TR EN

TÜRK DİLİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TRD102 TÜRK DİLİ II 2 2 2 2

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli Uzaktan Eğitim
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SİBEL HAKLI
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin Türk dilinin özelliklerini öğrenmesi, derse yönelik örnekler aracılığıyla eksiklerini gidermesi, dilin kurallarını pekiştirmesi, yazılı ve sözlü metinlerle söz varlığını geliştirmesi, yazım (imlâ) kurallarına uyması, noktalama işaretlerini yerli yerinde kullanma becerisi kazanması ve anadillerini etkili halde kullanmaya ilişkin bilgi kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Cümle çeşitleri, anlatım bozuklukları, paragraf anlatım biçimleri, yazılı anlatım türleri, sözlü anlatım türleri, yazım kuralları ve noktalama işaretleri

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Türk Dili üzerine araştırma yapmış araştırmacıların görüşlerinden hareketle yazılı ve sözlü anlatım türlerini listeler.
Örnek metinler üzerinde cümle çeşitlerini kavramaya yönelik uygulamalar yapar.
Alan içi ve alan dışı bilgi kaynaklarını akademik metin yazarken kullanır.
Örnek metinler üzerinde anlatım bozukluklarını türlerine göre tasnif eder.
Yazım kuralları ve noktalama işaretlerini dikkate alarak örnek metinleri değerlendirir.
Bilimsel, eleştirel, yaratıcı ve yapıcı düşünme cephelerinden bakarak, akademik bir perspektifle örnek metinleri değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Cümle Çeşitleri Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama Kelime Grupları Anlatım, Tartışma
3 Literatür tarama Komposizyon Anlatım, Tartışma
4 Literatür tarama Anlatım Biçimleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama Konuşma ve Konuşma Çeşitleri Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama Anlatım Bozuklukları Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama Anlatım Bozuklukları Anlatım, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Anlatım Bozuklukları Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama Diksiyon ve Diksiyon Kuralları Anlatım, Tartışma
11 Literatür tarama Mektup ve Türleri Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama Öğretici Türler Anlatım, Tartışma
13 Literatür tarama Olay Çevresinde Gelişen Türler Anlatım, Tartışma
14 Literatür tarama Tiyatro Anlatım, Tartışma
15 Literatür tarama Şiir Türleri Anlatım, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Aksan D. (1977-86). Her Yönüyle Dil, 1, 2, 3. Ankara: TDK Yayınları.
Aksoy Ö. A. (1990). Dil Yanlışları. Ankara: Emel Matbaacılık.
Ergin M. (1993). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım.
Banguoğlu T. (2000). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları.
Levent A. S. (1973). Dil Üstüne. Ankara: TDK Yayınları.
Turan F. (2014). Stages of Evolution: Studies in Turkish Language and Literature. Istanbul: The Isis Press.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
2
Alan terminolojisini etkin kullanabilme
3
Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
4
Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
5
Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
6
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
7
Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
8
Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
9
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
10
Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
11
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
12
Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
13
Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
14
Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
15
Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
2
Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
3
Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
4
Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
5
Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
6
Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
7
Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
8
Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
9
Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
10
Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
11
Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
12
Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
13
Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
14
Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
15
Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Motivasyonu üst düzeyde tutar.
2
Yaratıcı fikirler sunar.
3
Öğrenmek için sabırla dinler.
4
Bilgisini özgüvenle savunur.
5
Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
6
Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
7
Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Duygusal stresi azaltır.
2
Konsantrasyonda gelişim sağlar.
3
Hata yapma oranını azaltır.
4
Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
2
Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
3
İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
2
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
3
Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Etkin iletişim kurar.
2
Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
3
Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
4
İnsiyatif kullanır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
2
Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
3
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
4
Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
5
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 1 13
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 2 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 50
Genel Toplam 50
Toplam İş Yükü / 25.5 2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 2,0