Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ORP204 | ORTEZ II | 4 | 6 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. TUBA YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sık görülen üst ekstremite patolojilerinde kullanılan ortez yaklaşımlarına ilişkin temel prensipleri öğretmek, ortezlerin ölçü, yapım ve uygulama aşamalarını gerçekleştirmelerini sağlamak, üretim, hastaya uygulama ve kullanım sırasında oluşabilecek sorunların çözümlenmesine yönelik beceriler kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Üst ekstremitenin temel anotomik ve biyomekanik dizilimi hakkındaki temel bilgiler, yaygın görülen patolojiler, ortez kullanımını gerektiren sorunların ortaya konması ve bu sorunların giderilmesine yönelik olarak kullanılan ortezlerin temel prensipleri, üretim aşamaları, hastaya uygulanması, kullanıma özgü bilgiler, modifikasyon, adaptasyon ve onarım konularındaki teorik ve uygulamaları içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Üst ekstremitenin anatomik ve biyomekanik özelliklerini açıklar. |
Üst ekstremite ortezlerinin kullanım amaçlarını, hedeflerini sıralar. |
Üst esktremite ortezlerinin sınıflandırmasını yapar. |
Deformitelere ve patolojilere yönelik uygulanabilecek farklı üst ekstremite ortezlerini açıklar. |
Üst ekstremite ortezlerinin üretim aşamalarını bilir. |
Üst ekstremite ortezlerinin uygulama aşamalarını bilir. |
Gövde/ omurganın anatomik ve biyomekanik özelliklerini açıklar. |
Gövde ortezlerinin kullanım amaçlarını, hedeflerini sıralar. |
Gövde ortezlerinin sınıflandırmasını yapar. |
Deformitelere ve patolojilere yönelik uygulanabilecek farklı gövde ortezlerini açıklar. |
Gövde ortezlerinin üretim aşamalarını bilir. |
Gövde ortezlerinin uygulama aşamalarını bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklardan okuma | Üst ekstremite ve alt ekstremitenin temel anatomik ve fonksiyonel farklılıkları, el ve el bileğinin biyomekanik özellikleri | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
2 | Kaynaklardan okuma | El splintlerinin temel prensipleri, sınıflandırılması, uygulamada dikkat edilecek noktalar | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
3 | Kaynaklardan okuma | Statik parmak splinti, kısa opponens splinti uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
4 | Kaynaklardan okuma | Farklı statik el-el bileği splinti uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
5 | Kaynaklardan okuma | Farklı dinamik el-el bileği ve parmak splinti uygulamaları | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
6 | Kaynaklardan okuma | Romatoid artrit ve osteoartrit gibi eklem hastalıklarında özel splintleme prensipleri ve uygulamalar. | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
7 | Kaynaklardan okuma | Yanık yaralanmaları, periferik sinir yaralanmaları, tendon tamirleri, De-Quervain, Dupuytren, karpal tünel vb. sorunlarda özel splintleme prensipleri ve uygulamala | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklardan okuma | Dirsek patolojilerinde ortez uygulamalarının temel prensipleri | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
10 | Kaynaklardan okuma | Statik ve dinamik supinasyon/pronasyon ortezleri, epikondilit bandı uygulaması | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
11 | Kaynaklardan okuma | Fonksiyonel kırık ortezi uygulamaları (sarmiento), omuz/kol askısı üretimi | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
12 | Kaynaklardan okuma | Gövde ortezleri | İnteraktif Sunum, pratik çalışma |
13 | Kaynaklardan okuma | Kifoz ve Lordoz ortezleri | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
14 | Kaynaklardan okuma | Skolyoz ortezleri | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
15 | Kaynaklardan okuma | Genel Tekrar | İnteraktif Sunum, Pratik Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Alsancak S. (2015). Ortez. Hipokrat Kitabevi. |
Bek N. (2020). Ortezler. Hipokrat Kitabevi. |
Kaya Ö. (2019). Endikasyondan Pratiğe Ortez Protez. Hipokrat Kitabevi. |
Joseph B. Webster, Douglas P. Murphy. (2017). Atlas of Orthoses and Assistive Devices. Elsevier. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanındaki güncel bilgileri içeren ders notları, uygulama araç-gereçleri, görsel-nesnel kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirebilir ve uygulayabilir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanı ile ilgili tüm uygulamaları tekniğine uygun olarak yapabilir.
|
5 | |||||
2 |
Ortopedik Protez ve Ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütebilir.
|
0 | |||||
2 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir.
|
5 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirebilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik ortez ve protez alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilir
|
5 | |||||
2 |
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurabilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ortopedik protez ve ortez alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunabilir.
|
3 | |||||
2 |
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranabilir.
|
3 | |||||
3 |
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilir.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 8 | 1 | 8 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 4 | 2 | 8 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 1 | 1 |
TOPLAM | 29 | 0 | 108 |
Genel Toplam | 108 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |