| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi | 
|---|---|---|---|---|---|
| TRD101 | TÜRK DİLİ I | 1 | 2 | 2 | 2 | 
| DERS BİLGİLERİ | |
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe | 
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey | 
| Dersin Türü | Zorunlu | 
| Dersin Veriliş Şekli | - | 
| Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SİBEL BULUT HAKLI | 
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok | 
| AMAÇ VE İÇERİK | |
|---|---|
| Amaç: | Türk dilinin özelliklerinin ve işleyiş kurallarının kavranmasına, yazılı-sözlü dil becerilerinin geliştirilmesine, yazım kurallarına, okuma alışkanlığı edinmeye, bilimsel, eleştirel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı, yapıcı düşünmeye ilişkin bilgi ve davranışların kazandırılması amaçlanmaktadır. | 
| İçerik: | Dil ve dilin özellikleri, dil-düşünce ilişkisi, dilin gücü, ana dili-yerel dil-millet dili-devlet dili- eğitim dili-kültür dili- uluslararası dil, dil-kültür ilişkisi, dil aileleri-dil grupları, Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk Dilinin tarihi dönemleri ve gelişmesi, dil bilgisi ve bölümleri, Türkçede sesler ve özellikleri, sözcük çeşitleri-kök-ek, cümle ve cümlenin öğeleri, yazım kuralları ve uygulaması, noktalama işaretleri ve noktalama işaretlerinin kullanımı. | 
| DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) | 
|---|
| Türk dili araştırmacılarının eserlerini inceler. | 
| Türkçe'nin dil aileleri içindeki yerini ayırt eder. | 
| Türk dilinin gelişimini tarihi dönemlere göre sınıflandırır. | 
| Türkçe kelimelerdeki kök-ek farkını ayırt eder. | 
| Türkçe cümlelerin öğelerini örnek metin üzerinde gösterir. | 
| Türkçe kelimelerdeki kök-ek ayrımını örnek metin üzerinde gösterir. | 
| Örnek metinlerin yazım kurallarına uygunluğunu kontrol eder. | 
| Noktalama işaretlerini yazım kurallarına uygun olarak kullanır. | 
| Türkçe metinleri farklı düşünme sistemlerine göre değerlendirir. | 
| HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI | |||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem | 
| 1 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Dil ve Dilin Özellikleri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 2 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırmaaraştırma | Dillerin Sınıflandırılması, Türkçenin Dünya Dilleri Arasındaki Yeri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 3 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Türk Dilinin Tarihi Gelişimi ve Geçirdiği Evreler | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 4 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Sesler ve Özellikleri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 5 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Türkçede Sesler ve Sınıflandırılması | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 6 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Kelime Yapımı ve Çekimi | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 7 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Kelime Yapımı ve Çekimi | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 8 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Kelime Yapımı ve Çekimi | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 9 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Sözcük Türleri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 10 | - | ARA SINAV | - | 
| 11 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Sözcük Türleri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 12 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Sözcük Türleri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 13 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fiil ve Fiil Kipleri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 14 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Ek Fiil ve Yapı Bakımından Fiiller | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 15 | Literatür Okuma, Video İzleme, Web Tabanlı Araştırma, Bireysel Araştırma | Fiilimsiler, Cümlenin Öğeleri | Programlanmış Öğrenme - Video Konferans | 
| 16 | - | FİNAL | - | 
| 17 | - | FİNAL | - | 
| KAYNAKLAR | 
|---|
| Aksan, D. (1977-86). Her Yönüyle Dil, 1, 2, 3. Ankara: TDK Yayınları. | 
| Aksoy, Ö. A. (1990). Dil Yanlışları. Ankara: Emel Matbaacılık | 
| Banguoğlu, T. (2000). Türkçenin Grameri. Ankara: TDK Yayınları. | 
| Ergin, M. (1993). Üniversiteler İçin Türk Dili. İstanbul: Bayrak Basım Yayın Dağıtım. | 
| Levent, A. S. (1973). Dil Üstüne. Ankara: TDK Yayınları. | 
| Turan, F. (2014). Stages of Evolution: Studies in Turkish Language and Literature. İstanbul: The Isis Press. | 
| Aksaraylı, İ. (2011). Yükseköğretim Öğrencileri İçin Türk Dili. Manisa:Emek Matbaacılık. | 
| ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | ||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli | 
| Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
| DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
| TOPLAM | 2 | 100 | ||
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi | 
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme
                                             | 5 | |||||
| 2 | 
                                                Alan terminolojisini etkin kullanabilme
                                             | 5 | |||||
| 3 | 
                                                Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuata uygun davranabilme
                                             | 5 | |||||
| 4 | 
                                                Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme, mesleki bilgilerini yazılı, sözlü/sözsüz iletişim yoluyla aktarabilme
                                             | 5 | |||||
| 5 | 
                                                Toplumsal, bilimsel, kültürel ve mesleki etik değerleri ifade edebilme
                                             | 5 | |||||
| 6 | 
                                                Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranıp bu süreçlere katılabilme
                                             | 5 | |||||
| 7 | 
                                                Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurabilme
                                             | 0 | |||||
| 8 | 
                                                Gelişen teknolojiye bağlı olarak değişen teknikleri uygulayabilme, yeni araç ve cihazları kullanabilme
                                             | 0 | |||||
| 9 | 
                                                Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirebilme
                                             | 0 | |||||
| 10 | 
                                                Alanıyla ilgili temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanabilme, verileri yorumlayıp değerlendirebilme ve olası sorunları tanımlayıp çözümleyebilme
                                             | 5 | |||||
| 11 | 
                                                Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme
                                             | 0 | |||||
| 12 | 
                                                Ameliyat odasını cerrahi işlem için hazırlayabilme
                                             | 0 | |||||
| 13 | 
                                                Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası nakline yardımcı olabilme
                                             | 0 | |||||
| 14 | 
                                                Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü şekilde cerrahi ekibe dahil olabilme
                                             | 0 | |||||
| 15 | 
                                                Ameliyat sonrası cerrahi aletleri ve malzemeleri yeniden kullanıma hazır hale getirebilme
                                             | 0 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Ameliyathanedeki her olgu için sorunları önceden bilir,önlem alır ve korunmayı üst düzeyde tutar.
                                             | 0 | |||||
| 2 | 
                                                Cerrah ve diğer sağlık personelleri ile aynı dili kullanır.
                                             | 0 | |||||
| 3 | 
                                                Hasta haklarını tam olarak yorumlar.
                                             | 0 | |||||
| 4 | 
                                                Bilgisayarı çok iyi kullanır ve hasta ile ilgili tüm verileri kolayca girdisini yapar.
                                             | 0 | |||||
| 5 | 
                                                Hastaların tüm bilgilerini sır olarak saklar.
                                             | 0 | |||||
| 6 | 
                                                Ameliyathanedeki tüm ilaç,sarf malzemesi vb nin günlük ve aylık girdi çıktılarını sayıp dökümante eder.
                                             | 0 | |||||
| 7 | 
                                                Yabancı dilde yazılmış olan alet,ilaç ve sarf malzemelerinin kullanım özelliklerini açıklar.
                                             | 0 | |||||
| 8 | 
                                                Ameliyathaneye yeni alınan tüm alet ve cihazları yakından tanır.
                                             | 0 | |||||
| 9 | 
                                                Hasta ve yakınlarına bilgi aktarabilir düzeyde konusuna hakim olur.
                                             | 0 | |||||
| 10 | 
                                                Hasta transferine yardım eder ve burada doğacak bir olumsuzluğa engel olur.
                                             | 0 | |||||
| 11 | 
                                                Servis Hemşiresi ile hasta hakkında bilgi alış-verişini bizzat yapar.
                                             | 0 | |||||
| 12 | 
                                                Ameliyat sonrasındaki zamanı çok iyi değerlendirerek sonraki ameliyat için tüm eksikleri tamamlar.
                                             | 0 | |||||
| 13 | 
                                                Hasta transferinde görünür tehlikeleri farkeder,önlem alır.
                                             | 0 | |||||
| 14 | 
                                                Cerrahi alet kullanır ve sütür atabilir.
                                             | 0 | |||||
| 15 | 
                                                Cerrahi aletlerin yağlanmasını yapar.
                                             | 0 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Motivasyonu üst düzeyde tutar.
                                             | 0 | |||||
| 2 | 
                                                Yaratıcı fikirler sunar.
                                             | 0 | |||||
| 3 | 
                                                Öğrenmek için sabırla dinler.
                                             | 0 | |||||
| 4 | 
                                                Bilgisini özgüvenle savunur.
                                             | 0 | |||||
| 5 | 
                                                Bilgiyi daha iyi anlar ve organize eder.
                                             | 0 | |||||
| 6 | 
                                                Çeşitli seçenekleri daha iyi değerlendirip aralarında en uygununu seçer.
                                             | 0 | |||||
| 7 | 
                                                Zor durumlarda depolanmış olan bilgiyi hatırlama yeteneğini geliştirir.
                                             | 0 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Duygusal stresi azaltır.
                                             | 0 | |||||
| 2 | 
                                                Konsantrasyonda gelişim sağlar.
                                             | 0 | |||||
| 3 | 
                                                Hata yapma oranını azaltır.
                                             | 0 | |||||
| 4 | 
                                                Daha az enerji ve eforla daha iyi performans sağlar.
                                             | 0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Kendisini iyi değerlendirir ve kontrol edebilir.
                                             | 0 | |||||
| 2 | 
                                                Farklılıklarla etkili bir şekilde başa çıkabilir.
                                             | 5 | |||||
| 3 | 
                                                İçinde bulunduğu ekibin veya işletmenin hedefleriyle uyum içinde olur.
                                             | 5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
                                             | 0 | |||||
| 2 | 
                                                Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
                                             | 0 | |||||
| 3 | 
                                                Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
                                             | 0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Etkin iletişim kurar.
                                             | 0 | |||||
| 2 | 
                                                Çağın mesleki sorunları konusunda bilgi edinir ve bilgiye ulaşabilir.
                                             | 0 | |||||
| 3 | 
                                                Disiplinler arası çalışma yürütmek üzere takımlarda çalışır.
                                             | 0 | |||||
| 4 | 
                                                İnsiyatif kullanır.
                                             | 0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 | 
                                                Dış görünüm, tutum, tavır ve davranışları ile topluma örnek olur.
                                             | 0 | |||||
| 2 | 
                                                Demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır.
                                             | 5 | |||||
| 3 | 
                                                Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
                                             | 0 | |||||
| 4 | 
                                                Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
                                             | 0 | |||||
| 5 | 
                                                Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
                                             | 5 | |||||
| DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ | |||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü | 
| Ders | 14 | 2 | 28 | 
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 1 | 13 | 
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 | 
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 | 
| Okuma | 0 | 0 | 0 | 
| Ödev | 0 | 0 | 0 | 
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Seminer | 0 | 0 | 0 | 
| Staj | 0 | 0 | 0 | 
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 | 
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 | 
| Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 | 
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 | 
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 | 
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 | 
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 | 
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 | 
| Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 | 
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 | 
| Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | 
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 | 
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | 
| TOPLAM | 31 | 0 | 51 | 
| Genel Toplam | 51 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 2 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 2,0 |