Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SMP103 |
FİZYOLOJİ |
1 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ARZU KAYA KOÇDOĞAN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Fizyoloji dersinde; vücudun temel işlevleri ile sistemleri oluşturan yapı ve organların fizyolojik özellikleri ile ilgili bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Fizyoloji ile ilgili temel terim ve kavramlar, hücrenin yapısı ve çeşitleri, duyu organları, hareket sistemi, dolaşım sistemi, sindirim sistemi, boşaltım sistemi, genital sistemler, sinir sistemi ve solunum sistemi fizyolojisi konularını içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol
mekanizmalarını değerlendirme. |
Sağlıklı durumda vücut işlevlerinin nasıl gerçekleştiğini tanımlama. |
Patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problem olduğunu örneklendirme. |
Organizmanın nasıl bir iç denge içerisinde çalıştığını araştırma. |
Çeşitli hastalıkların oluşumundaki fizyolojik değişkenler hakkında çıkarımda bulunma. |
İnsan vücudunda bulunan fizyolojik yapılar ile hastalıklar arasında neden-sonuç ilişkisi kurma. |
Bütün fizyolojik sistemlerin birbirlerine bağlı bir şekilde çalıştığını yorumlama. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Fizyolojide Temel Kavram ve Terimleri |
Anlatım ,soru / cevap |
2 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Hücre Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
3 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Kas Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
4 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Kan Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
5 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Solunum Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
6 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Kan |
Anlatım ,soru / cevap |
7 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Dolaşım Sistemi Fizyolojisi - Lenf |
Anlatım ,soru / cevap |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Sindirim Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
10 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Sinir Sistem Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
11 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Endokrin Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
12 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Boşaltım Sistemi Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
13 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Üreme Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
14 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Duyu Fizyolojisi |
Anlatım ,soru / cevap |
15 |
Literatür tarama, bireysel araştırma. |
Genel Tekrar |
Anlatım ,soru / cevap |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Guyton, A.C., Hall, J.E., (2021) Guyton Medical Physiology,14 th Edition, Türkçe Baskı: Nobel Tıp Kitabevleri |
Widmaier, E.P.,Raff; H., Strang; K.T.,(2010) Vander İnsan Fizyolojisi, Türkçe Baskı: İzmir Güven Kitapevi |
Ertuğrul. L., (2014) Fizyoloji, Akademi Basın ve Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Patoloji alanında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanmak.
|
0 |
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Patoloji laboratuvarıyla ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Patoloji alanı ile ilgili teşhise yönelik verilerin eldesi ve muhafazası ile ilgili bilgi ve beceriye sahip olmak.
|
0 |
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Patoloji alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Patoloji ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Meslektaşlar, hekimler ve hastalar ile etik çerçevede etkin bir iletişim kurmak.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Testler için hastadan materyal alma, saklama ve transfer konusunda yeterli beceriyi göstermek.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Patoloji laboratuvarında malzemeleri tekniklerine uygun biçimde kullanabilmek ve bakımını yapmak.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar kullanabilme becerisi kazanmak.
|
|
|
2 |
|
|
|
4 |
İş hukuku ve iş güvenliği, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
96 |
|
Genel Toplam |
96 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
3,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|