
12 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlık Teknolojilerinde Bulut Bilişim | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
13 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Sağlıkta Gelişen Teknolojiler; Nanoteknoloji, İmplant, Biyomekatronik, Genetik Bazlı İlaçlar, Biyoyakıt, Sanal Gerçeklik, Giyilebilir Teknoloji, Biyolojik Geri Besleme Araçları, Yapay Zeka | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
14 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Son yıllardaki sağlık bilgi sistemindeki gelişmeleri incelemek | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
15 | Yazılı - Görsel Kaynaklar - Araştırma | Son yıllardaki sağlık bilgi sistemindeki gelişmeleri incelemek | Anlatım, Soru-Cevap, Bir önceki haftanın değerlendirilmesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Yılmaz, A. (2013). Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri. Eskişehir:Anadolu Üniversitesi |
Güleş, Hasan K. ve Özata, Musa (2005); Sağlık Bilişim Sistemleri, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. |
Weaver, C.A., Ball, M.J., Kim, G.R., Kiel, J.M (2016) Healthcare Information Management Systems, Springer Published. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Odyometri Programı alanındaki güncel bilgileri içeren temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
0 | |||||
2 |
Odyometri Programı alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsanın vücudunun temel yapısı ve işleyişi hakkında bilgiye sahiptir. Sistemleri ve anatomik yapılarını tanımlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanına ilişkin tıbbi terimleri açıklar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında eksik olan temel güvenlik eksikliklerin sorunlarını tespit eder ve çözüm yollarını arar.
|
0 | |||||
2 |
Sayısal verileri düzenler ve hazır şablon ile tanıtım materyali hazırlar; internet ortamında iletişim kurarak iş başvurusu yapar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını /teknolojileri / tüm cihazları / alet ve ekipmanları / teknik ve yöntemleri kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Temel ekonomik göstergeleri analiz ederek iş yeri kurma fikrini oluşturur. İş yerini faaliyete açar.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanır, herhangi bir sorun karşısında ekip üyesi olarak görev alır.
|
1 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
1 | |||||
3 |
Araştırma için veri toplar, rapor hazırlayıp sunu haline getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirerek zamanın ilerleyen teknolojilerine uyumunu sürekli günceller ve atıllıktan uzak bir şekilde yorumlar.
|
0 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili olarak yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
. Sözlü ve yazılı iletişim yöntemlerini kullanarak örgütsel iletişim kurar
|
1 | |||||
2 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyinde bilgisayar yazılımlarını,bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Meslek ahlakı bilincini kazanır, mesleği ile ilgili verilen toplanması, yorumlanması, sonuçlarının duyurulması aşamasında bilimsel ve ahlaki kurallara uyar.
|
0 | |||||
2 |
Alt yapısını oluşturarak kalite yönetim sistemini kurar. İstatistiksel kalite kontrol yöntemlerini uygular.
|
1 | |||||
3 |
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 9 | 9 |
Final Sınavı Hazırlığı | 8 | 5 | 40 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 5 | 10 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 130 |
Genel Toplam | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |